Medryttare, första träffen.

Sv: Medryttare, första träffen.

Beror ganska mkt på vad hästen är van vid.. Är den van att mest lunka runt i skogen hade jag gjort det. Om hästen mest var van att gå på ridbana hade jag inte gett mig ut i skogen! Men det kan du ju fråga..

Sen skulle jag hållt ganska låg profil i början å inte tagit för mig för mkt.. Göra ungefär så mkt som ägaren gör..
Se till att hästen är väl rengjord är det viktigaste. Utrustningen ska vara i det skick som det lämnades och det ska vara välmockat.

Jag hade inte lagt mig i å träna 7 games. Däremot skulle jag sett till att hästen redan från början lyssnar på dig när du leder och hanterar den. den ska stanna och gå igång när du ber den. lyfta hovar och flytta sig åt sidan när du borstar. Mer än så behövs inte.

Jag hade heller inte gjort för stora förändringar i början. T ex städa skåp, rycka man å svans, bada hästen, smörja upp allt läder och så.. Det vet jag att jag själv hade sett som irriterande. Men det beror väldigt mkt på ägaren. Efterhand när du känner att du känner henne bättre kan du ju fråga om det är ok att göra sånna saker. Däremot hade jag varit VÄLDIGT försiktig med det här med NH. Om inte hästägaren för det på tal tycker jag att du ska undvika det helt och hållet..

Beror lite på hästen och ryttaren skulle jag säga.
Det bästa är väl att rida ut med sällskap första gången för att lära sig hitta i omgivningen också.

Om ni skulle blivit medryttare på en häst. Ni hade träffat ägaren en dag och ni beslöt att du skulle rida hästen 3 dagar i veckan.

HUR skulle du göra första gången med hästen? Skulle du rida eller vänta med det? Bara prata, läsa en bok för den.. rykta eller lite massage? Longering.. promenader..blabla.. Vill höra vad ni tycker vore det bästa (:

Ja, jag skulle självklart rida. Ägaren räknar ju med att hästen ska få motion den dagen, så i min värld är det inte ok om medryttaren struntar i att rida.

Håller med dig, skulle aldrig "strunta" i att rida. Kollar alltid med min hästägare om det skulle bli något problem. Skulle dessutom inte tycka att det var kul att åka ut till stallet och inte rida :p

En eller två uppgrävda trådar om "medryttare" me dår på nacken är en sak men det börjar bli alla som övht taget finns i bukes register. Skapa nya egna trådar istället!
De gamla är döda av en orsak. :)

Första gången jag red min medryttarhäst red skrittade och travade jag på långa tyglar i paddocken. Mest för att känna lite på hästen. Andra gången skrittrunda i skogen, efter det började vi "på riktigt".

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 718
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 778
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar