Medryttaravtal

M

Muffe

Är det någon som har ett förslag på skrivet medryttaravtal som man kan få ta del av? Ska skriva ett man aldrig gjort det tidigare och är osäker på vad man ska/bör ha med i det.

Sv: Medryttaravtal

På medryttare.nu finns detta avtal.
OBS, inte juridiskt prövat.
MEDRYTTARAVTAL

Avtal upprättat mellan _______________, ägare till hästen ___________och _____________.

Avtalet avser för __________________ att vara medryttare till ovan nämnda häst. Medryttaren betalar i förskott den 28:e varje månad ______ kr för _____ dagar i veckan.
Sätts in på konto: _______________________.

Ägaren och medryttaren kommer överens om vilka dagar man ansvarar för hästens skötsel och mockning.

Det åligger medryttaren att sköta och träna hästen på ett sådant sätt att skador undviks och hästens välbefinnande och kondition främjas samt att hålla hästens utrustning i gott skick.

Medryttaren äger ej rätt att flytta hästen eller låna ut hästen eller dess utrustning utan ägarens tillstånd.

Ägaren står för alla omkostnader utom i de fall medryttaren avsiktligt eller pga ovarsamhet skadat hästen eller utrustning. I sådana fall står medryttaren för de kostnader inte försäkringen ersätter.

Om hästen ej är ridbar längre än en månad utgår ingen avgift därefter. Medryttaren skall dock sköta de dagliga stallsysslorna. Skulle hästen inte bli ridbar längre än två månader har medryttaren rätt att häva avtalet med omedelbar verkan.

Ägaren förbehåller sig rätten att vid kontraktsbrott häva avtalet med omedelbar verkan.

Detta avtal gäller från avtalets datum tillsvidare med två månaders ömsesidig uppsägningstid.

Avtalet godkännes och vi förbinder oss härmed till detta.

_______________________________________ ________________________________
Ägarens underskrift Medryttarens underskrift

Sv: Medryttaravtal

Hej, Jag använde detta avtal... :)
Medryttaravtal

Häst
Namn:
Färg, tecken:
Född:
Mankhöjd:
Registreringsnummer:
Utbildning:

Ägare
Namn:
Adress:

Telefon:
Mobiltelefon:
Mailadress:

Medryttare
Namn:
Adress:

Telefon:
Mobiltelefon:
Mailadress:

AVTALETS SYFTE OCH OMFATTNING

Avtalens syfte är att reglera parternas rättigheter och plikter vad det gäller ridning och skötsel av ovanstående häst.

Detta avtal undertecknas i 2 - två - exemplar, varav var part behåller 1.

AVTALETS VARIGHET
Avtalet gäller tillsvidare och kan sägas upp av parterna med en ömsesidig uppsägningstid på 1 månader.

Hästägaren har rätt att säga upp avtalet till omedelbart upphörande om detta avtal inte efterlevs.

______________ ____________________
Ort Datum

HÄSTÄGARENS ÅTAGANDE

1. Ägaren ansvarar för att medryttaren får möjlighet att rida enligt överenskommelse. Vid eventuell inskränkning på grund av skada, sjukdom, träning eller tävling skall ägaren omedelbart informera medryttaren.

2. Hästägaren ansvarar för att hålla hästen försäkrad.

3. Ägaren ansvarar inte för eventuella skador som drabbar medryttaren, tredje person eller dennes egendom under den tid medryttaren ansvarar för hästen.

MEDRYTTARENS ÅTAGANDE

1. Medryttaren ansvarar för skötsel och promenadridning och ev mockning och stallpass under sin/sina riddag/ar.

2. Medryttaren ansvara för att hästen sköts enligt överenskommelse med ägaren.

3. Medryttaren får inte låna ut hästen, lasta eller åka iväg med hästen utan överenskommelse med ägaren.

4. Upptäcker medryttaren att hästen är sjuk eller skadad skall ägaren omedelbart kontaktas i övrigt se bilaga.

5. Medryttaren får inte ändra rutiner, utfodring eller ridning utan överenskommelse.

6. Ridningen innefattar företrädelsevis dressyr och skogsridning. Ridpassen skall anpassas efter hästen kondition och utbildningsnivå. Normalt 1-2 timmars arbete om dagen.

7. Utrustning:
Eventuell skada/förlust av utrustning ansvarar ägaren för om det inte kan antas att medryttaren orsakat skadan genom grov oaktsamhet.

• Sadeln, vojlock och sadelgjord ska hållas i ren.
• Tredelat tränsbett skall användas. Träns och bett skall hållas rena.
• Täcke skall användas enligt lista i foderkammaren

8. Stallet
Under vistelse på stallområde måste medryttaren följa de allmänna reglerna som gäller på området. Rutinlistor skall följas.

9. Tid/dagar
Medryttaren skall rida minst en dag i veckan
Om medryttaren får förhinder och inte har möjlighet att rida hästen, skall medryttaren meddela ägaren snarast möjligt.

10. Betalning
Betalning sker i förskott varje månad på fodervärdens konto , eller kontant.
Kostnad: 700 kr/månaden.

Underskrift:

Medryttaren

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
759
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17