Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Så kanske det är men jag tycker det är mycket tillfredställande att ge dessa lektioner.
Sen finns det en röd tråd i ridningen som jag tror min häst mår bra av.
Alla gör naturligtvis som dom vill, detta är mitt sätt.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Jag vet inte var du fick in att dessa som valt att bli medryttare INTE vill betala??? Jag har haft en duktig medryttare (kunnig) som ville betala men där jag sa nej tack. Jag vet att hästen kostar och hästen hade kostat lika mycket utan som med en medryttare. Det var mitt val som hästägare.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Sorry, skrev inte men har själv erfarenhet av detta. Flera som svarat på mina annonser, självklart inte alla så klart.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Så kanske det är men jag tycker det är mycket tillfredställande att ge dessa lektioner.
Sen finns det en röd tråd i ridningen som jag tror min häst mår bra av.
Alla gör naturligtvis som dom vill, detta är mitt sätt.

Det är väl ett fantastiskt bra upplägg när det funkar! :)
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Jag håller med den som skrev "Att det gör man upp mellan ägare och "hjälpare" och ingen annan har med det att göra." Det finn ju inget facit vad som är rätt/fel!

Jag har haft jätteduktiga medryttare genom åren, jag har valt att aldrig ta något betalt (någon har dock erbjudit pengar). Mina medryttare har fått träna och tävla :) de har inte behövt ta några "stallpass" eller göra något extra som att hälpa till med hö el dyl. Jag har varit väldigt tacksam för den avlastning jag fått iom medryttaren och så har jag kunnat diskutera pälskingarna med någon som faktiskt orkar lyssna :angel:
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Som medryttare tycker jag att man fungerar mer som en "anställd" som hjälper till, för att dom älskar det helt enkelt.

Så här tycker jag det är:
Medryttare - betalar ej, rider/sköter efter ägarens bestämmelser och behov.
Delfodervärd - betalar hästandel, får andel "ägandeskap".
Fodervärd - betalar allt utom försäkring. Får göra vad man vill (vissa begränsningar).

Den här diskussionen förekommer ofta och det enkla svaret är att det inte finns något svar.

Rent rättsligt är vare sig fodervärd, delfodervärd, fodervärd eller skötare något begrepp alls. Alla sådana former är helt baserade på vanliga avtalsrättsliga regler och mot den bakgrunden råder i princip avtalsfrihet.

Detta innebär att OM jag skulle råka snubbla över en människa som ville betala mig 10 000 kronor i månaden för att få rida min häst en dag i veckan så är det ok om vi båda ingår det avtalet på helt frivillig basis.

Om jag (som det nu är) i stället väljer att låta en person rida min häst två dagar i veckan helt gratis så är det också helt ok om vi båda ingår det avtalet på helt frivillig basis.

Avtalsfrihet helt enkelt!

Moraliskt ser jag heller inga problem vare sig med att ta betalt av medryttare eller att inte göra det. Det är dyrt att ha häst, min häst har nog kostat strax över 100 000 kronor det senaste året, en del av den kostnaden tack och lov täckt av försäkringar. Ett normal-år räknar jag med att han kostar mellan 50 000 och 60 000 kronor... Det är fruktansvärt mycket pengar och om en medryttare är villig att minska den kostnaden genom att betala säg en femhundring i månaden = 6000 kronor om året mot att hon får rida två dagar i veckan så... tja jag kan inte se något fel i det.

I mitt eget fall tar jag dock alltså inte betalt. Skälet till det är främst att jag har en fantastisk medryttare som tar hand om min häst på ett underbart sätt och hon får redan en del kostnader eftersom hon åker drygt två mil enkel resa för att komma till hästen. Därför känner jag att jag inte vill belasta henne med att dessutom betala. Hon hjälper också till med i vart fall en hel del av de stallsysslor som rör hästen de dagar hon rider vilket innebär att jag i alla fall ibland inte behöver åka till stallet de dagarna. Det är värt mycket för mig.

Slutsatsen? Jo att folk får väl göra som de vill - det har väl för katten ingen annan med att göra!
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Jag tycker att många har väldigt bra och logiska svar och håller väl med i att det är helt upp till individerna som ingår avtal.

Själv har jag haft medryttare som inte betalat, hade ingen stallhyra och kände att medis tid och hjälp var nog.

Idag när jag ska leta medis är jag i en helt annan sits och "behöver" såväl den ekonomiska hjälpen som tiden.

Jag ser det så här att den medryttare/delfodervärd jag letar efter vill ha häst på samma villkor som jag.
Några dagar i veckan, lägre kostnad än för helt egen häst, mindre ansvar, träning och tävling efter önskemål.
Skillnaden är att jag råkar ha köpt mig en häst samt att jag har utslagsrösten om vi skulle vara oense om någonting som jag anser är väldigt betydelsefullt.

Till slut vill jag bara säga som några andra:
Varför ska jag sponsra någon annans svindyra hobby?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 637
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 877
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 119
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp