Medryttar provridning

Sv: Medryttar provridning

Oj, vilken grej detta blev nu då :grin:.

De som läst mina inlägg läste också att jag skrev att man, om det klickar vid ridningen, har en träff till där medryttaren gör allt. Så att ridaridarida var väl lite att ta i av den som skrev det ;).

Vi kallar väl det medryttare av den anledningen att hästen behöver motioneras, sen hör det ju till att sköta om den också eftersom ägaren inte är på plats. Är det skötseln som är det viktiga kanske man ska söka efter en skötare som ibland får rida som tack för hjälpen?

För min del behöver det inte "klicka" vad gäller hanteringen, så länge hästen sköter sig på normalt sätt och inte försöker äta upp mig ser jag det inte som något problem. Däremot passar jag bara på en viss hästtyp i ridningen (jag klarar såklart flera, men jag har vissa hästtyper som passar mig som hand i handske och det kan man inte känna förrän man sitter på). Då tycker jag det är bra att man inte upptar sin egen och hästägarens tid om det ändå är döfött?!

Jag har varit medryttare på diverse hästar samt haft egen häst så jag anser mig ganska erfaren vad gäller detta och de jag hjälpt har alla varit väldigt ledsna när jag slutat, men det är klart att är man ute efter någon som mest vill gosa så är jag inte rätt person.

Okej jag kan säga så mycket som att jag absolut inte kommer att ha en färdig häst när tjejen kommer. Jag ska se att hon får in hästen från hagen, att hon är nogrann och kan hantera hästen från marken. Det här är faktiskt viktigare än att hon rider hästen prickfritt ;)
Jag vill INTE ha en medryttare som bara tänker ridaridarida...

KL
Tack alla för era tips!

Det jag då hoppas, är att du inte gör som en fd stallkamrat gjorde...

Hästägaren lät den stackars supernervösa provryttaren hämta hästen, vilket gick jättebra, binda upp den i gången och borsta, kratsa hovar, hälsa och gosa, vilket funkar JÄTTEBRA.... sen väntar tills provryttaren satt på sadeln för långt fram, dragit åt gjorden med ett pytteveck på schabraket, satt på tränset med achenremmen under sidstycket på ena sidan, satt frambenskydden på fel ben även om de satt fram, men fel på höger vänster. Men provryttaren kom ihåg ländtäcke och sadelgjordstunnel, samt vek ihop utetäcket snyggt och prydligt och hängde på sin plats, såg till att ryktlådan inte stod så att hästen skulle trampa i den, samt värmde bettet innan tränsning.

Hästägaren väntade tills allt detta var gjort, med en underbart schysst häst och trevlig tjej, suckade sen högljutt och beklagade sig så att övriga hyresgäster i stallet undrar vad det är frågan om, slita av sadel, träns och benskydd, slänga allt i en hög på golvet och högt och ljudligt säga - det där gjorde du fel, det får du göra om. - Och först DÅ, hjälpa till lite vid påklädningen igen och visa tillrätta.

I stället för att rätta till lite lagom under tiden, ge tips och råd, och tänka på att provryttaren ÄR på ett nytt ställe, kanske kommer direkt från en ridskola och inte känner varken ryttare eller häst i stallet.

Lycka till i medryttarletaredjungeln. Hoppas att du hittar rätt person för dig och din stjärna.

Mvh

IngelaH

Delvis knapplån

Jag har varit och provridit en del hästar för att bli medryttare. I och med att jag gärna vill få lite kontakt med hästen och inte bara rida så blev det hemskt konstigt en gång när ägaren i princip hade gjort i ordning hästen när jag kom. Däremot var det trevligt när samma tjej sen satt upp och red före mig då jag på så vis kunde se hur hästen gick med henne och inte behöva tänka på framridning. Ägaren kan gått stå med och titta, men försök att inte göra så stor sak av det - oftast är man tillräckligt nervös utan någon som tittar kritiskt (till viss del, såklart det inte är ok att typ sparka eller slå hästen).. Har hästen några speciella egenheter så kan man gärna berätta om dem, ger en uppfattning om hur hästen är och underlättar generellt.

Så sammanfattningsvis vad jag skulle tycka var bäst:
* gör i ordning hästen tillsammans
* rid fram och visa samt berätta lite om hästen
* låt provryttaren känna efter lite - titta på om du vill men tänk på att denne säkert är hemskt nervös
* ta och borsta av tillsammans eller låt medryttaren göra det under snäll översikt

ungefär iaf =D

Instämmer :bow:

Fast jag läser inte någonstans att man ska gosa med hästen ;) Du kanske är säker på att du löser hanteringen ändå men jag vill gärna se det också. Jag menar inte att jag låter medryttaraspiranten göra allt medan jag står och inspekterar utan det är nog snarare jag som gör det mesta själv. Men det ger mig en chans att lära känna personen lite mer, och det vill jag gärna göra innan jag slänger upp någon okänd på hästryggen.

Jag skrev _känsla_ (av en text) Så nej, att gosa står inte uttryckligen. :)

Jag är helt inne på Lupinos mening. Hanteringen löser jag..gör jag inte det är hästen ändå inget för mig. O kan jag inte med hur hästen funkar under mig / framför mig är den ju ändå inget för mig o jag tackar nej.

Senast ändrad:

Det jag då hoppas, är att du inte gör som en fd stallkamrat gjorde...

Hästägaren lät den stackars supernervösa provryttaren hämta hästen, vilket gick jättebra, binda upp den i gången och borsta, kratsa hovar, hälsa och gosa, vilket funkar JÄTTEBRA.... sen väntar tills provryttaren satt på sadeln för långt fram, dragit åt gjorden med ett pytteveck på schabraket, satt på tränset med achenremmen under sidstycket på ena sidan, satt frambenskydden på fel ben även om de satt fram, men fel på höger vänster. Men provryttaren kom ihåg ländtäcke och sadelgjordstunnel, samt vek ihop utetäcket snyggt och prydligt och hängde på sin plats, såg till att ryktlådan inte stod så att hästen skulle trampa i den, samt värmde bettet innan tränsning.

Hästägaren väntade tills allt detta var gjort, med en underbart schysst häst och trevlig tjej, suckade sen högljutt och beklagade sig så att övriga hyresgäster i stallet undrar vad det är frågan om, slita av sadel, träns och benskydd, slänga allt i en hög på golvet och högt och ljudligt säga - det där gjorde du fel, det får du göra om. - Och först DÅ, hjälpa till lite vid påklädningen igen och visa tillrätta.

I stället för att rätta till lite lagom under tiden, ge tips och råd, och tänka på att provryttaren ÄR på ett nytt ställe, kanske kommer direkt från en ridskola och inte känner varken ryttare eller häst i stallet.

Lycka till i medryttarletaredjungeln. Hoppas att du hittar rätt person för dig och din stjärna.

Mvh

IngelaH

Jösses, om det hade varit jag som hade varit medryttaren hade jag dragit så fort jag kunnat :crazy:

En bra kontakt med ägaren är minst lika viktigt som att det funkar med hästen. Jag avböjde faktisk en häst pga den här anledningen. Hästen var trevlig och jag som bara vill rida lite i skogen passade den bra för. Men ägaren (som var 1 år äldre än mig) hade en sån taskig attityd när man väl träffade henne att jag kände att jag inte ville hjälpa henne.

Jag gör ingen grej av detta, du beskriver hur du ser på det och jag beskriver hur jag ser på det? Förstår dock inte hur du får det till att du ska stå och gosa i en evighet med den okända hästen. Måste det vara antingen eller, dvs antingen rida eller sköta? Jag är inte ute efter en skötare som gosar med hästen (det får man såklart mer än gärna göra om man vill), jag vill ha någon som rider den men såklart även hanterar den på ett vettigt sätt. Jag misstror inte alls att du är duktig och fixar det på ett bra sätt, men det vet jag ju inte om jag inte känner dig. Att borsta av lite snabbt tillsammans och sadla tar väl typ en kvart eller så.

Ok :) Uppfattade det som att du menade att andra tyckte att man skulle gosa med hästen. Men det är klart att alla är olika.

Äsch, vi behöver inte dryfta om detta.

Jag har varit på ett antal provridningar och om jag minns rätt (det var många år sen nu) så har jag i majoriteten varit med och sadlat (antingen själv eller stått bredvid när ägaren gjorde det) och även borstat.

Jag bara skrev att det var olika hur man önskade och om JAG fick önska skulle jag komma till en färdig häst i ridhuset, rida efter ägaren ridit. Vid annat tillfälle skulle jag ta hand om hästen och rida utan att hästen är framriden (allt med ägaren där). Sen skulle vi bestämma om fortsättningen efter det.

För den delen innebär det ju inte att jag inte bryr mig om hästen, bara att ridningen är det centrala för om jag och hästen ska kunna bli ett par. :)

Jag tror jag färgas av att jag provridit många medryttarhästar samt hästar inför eget hästköp att jag tycker allt kallprat och annat bara är ett hinder för att snabbt avgöra om detta är något för mig (jag behöver ofta bara rida 5-10 minuter för att avgöra det).

:D Jag tror inte vi menar så olika egentligen, det är nog mest ytterligheterna jag reagerade på. Hade någon bett mig i förväg om att stå med hästen sadlad och klar så hade det nog inte blivit någon provridning. Men annars håller jag med dig, ser ingen poäng med att slösa bort en halv dag på något man inte ens tror kommer fungera.

Om du är lugn och trygg kommer det att smitta av sig på både häst och de potentielle medryttaren.

Berätta lugnt och metodiskt hur du brukar göra och vad som fungerar bäst.
Det lugnar den ev medryttaren och du får en mer rättvis bild om det kan tänkas fungera eller ej.

Sen som andra sagt, glöm inte att medryttaren antagligen är mer nervös än vad du är och det i kombination med att h*n inte alls känner din häst gör inte saken enklare.

Så jag tycker inte man ska vara så kritisk första gången.

Jag brukar vara med 3-5ggr för att se att allt fungerar och efter ett par ggr tycker jag man har mer rätt som ägare att vara lite mera kritisk än första gången.

Om jag hade behövt hjälp med utbildning av häst tex och någon som jag vet att är jätte duktig och känner väl kommer så skulle jag kunna tänka mig att ha hästen klar när h*n kom.
Men nu handlar det om ett läge där jag inte har en aning om vem människan är och jag sätter inte upp vem som helst på min häst. Jag måste ha en bra känsla i magen först och det får jag inte av inte få en liten pratstund först vilket är optimalt medan man gör iordning hästen. Kanske det helt enkelt känns jätte dåligt och då kan jag säga att det inte blir någon provridning alls, istället för att hon ska hoppa upp på hästen och där ska det märkas hur fel det är ELLER att jag ska lägga ner tid på ännu en provridning och då upptäcka att människan inte kan sköta en häst.
Självklart kan jag tänka mig flera provridningar, men jag vill se allt första gången så slipper man hålla på och ta sak för sak och inse helt plötsligt att det inte alls blir bra.

IngelaH:
Nä usch sådär skulle jag aldrig göra :crazy: Jag är ganska snäll faktiskt och har full förståelse att medryttarn kan vara nervös och att allt inte blir perfekt första gången.
Går hästen inte i klockren form tex så kan hon mycket väl få prova igen, för jag vet att hästen inte jobbar rätt om hon inte blir riden så som hon vill.
Sitter sadeln däremot bak och fram och tränset upp och ner så hade jag sagt på ett trevligt vis att jag inte tror att hon är tillräckligt erfaren för att bli medryttare ännu ;)

Tänk på att även om både du och hon är perfektionister med hästen så kan hon omöjligt veta hur du tänker. Därför får du nog lov att vara lite förlåtande om hon gör lite fel och istället berätta hur du brukar göra. Att hitta en bra medryttare är svårt nog, att hitta den perfekta medryttaren är nog i stort sett omöjligt.

Jag har varit i båda situationerna när det gäller det här :) Har provridit ett antal hästar och även varit den som behövt medryttare till min häst.
Har läst igenom alla svar men orkar inte kommentera varannat så skriver en liten sammanfattning här.

När det gäller skötseln av hästen: Både som medryttare och ägare vill jag inte ha hästen klar. Som medryttare vill jag själv se hur hästen beter sig vid rykt, hovkratsning samt när man sätter på utrustning. Kanske bits hästen eller har sadeltvång, men ägaren säger inte det?
Som ägare vill jag se att personen är noggrann med att ta bort ev. lera, vet i vilket läge alla grejer ska sitta och hur noggrann personen är om mina saker. (inte bara slänger täcket på golvet osv)

Själva ridningen: Som medryttare ser jag gärna att ägaren rider först. Jag får en hum om hur hästen rids, hur den fungerar, om den har några dolda "bus"-talanger. Har hänt att jag har suttit upp på hästar som har kört rodeorace med mig, och ägaren inte tyckt det har varit något särskilt.... Föredrar att ägaren ger mig lite andrum emellanåt, kanske går och sopar eller något, så man inte är i fokus hela tiden.

Som ägare spelar det mig ingen roll om medryttaren vill att jag ska rida först eller inte. Jag gör det gärna för att ge dom en bild av hur det brukar gå till, men nöjer mig annars med att berätta lite hur hästen behöver värmas upp och hur den är att rida (förutom det man redan har pratat om innan)
Jag brukar stanna tills jag har sett hur personen rider i alla gångarter, sen brukar jag ta bort fokusen på ryttaren, kanske prata med en stallkompis som går förbi, mocka hagen, gå in och fixa maten eller "gömma mig" i fönstret och smyg-kika.
Om det går bra för dom och jag är nöjd, kanske jag tar fram ett litet hinder (om det är meningen att ryttaren ifråga får lov att hoppa hästen) och ser hur det går.
Efteråt hjälps vi åt att fixa hästen och om ryttaren är intresserad bestämmer vi en andra gång då hon kommer ut och rider igen.

Den andra gången visar jag var allt i stallet finns, vilka saker som är mina osv Visar hur fodret ska blandas, förklarar rutinerna i stallet. Ryttaren får själv pyssla med hästen medan jag gör stallsysslor eller tar hand om en annan häst. Efter lite ridning på banan får ryttaren rida ut en sväng som avslut, så att hon hittar ridvägar osv.

Efter det får medryttare fritt spelrum så att säga, men jag ber gärna mina stallvänner hålla ett öga så att allt går bra. Det stall jag har stått i med mina hästar har det nästan alltid varit någon, om ingen är i stallet så har dom som bor på gården varit hemma.

En bok kan vara bra att ha i stallet, där man skriver vad hästen har gjort varje dag, så att ägaren inte rider hård dressyr i två dagar och sen kommer medryttaren och gör samma sak.

Även lappar där foderstaten står samt lite "bra att veta" saker så att medryttaren inte behöver ringa så fort hon undrar/glömt något.

Det är också en bra idé att informera alla andra i stallet att man har en medryttare ;) så dom inte undrar vad som försiggår när en fritt främmande tjej kommer och rider iväg på din häst ;)

Hoppsan det här blev långt :angel:

Ett liiiitet tillägg till :angel:

Som så många andra sagt måste man ju tänka på att den som provrider troligtvis är rätt så nervös.
En tjej som provred hos mig en gång var så nervös att hon började gråta när hon red. Min förra häst var nämligen väldigt bra på att driva med folk och det var precis vad han gjorde med henne. Hon var så förtvivlad för att han inte gick ordentligt att hon satt och bad om ursäkt hela tiden.
Jag hjälpte henne att komma in på rätt spår och bad henne sen komma tillbaka fler gånger, och när hon väl slappnade av och inte brydde sig om ifall jag kollade eller inte så gick det jättebra, och det slutade med att hon blev min medryttare.

Så om du fattar tycke för någon som inte verkar helt hundra, var inte rädd för att be dom komma tillbaka igen, det kanske är ett litet guldkorn du har där :)

Men hur mycket tid handlar det om ?

Jag brukar vara totalt 3 timmar i stallet om jag rider bägge hästarna.
Då ingår även mockning, intag (av min) och att göra foderhinkar.

Så om man har mockat och fixat hinkarna så just intag, göra iordning och rida en häst tar kanske 1.5 timme max, jag tycker inte att det är så fasligt mycket tid. Det är värdefull tid för mig att se att det funkar. Om medryttaren tycker det är slöseri med tid är det ju bara att beklaga, det är viktig tid för mig.

Hej!
Du har fått många bra tips. Det jag tänker på att om det är möjligt så ta referens om personen varit medryttare tidigare. För övrigt tycker jag att det är superviktigt att vara tydlig i kommunikationen.
Lycka till!!

När jag har provridit hästar uppskattar jag om ägaren är så klar och tydlig som möjligt med hur hästen rids och hanteras, om det är några konstigheter och liknande. Ägaren får gärna kommentera när jag rider, det är deras häst och de vet antagligen bäst hur den fungerar. Alltså är det välkommet om de kan ge mig tips så att det fungerar bättre under provridningen och jag får känna på hur hästen går när den rids som den brukar :)

knapplån..

Du har fått många bra svar här. Fastnade för ett uttalande att tänka på
"hur man själv skulle vilja bli bemött om situationen var tvärtom".

Lycka till iaf o berätta gärna hur det gick :)

Hej! Jag har haft några medryttare till min häst under tiden jag har studerat och jag kommer ihåg hur nervöst det kändes första gången hon skulle provrida min häst. Men som jag gjorde i början med min medryttare var att jag försökte hålla en tydlig dialog med de förväntningar jag hade och även att jag ville att hon skulle få ut något av det också. Det viktigaste tipset jag kan ge när det gäller medryttare är att det är viktigt att medryttare har samma ambitions nivå som en själv. Har varit med om att medryttare som kommit och hjälpt en i veckorna ibland inte kommit alls och inte varit så seriösa i ridningen. Men det beror helt på vilken nivå som medryttaren befinner sig och vad den villl göra. Men som sagt att vara väldigt tydlig med vad du själv vill få ut av din hjälp från medryttaren är viktigt. Det är viktigt att inte köra över den som söker som medryttare, men det är viktigt att inte bli för snäll så du glömmer vad som är viktigt för dig. Det går alltid att hålla vis undervisning för medryttare om dom är ovana, men det beror på vilken tid man själv har. Min första medryttare var jag med mycket i början för att visa hur jag brukade göra med min häst för jag ville vara säker på att hon skulle fixa det själv utan några problem. Jag försökte även ha lite letioner för henne någon gång i månaden för att se hur det gick för henne och hon är den bästa medryttaren jag har haft. De medryttare jag hade efter henne hade jag inte samma tid för och det blev inte alltid så bra.
Vad som även är larorikt när man har medryttare är att man upptäcker att även andra kan ta hand om ens häst. De kanske inte gör likadant men de ser till hästens bästa ändå.
Men känn dig trygg i att det är din häst och du bestämer på vilka vilkor du vill att det ska vara men ge medryttaren möjlighet till att få utvecklas, men var tydlig med vad du har för förväntningar på en medryttare.

Lycka till!
/Louise ( :

Äsch, vi behöver inte dryfta om detta.

Jag har varit på ett antal provridningar och om jag minns rätt (det var många år sen nu) så har jag i majoriteten varit med och sadlat (antingen själv eller stått bredvid när ägaren gjorde det) och även borstat.

Jag bara skrev att det var olika hur man önskade och om JAG fick önska skulle jag komma till en färdig häst i ridhuset, rida efter ägaren ridit. Vid annat tillfälle skulle jag ta hand om hästen och rida utan att hästen är framriden (allt med ägaren där). Sen skulle vi bestämma om fortsättningen efter det.

För den delen innebär det ju inte att jag inte bryr mig om hästen, bara att ridningen är det centrala för om jag och hästen ska kunna bli ett par. :)

Jag tror jag färgas av att jag provridit många medryttarhästar samt hästar inför eget hästköp att jag tycker allt kallprat och annat bara är ett hinder för att snabbt avgöra om detta är något för mig (jag behöver ofta bara rida 5-10 minuter för att avgöra det).

Nu har ju jag precis hittat en medryttare till min häst, men med den attityden hade du inte legat bra till hos mej som ägare...

Jag berättar hur min häst är, men vill att den ev medryttaren gör i stort sett allt från början. Jag vill ju se att man borstar hästen, vet hur man sätter på skydden, lägger sadeln rätt och kan tränsa utan problem. Och tro mej dessa saker kan göras fel, pga okunnighet eller nervositet. Kan man inte detta så är det ingen ide att ens låta personen provrida, jag vill ju kunna lita på att min medryttare kan dessa saker, att då mötas i ridhuset som nån ridskolehästridning säger INGENTING.
Jag behöver en "icke nervös" person till min ridskolesnälla häst, och då inte i hanteringssyfte utan rida ut syfte, han är som en ridskolehäst även i ridhus men du ska kunna ta dej till ridhuset (ca 5 min skrittväg) då det är UTE som han är tittig och testar sina ryttare. Så jag låter dessutom medryttarspekulanten sitta upp redan utanför stallet för att rida till ridhuset. Antingen kommer de fram som ett ekipage = tittigheten inga problem, eller så kommer de ledandes = då har de inte kunnat "hantera" hans test/tittighet och då kan jag ju inte ha den medryttaren för då kommer de ingenvart. Och självklart har jag berättat att hästen är ridskolesnäll MEN att han är tittig ute så de har tagit ställning till det redan.

Så hur man hanterar olika situationer spelar ju då självklart in hur du även reagerar i andra situationer.

Jag hade ut 2 st medryttarspekulanter, en jättetrevlig kille som var väldigt "försiktig" och visst det var första gången han red hästen men försiktig behöver man inte vara med min häst i den bemärkelsen och jag meddelade honom också att jag sökte någon som var mer "gå påig" och den andra en tjej som tidigare haft egen häst, kom ut gjorde iordning hästen som om det var jag, red som om de var jag osv = klickade enligt mej direkt. Nu vet jag inte om hon var nervös men hon gjorde inte det intrycket.

Tjejen fick redan efter första gången åka ut själv och rida hästen vart hon ville. Fick efter avslutad ritt ett vintrigt sms med en bild från deras tur (taget från hästryggen) och då jag vet vart det var taget så se jag även där direkt att de kommer funka utan problem =) Tror inte ens tjejen "upplever" honom som tittig iom att han säkerligen känner att det inte är någon ide att "prova" :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 619
Senast: warg
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 857
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4