Medryttar provridning

Piek

Trådstartare
Nästa vecka så kommer en tjej som ska provrida min häst för att ev bli medryttare. Hon har svarat på en annons jag la ut och jag har ingen aning om vem det är! Jag har aldrig nånsin låtit någon som jag inte litat på väldigt mycket rida min häst så jag är jätte nervös.
Hon kändes iallafall väldigt trevlig och det lät bra över telefon men man vet ju aldrig hur någon är...

Vad ska jag tänka på under provridningen?
Vad ska jag fråga?
Hur kritisk får man vara? ex om hon ska prova på ridbanan får jag komentera hennes ridning då om jag tycker att hon gör nått som inte är okej eller ska jag vänta till hon ridit klart och säga att jag inte tyckte att det kändes helt okej efter? Förutsatt att hon inte gör något som skadar hästen förståss.
Hur många gånger är lagomt att hon får provrida medan någon annan är med? jag eller någon annan i stallet
Hur vet man att man kan lita på människan? Hästen är min ögonsten och mitt ALLT jag har jätte svårt för att låta någon annan ta hand om henne men nu har det kommit till den gränsen att hon behöver röra på sig mer än vad jag har tid/ork till :(

Sv: Medryttar provridning

Var helt ärlig, säg som du har skrivit. När det gäller ridningen tycket jag att du i förväg ska förklara hur din ögonsten fungerar och var dom inte fungerar på hästen, led sen medryttare verbalt genom ridningen de första minutrarna.

Skulle en ryttare rycka å slita i någon av mina hästar eller skänkla för kung och fosterland skulle jag säga till direkt och skulle då ryttaren inte lyssna skulle personen i fråga få hoppa av!:devil:

Så hård är jag!

Med ärlighet och respekt kommer man väldigt långt!:laugh:

När jag har haft provridningar på min kille så har jag varit tydlig med vad jag förväntar mig av ridningen, varit med ett tag och sen gått ifrån men spionerat från loftet ;)
Det kan bli rätt annorlunda ridning när ägaren inte står bredvid!

Tänk på att hon antagligen är precis lika nervös som du. Skall man rida en häst man aldrig suttit på förut med ägaren (och ofta ägarens 5 kompisar) som står och hänger vid staketet är det lätt att man blir spänd själv om man inte är rutinerad. Och det brukar inte generera den bästa ridningen precis.
Fundera på hur du själv skulle vilja bli bemött om du skulle provrida någon annans häst, för du vill ju också ge henne de bästa förutsättningarna att göra ett bra jobb så du kan göra en rättvis bedömning.

Jag brukar berätta om hästen och hur den är, hur jag rider den och vilken filosofi jag har. Ibland kan man rida fram den och ibland låta personen börja från början.
Om personen känns vettig och kompetent brukar jag också gå ifrån en stund för att de skall få lite ro att lära känna varandra utan att känna sig uttittade (men även jag brukar tjuvkika lite eller be någon annan göra det ;) )

Det kan också vara bra att försöka skaffa sig en uppfattning om hur personen är i stallet, för om man tex är pedant själv kan det i längden bli ganska jobbigt med en slarvig medryttare även om de rider bra.

Lycka till! :)

Jag tycker man kan få vara kritisk. När jag själv har provridit uppskattar jag att ägaren ger mig tips på hur jag ska rida, oftast blir det så mycket bättre då. Typ som en liten lektion är inte alls fel tycker jag.

Jag har nog bara provridit i paddock för ägarna en gång, sedan har de ordnat sällskap till mig för kanske 2 skogsrundor framöver. Sen har jag fått klara mig själv. Det har känts helt okej, men det hade inte skadat att träffa ägaren fler gånger.

Jag tycker man kan få vara kritisk. När jag själv har provridit uppskattar jag att ägaren ger mig tips på hur jag ska rida, oftast blir det så mycket bättre då. Typ som en liten lektion är inte alls fel tycker jag.

Jag har nog bara provridit i paddock för ägarna en gång, sedan har de ordnat sällskap till mig för kanske 2 skogsrundor framöver. Sen har jag fått klara mig själv. Det har känts helt okej, men det hade inte skadat att träffa ägaren fler gånger.

Instämmer till fullo. De provridningar jag tycklt funkat bäst är de när ägaren ger tips och råd. Det gör att man får känna på hästen bättre samt att iaf jag slappnar av och inte känner mig lika uttitad.

Jag tycker iaf att jag har en rätt bra förmåga att läsa av folk. Se hur människan är med hästen i stallet, och hur denne är mot mig som ägare. Känns det bra där tycker jag att ridningen kan vara lite handledd från början, och sedan kan jag gå iväg en sväng men ändå hålla koll på avstånd. Jag är alltid skeptsik, men jag har även en viss social kompetens så jag ger frihet under ansvar (och gärna överinsyn som inte syns ;))

Håller med du.
Det är ju jättesvårt och jättenervöst första gången! Men är ägaren där och kan ge tips mer än vara kritisk, så brukar det vara enklare.

Som andra har skrivit så tycker jag du kan berätta om din ridfilosofi (t.ex om du tycker det är viktigt med en mjuk hand).

Jag tycker att det bästa är att vid första träffen så gör ägaren i ordning hästen och rider fram den. Om provridningen ger mersmak för båda så tycker jag man har en provridning till där medryttaren gör allt med hästen under ägarens överinseende.

Delvis knapplån

Jag har varit och provridit en del hästar för att bli medryttare. I och med att jag gärna vill få lite kontakt med hästen och inte bara rida så blev det hemskt konstigt en gång när ägaren i princip hade gjort i ordning hästen när jag kom. Däremot var det trevligt när samma tjej sen satt upp och red före mig då jag på så vis kunde se hur hästen gick med henne och inte behöva tänka på framridning. Ägaren kan gått stå med och titta, men försök att inte göra så stor sak av det - oftast är man tillräckligt nervös utan någon som tittar kritiskt (till viss del, såklart det inte är ok att typ sparka eller slå hästen).. Har hästen några speciella egenheter så kan man gärna berätta om dem, ger en uppfattning om hur hästen är och underlättar generellt.

Så sammanfattningsvis vad jag skulle tycka var bäst:
* gör i ordning hästen tillsammans
* rid fram och visa samt berätta lite om hästen
* låt provryttaren känna efter lite - titta på om du vill men tänk på att denne säkert är hemskt nervös
* ta och borsta av tillsammans eller låt medryttaren göra det under snäll översikt

ungefär iaf =D

Jag har provridit en del potentiella medryttarhästar genom åren och jag kan säga att det är bara tacksamt att få råd från ägaren :) Det är ju din häst och du vet bäst själv hur den fungerar, och en någorlunda funtad människa är också själv orolig att göra något som inte är bra för hästen.

Förmodligen kommer medryttarkandidaten ställa en del frågor själv, det gör iallafall jag, men ibland glömmer man för att man är så nervös.. :angel: En extra provridning kan ibland vara nödvändigt.

Allt handlar helt enkelt om hur man lägger upp kritik. Märker du att tjejen rider helt ok men kanske verkar lite spänd och nervös så kan du tipsa utifrån hästen, t ex "Han brukar behöva mer eftergift, om du provar att räta upp dig lite..." osv. Ge vänliga instruktioner istället för att säga "Var inte så hård i handen".

En komplett idiot som rycker och sparkar är ju bara att avbryta och säga att de inte passar ihop utan vidare kommentarer, tycker jag faktiskt.

Jag tycker att du fått många bra tips här, men vill bara påpeka att om du (och alla andra som ska ha medryttare) tittar på under ridning på bana, glöm inte att ge positiv feedback också på det som ryttaren gör bra :)

När jag var medryttare red jag tillsammans med ägarens syster de första 5-6 ggr och det tyckte jag kändes bra då jag slapp vara själv i stallet och under ridningen om det var något jag undrade över, t.ex. var saker låg eller liknande.

Jag är en medryttare som på senaste tiden varit på ett flertal provridningar innan jag slutligen hittade den rätta medryttarhästen förra veckan :love:

Jag brukar uppskatta att få en så detaljerad bild som möjligt om hur hästen brukar skötas och ridas, och jag vill gärna att ägaren är med en stund i början av provridningen så att jag kan få råd om hur jag bör rida, men även upplysningar om hur hästen fungerar. T.ex. "han har lite svårt för höger galopp" eller "han vill gärna gå ut från paddocken" är sånt som känns jättebra att få veta.

När ägaren har varit med en stund så vill jag gärna vara ensam med hästen en stund. Jag har en tendens att bli väldigt nervös på provridningar och tänker mer på hur ägaren ser på mig än vad jag själv tycker om hästen. Det är nog många som känner så, så fråga gärna om han/hon vill prova hästen själv en stund, men du ska naturligtvis känna dig trygg med det själv! Gör du inte det så stanna kvar, det är inget fel med det :)

Det viktigaste tycker jag ändå är att vara ÄRLIG. Beskriv hästen precis så som den är, överdriv inte varken positiva eller negativa sidor, utan var ÄRLIG. Det blir oftast bäst så. Om hästen t.ex. är rädd för en viss sak, säg det. Om hästen inte är någon vidare hopptalang, var öppen med det. Ju ärligare du är, desto större chans är det att hitta rätt medryttare :)

Något annat som kan vara trevligt, om du känner att det verkar funka med medryttaren, är att ni ses en gång till och då visar du en eller ett par ridvägar, om nu medryttaren ska rida ut på hästen vill säga. Sådant uppskattas :)

Som någon annan skrev, erbjud dig att rida hästen först om medryttaraspiranten vill det. Och ställ frågor! Det är DIN häst och du ska känna dig trygg med medryttaren så fråga så mycket du vill :) Även medryttaren ska känna sig trygg med dig och din häst så låt denne ställa en massa frågor också.

Hoppas att det går bra på provridningen och att du hittar din medryttare :)

Delvis knapplån

Jag har varit och provridit en del hästar för att bli medryttare. I och med att jag gärna vill få lite kontakt med hästen och inte bara rida så blev det hemskt konstigt en gång när ägaren i princip hade gjort i ordning hästen när jag kom. Däremot var det trevligt när samma tjej sen satt upp och red före mig då jag på så vis kunde se hur hästen gick med henne och inte behöva tänka på framridning. Ägaren kan gått stå med och titta, men försök att inte göra så stor sak av det - oftast är man tillräckligt nervös utan någon som tittar kritiskt (till viss del, såklart det inte är ok att typ sparka eller slå hästen).. Har hästen några speciella egenheter så kan man gärna berätta om dem, ger en uppfattning om hur hästen är och underlättar generellt.

Så sammanfattningsvis vad jag skulle tycka var bäst:
* gör i ordning hästen tillsammans
* rid fram och visa samt berätta lite om hästen
* låt provryttaren känna efter lite - titta på om du vill men tänk på att denne säkert är hemskt nervös
* ta och borsta av tillsammans eller låt medryttaren göra det under snäll översikt

ungefär iaf =D

Tänk vad olika man kan tycka, jag vill alltså lägga så lite tid som möjligt på en häst jag inte vet om det klickar med. Att stå och gosa/borsta en okänd häst är verkligen inte min grej. Däremot sköter jag hästen oklanderligt när jag har tagit mig an den.

Då kan man konstatera att bästa tipset är att i förväg diskutera med aspiranten om upplägget :idea:

Och jag som tycker att klickandet kommer av att man donar med hästen. Men för mig är inte bara ridningen viktig, jag måste gilla att hålla på med hästen också

Huh?
Hästen måste ju rengöras, och det är ju du som ska rida?
..
Bara för att man är medryttare är det inte bara ridningen som ska klicka, utan även hanteringen!
Det kan ju vara bra att veta hur hästen uppför sig när man hämtar/lämnar i hagen/ger mat/borstar/sadlar/tränsar m.m. innan man bestämmer sig.

Och då är det ju bra att ägaren är med och berättar hur den löser situationen.

Senast ändrad:

Tänk vad olika man kan tycka, jag vill alltså lägga så lite tid som möjligt på en häst jag inte vet om det klickar med. Att stå och gosa/borsta en okänd häst är verkligen inte min grej. Däremot sköter jag hästen oklanderligt när jag har tagit mig an den.

Då kan man konstatera att bästa tipset är att i förväg diskutera med aspiranten om upplägget :idea:

Fast man behöver ju inte gosa med hästen eller stå och borsta i en evighet. Men att man gör i ordning hästen tillsammans ger ju lite tid att prata om hur hästen är och vad man ska tänka på tex. Provridningen är ju inte bara till för medryttarens skull utan lika mycket för ägarens.

Som ägare vill jag gärna få en så komplett bild av medryttaren som möjligt, så hos mig får man finna sig i att lägga den lilla tiden det tar att borsta av hästen och sadla. Sedan kan jag såklart förbereda lite, släpar inte med en medryttaraspirant att hämta hästen i hagen 3 km bort och jag kan se till att hästen inte är lerinpackad tex.

När jag har provridit för att bli medryttare har jag ett par gånger fått hänga med ut i skogen och ridit själv medan ägaren ridit sin andra häst/gått med.
En gång har jag också ridit på bana, då har ägaren kommit med tips och råd och sedan låtit mig rida lite själv också.
Alla gånger har det gått bra och jag har blivit medryttare :)

Så var ärlig med vad du söker, hur du vill att din häst rids/tas om hand och ge tips (eller säg ifrån om det inte alls känns bra).

Okej jag kan säga så mycket som att jag absolut inte kommer att ha en färdig häst när tjejen kommer. Jag ska se att hon får in hästen från hagen, att hon är nogrann och kan hantera hästen från marken. Det här är faktiskt viktigare än att hon rider hästen prickfritt ;)
Jag vill INTE ha en medryttare som bara tänker ridaridarida...

KL
Tack alla för era tips!

Jag vill INTE ha en medryttare som bara tänker ridaridarida...

Fast det är inte den känsla jag får när jag läser Lupinos text. Jag är lite åt det hållet också. Att gosa en timme 'bara för att' med en helt ny häst är jag inte ett dyft intresserad av. Känslan o kärleken till hästen kommer under vägen. Jag bedömer också om hästen är något att 'ha' för mig när jag sitter på den, kör eller om jag tömkör.

När jag är ute o tittar efter häst är det framför allt att ägaren ger mig förtroende jag vill ha. En ägare som står brevid o försöker detaljstyra mig är direkt off. Tips o trix..absolut men inte detaljstyrt.

Hoppas det går bra idag. :)

Fast det är inte den känsla jag får när jag läser Lupinos text. Jag är lite åt det hållet också. Att gosa en timme 'bara för att' med en helt ny häst är jag inte ett dyft intresserad av.

Fast jag läser inte någonstans att man ska gosa med hästen ;) Du kanske är säker på att du löser hanteringen ändå men jag vill gärna se det också. Jag menar inte att jag låter medryttaraspiranten göra allt medan jag står och inspekterar utan det är nog snarare jag som gör det mesta själv. Men det ger mig en chans att lära känna personen lite mer, och det vill jag gärna göra innan jag slänger upp någon okänd på hästryggen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar