Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

sandrastrandin

Trådstartare
Tjo!

Tänkte lite på en sak.
Varför begär folk pengar av sina medryttare när dom sökt hjälp med sina hästar?

Min personliga åsikt är att om man begär pengar för att man ska rida deras häst är man delfodervärd, vilket innebär något helt annat än medryttare! Som delfodervärd, som betalar, ska man få göra "samma" saker som ägaren: tävla, träna osv om man vill.
Som medryttare tycker jag att man fungerar mer som en "anställd" som hjälper till, för att dom älskar det helt enkelt.

Sedan förstår jag inte varför fodervärdar ska betala försäkring och vaccinationer om man är korttidsfodervärd. Men det är kanske bara jag?
Min tanke är att om man hade råd att betala full försäkring och sjukvård etc, hade man ju haft EGEN häst....? :)

Så här tycker jag det är:
Medryttare - betalar ej, rider/sköter efter ägarens bestämmelser och behov.
Delfodervärd - betalar hästandel, får andel "ägandeskap".
Fodervärd - betalar allt utom försäkring. Får göra vad man vill (vissa begränsningar).

Jag har varit medryttare på en ponny i två år. Jag betalar ingenting och gör bara det som ägaren säger att jag ska göra - motionsmässigt. Precis så skall det vara, tycker jag. Jag mockar och fixar foder, putsar, är hästskötare på tävlingar, framridare osv ibland med, vilket "betalas" i att jag får träna/tävla om jag vill till viss del. Jag är supernöjd med det!

Vad tycker alla andra? Är jag ute och cyklar..? :P
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Jag tycker ditt sätt att se på det är ett väldigt svart vitt sätt att se på det.

Alla medryttare får inte bara göra vad ägaren bestämmer. Det finns medryttare som får träna och tävla tillexempel.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Medryttare - betalar ej, rider/sköter efter ägarens bestämmelser och behov.
Delfodervärd - betalar hästandel, får andel "ägandeskap".

Men du, varför ska jag som hästägare sponsra någons annans hobby?
Jag betalar en ca 6-8000kr i månaden för min tävlingshäst. Sen ska man lägga upp ca 100.000kr i inköp och till det tillkommer all utrustning...

Mina medryttare motionsrider, tränar och får tävla om dom vill. Hästens behov av vad den behöver för sorts träning den dagen dom kommer styr allt, ansvar under frihet tror jag det kallas.
Dom får lära sig träningslära, foderlära och allt som ingår i hästeriet och kan förhoppningsvis köpa egen så småningom.
Dom betalar, inget snack om saken.
Dock betalar dom inte den summa som hästen egentligen kostar per dag, det skull bli för dyrt.

Hästar kostar, massor.

Denna delfodervärd som du skriver om....ska denna betala in ett ägandeskap i form av pengar för inköp och utrustning eller bara vad hästen kostar per dag denne rider?
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Ja du är ute och cyklar, dels finns det massor av trådar i ämnet och det bevis inte fler och dels så är ska du inte lägga dig i vad folk betalar/tar betalt, vi har en fri marknad i Sverige och det är upp till var och en om de vill acceptera föreslagna vilkor eller leta vidare. När du skaffar medryttare / medryttarhäst så kan du kräva precis vad du vill, om någon nappar är en helt annan sak det beror på om marknade anser dian vilkor okej eller inte.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Hästar kostar pengar. Ska hästägare betala för att någon annan ska kunna utöva sin hobby gratis?
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Hej!

Jag håller med dig i sak, men lever just nu i en annan verklighet.

Min pålla har varit mer eller mindre oridbar i snart 1.5 år och jag behöver ändå hjälp för att orka med henne. Alltså har jag med "medryttare" som inte behöver betala och får rida när hästen är ok. Själv rider jag inte alls för att inte belasta fröken.

Det är verkligen inte svart eller vitt, utan ett enda stort fält av gråzoner. Om man inte vill betala för sin hobby(ridning) får man väl leta tills man hittar en häst som inte kostar nåt att rida på- det brukar å andra sidan, generellt sett, inte vara de roligaste hästarna.

Men det är fortfarande upp till var och en om man ska betala eller ej.

/Lavinia, som hellre sponsrar medis med gratis häst än att stå utan hjälp och behöva stressa med hästen 7 dagar/vecka.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Att det gör man upp mellan ägare och "hjälpare" och ingen annan har med det att göra.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

I min värld och alla jag har haft med att göra så har mina medryttare betalat för att rida mina hästar, ungefär det du vill kalla för delfodervärd. Jag kommer att kalla det medryttare - alltid.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Jag säger som någon annan skrev tidigare, varför skulle jag sponsorera någon annans hobby?
Jag har en delfodervärd som står för halva stallhyran, mockar, rider och tar hand om min häst. Min häst är värd 90000 och all utrustning ingår så jag tycker det är en bra deal.
Dessutom tar man oftast mer ansvar för något man betalar för. Jag står för vet och hovis.
Vill man inte betala sin del så får det vara.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Jag håller inte med TS men reagerar på det du skriver om att medryttaren "får lära sig foderlära, träning och förhoppningsvis köpa en egen häst så småningom". Har du medryttare som inte kan sådant? Alla medryttares mål är verkligen inte att "förhoppningsvis" köpa en egen häst, jag vill det inte till exempel. Och inte är jag mindre kunnig i foderlära eller hästens träning än vad ägaren är, snarare tvärt om utan jag utbildar och utvecklar hästen och kommer med förslag och idéer som ägaren inte själv tänkt på. Konstig inställning och lite nedklankande på fenomenet medryttare av dig tycker jag.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Det var inte mening som *nedklankning* öht.

Eftersom jag är fd tränare har jag ett utb.system för mina medryttare.
Sen om dom nu inte vill köpa egen häst själva får helt och hållet vara deras egna val men jag ser en stolthet i att förmedla det lilla jag kan, har lärt mig genom åren.

Jag ger lektioner i allt de vill förkovra sig i och jag behärskar, dessutom är det posetivt om de också rider för andra tränare.
De medryttare som inte vill ha detta utb.system söker sig till andra medryttarhästar.
Lektionerna är ju främst till för min häst då jag naturligtvis vill att mina medryttare ska kunna rida, hitta knapparna så bra som möjligt.

Jag tar gärna in tankar och åsikter om förbättringar, jag är inte fullärd på något sätt.
Alla måste vilja utvecklas och lära sig mer, ett samarbete mellan mina medryttare finns och behövs.

Men att du utbildar och utvecklar hästen? Då måste du vara en duktig ryttare, kanske en ryttare som inte ens tror att det behövs lektioner?
Känner inte dig alls men ditt inlägg andas lite av en sorts
*jag kan själv utan hjälp=lektioner och ägaren ska vara glad över att jag minsann utbildar och utvecklar hästen* ??
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Tjo!
Delfodervärd - betalar hästandel, får andel "ägandeskap". Fodervärd - betalar allt utom försäkring. Får göra vad man vill (vissa begränsningar).

Om du inte har köpt en del av hästen, dvs bidragit till inköpspriset, kan du väl inte räkna dig som delägare? Har du köpt en del av hyrbilen när du betalar för att använda den?

Ja, hästägaren får förmodligen ut något av att ha en medryttare. Men medryttaren får förhoppningsvis också ut något av det, annars känns det som en knasig idé att bli medryttare!
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Men att du utbildar och utvecklar hästen? Då måste du vara en duktig ryttare, kanske en ryttare som inte ens tror att det behövs lektioner?
Känner inte dig alls men ditt inlägg andas lite av en sorts
*jag kan själv utan hjälp=lektioner och ägaren ska vara glad över att jag minsann utbildar och utvecklar hästen* ??


Jag förstår att det nog inte var menat som nedklankning men det lät på dig som att alla medryttare var mer eller mindre okunniga och vars mål med medrytteriet är att köpa en egen häst och det är det jag ville påpeka inte är en allmängiltlig sanning.

Det citerade stycket är ju bara tragiskt hur du missläser det jag skriver och det exempel jag gav.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Jag tycker att det är upp till varje hästägare och medryttare att själva bestämma och komma överens om vad som passar just dem.

Ingen har tvingat en person till att vara medryttare
Ingen har tvingat hästägaren att ha medryttare.
Således går båda parter in för detta frivilligt. Båda parter vinner något med dealen och således är båda nöjda.

Om det sedan sker ett utbyte av pengar där emellan och vad man väljer att kalla "medhjälparen" har väl ingen större betydelse för någon annan än de berörda parterna? Har man gått med på detta samarbete med allt vad det kan tänkar innebära så antar jag att båda parterna är nöjda med dealen och således är allt frid och fröjd.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Hur konstigt det än låter i dina ögon finns det människor med mycket stort kunnande i både hästar/ridning och foderlära som väljer att vara medryttare istället för att ha egen häst. Jag känner flera stycken som själva både fött upp, tränat, tävlat högt upp i klasserna som sen valt att lägga ner så pass att det räckt med medryttarhäst för tiden inte funnits till nåt mer. Det är ju ett val var och en kan göra.



När det gäller ämnet som tråden handlar om anser jag att behovet styr. Har jag behov av avlastning tar jag inte betalt, har jag behov av utbildning av hästen betalar jag och frågar någon om dom kan få rida regelbundet på mina hästar tar jag betalt...
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Låter som att du har fått tag i rätt gröna medryttare.
Eftersom det funkar för dig så är det ju kalasbra!

Jag själv är medryttare för att jag har ett eget företag som nu tar all min tid.
Innan har jag arbetat som hästskötare professionellt och haft egna hästar.
Nu rider självklart för instruktör för att inte "hamna fel" i ridningen och kunna gå fram! :)
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Jag tror att folk begär pengar av medryttare för att det kostar att ha häst, oftast. Det är dyrt att ha häst, oavsett storlek på djuret, plus att det tar tid och ork och att vara medryttare är ett billigt sätt att kunna hålla på med sin hobby. Passar det inte att betala så får man leta vidare? Eller kanske nöja sig med att bara borsta på hästen ibland gratis. Jag tror även folk som betalar är mer seriösa, de sköter sig oftast bättre. Det finns dock undantag såklart. Men det är mina tankar.

För övrigt så ska man väl ha betalt om man är anställd. Och då kallar jag personen i fråga för tränare eller stallpersonal. Inte medryttare.
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Jag betalar inte för min medryttarhäst utan jag tar pass istället i stallet.
Är ett system som passar perfekt för oss, jag vill inte betala för att utbilda någon annans häst och hon ville hellre ha avlastning än pengar.
Sen så klickade jag och ägaren direkt och vi har det bra ihop och vi båda prioriterar hästens bästa.

(Jag har bara tävlat LA men tränat upp till MSV B och jag har störst vana av att rida gröna hästar dit, så jag kände inte för att utbilda andras hästar och betala för det så som det har varit innan när jag var medryttare)
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

Hur konstigt det än låter i dina ögon finns det människor med mycket stort kunnande i både hästar/ridning och foderlära som väljer att vara medryttare istället för att ha egen häst. Jag känner flera stycken som själva både fött upp, tränat, tävlat högt upp i klasserna som sen valt att lägga ner så pass att det räckt med medryttarhäst för tiden inte funnits till nåt mer. Det är ju ett val var och en kan göra.

Jag tycker inte alls att det är konstigt alls, det finns hur mycket kunskap som helst bland många.
Har inte ifrågasatt detta vad jag vet.

Konstigt är i min värd är om man nu väljer att bli medryttare för att tid el ekonomi inte finns för egen finns längre och INTE vill betala för medrytteriet.
Någon som själv haft häst själv måste ju vara högst medveten om ekonomin och all den tid som läggs på utbildning mm mm.

medryttarinnan
Mina medryttare har inte varit gröna alls, tvärtom.
De har ridit länge på ridskola och haft flera medryttarhästar innan där de fått träna för diverse tränare och tom tävlat med blandat resultat.

Skriver diverse tränare då det verkligen skiljer på vad som lärs ut och prioteras.
Jag är inte ett proffs men jag är mycket noga med grunderna-utb.skalan och korrekt hjälpgivning, korrigering som jag fått lära mig och detta förmedlas till mina medryttare.
Eftersom jag är känd för att vara mycket noga så får mina medryttare liksom, *börja om* för att sen gå vidare.
Man rider inte piff och puff och piruetter, om man inte kan rida en öppna/sluta i skritt på en eftergiven häst med energi och där man kan reglera steglängd med lätta hjälper, bara som ett exempel....
 
Sv: Medryttare / Delfodervärd / Fodervärd och EKONOMI tråd!

De flesta har förmodligen inte tid att utbilda sina medryttare från grunden, om de ens har kunskapen, det vanligaste är att medryttaren tar hand om och rider hästen den/de dagar man själv inte är i stallet så man möts mer sporadiskt även om en del säkert ger ett handtag då och då, lite tips eller kanske en lektion, men inte en hel hästskötar och ridutbildning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 637
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 877
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 119
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp