Medryttare, betala skatt??

J

jezzibell

Hej,
Har ju företag på gården. Har fått tydliga instruktioner att jag får lov att dra av momsen på bygget etc. men inte får lov att dra av något som rör mina två hästar, förrän den dagen jag ev. har ett föl att sälja.

Nu är det så här, att min ena häst har fått en medryttare.
Då undrar jag nu, om jag ska redovisa denna avgift på 500 kr/mån (inkl ev moms) i min bokföring?

Först tänkte jag att det är självklart, men när jag sedan inte får dra av kostnaden för mina hästar, så undrar jag nu om jag ska redovisa inkomsten?
Jag vill ju absolut göra rätt liksom.

//Jezz

Sv: Medryttare, betala skatt??

Hej,
Har ju företag på gården. Har fått tydliga instruktioner att jag får lov att dra av momsen på bygget etc. men inte får lov att dra av något som rör mina två hästar, förrän den dagen jag ev. har ett föl att sälja.

Nu är det så här, att min ena häst har fått en medryttare.
Då undrar jag nu, om jag ska redovisa denna avgift på 500 kr/mån (inkl ev moms) i min bokföring?

Först tänkte jag att det är självklart, men när jag sedan inte får dra av kostnaden för mina hästar, så undrar jag nu om jag ska redovisa inkomsten?
Jag vill ju absolut göra rätt liksom.

//Jezz

Oavsett vilket så måste du redovisa inkomsten. Antingen på din självdeklaration eller i din näringsdeklaration.

Det bästa är om du återigen hör med din revisor eller SKV om hur du ska göra. Det är lite moment 22 över det hela...

Problemet är att du behöver veta det ganska omgående för att veta om du ska momsa på kvittot eller inte, men å andra sidan är det inte viktigt för mottagaren om denne inte i sin tur har avdragsrätt. Men det är krångligare att korrigera i efterhand, så lämpligast är att ha ett tydligt besked att gå efter.

Hej,

Hmm varför skulle du inte få dra av några kostnader tidigare? Du har väl F-skatt och är momsregistrerad samt har angett hästuppfödning i din verksamhet?

Vet att det är vissa här som hävdar det inte skulle gå, men gör det och sen gör du öppet yrkande i deklarationen (dvs talar om vid övriga upplysningar om vad du har gjort och tänkt).

Hmm varför skulle du inte få dra av några kostnader tidigare? Du har väl F-skatt och är momsregistrerad samt har angett hästuppfödning i din verksamhet?

Vet att det är vissa här som hävdar det inte skulle gå, men gör det och sen gör du öppet yrkande i deklarationen (dvs talar om vid övriga upplysningar om vad du har gjort och tänkt).

Jag blev uppringd av en tant på skattemyndigheten när jag startade företaget. Hon ville veta om jag rider mina hästar, och ja det gör jag ju. Och tydligen så räknas det som nöje dårå och blir därmed inte berättigad till några avdrag. Jag sa att jag ska ha uppfödning också, och då sa hon att först den dagen jag säljer ett föl, får jag lov att dra av kostnaderna för hästarna...

Så det känns lite konstigt liksom. Det är ju småpengar det handlar om i detta fallet och självklart ska jag redovisa dem. Känns bara konstigt att jag inte får göra avdrag på hästarnas kostnader i samma andetag liksom... Nå, det är väl bäst att jag ringer skattemyndigheten och frågar...

//Jezz

Kan du inte bara låta medryttaren betala hästens skor? Foder? (Alltså direkt till hovslagaren, foderaffären?)

Liknande trådar

Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite kloka bukefalos-funderingar om hur jag ska/kan göra och tänka i situationen jag är i nu. Det är ohållbart som det är...
2
Svar
20
· Visningar
4 628
Senast: Liten
·
C
Övr. Barn Dammar av ett gammalt anonymt nick... Jag har aldrig velat ha barn, ibland är barn gulliga och ibland hade det varit kul med en typ...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 086
Senast: Björk
·
N
Ekonomi & Juridik Jag får generalisera min föregående fråga lite så den inte tas bort igen :) Jag ställer mig lite undrande. Många av annonserna om...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka