medicinska orsaker till övervikt

Äter du medicin som kan påverka?

Annars skulle jag dra ner 200 till att börja med så du får en feeling för det, håll i en månad och ändrar det sig inte kan du dra ner 200 till.
1700kcal är väldigt mycket.

Jag tycker inte heller 1700 är ”jättemkt”. Och jag tycker det är viktigt att man uttrycker sig korrekt i sånt här för att inte trigga någon.

Jag vet många kvinnor som är normalviktiga, inte rör sig så mkt och som äter 1700 eller mer utan att gå upp i vikt.
Det är inte jättemkt ens om man aldrig tränar.
Men vill man minska i vikt kan man ju testa 1500 tex.

TS: är du överviktig enligt läkare och därför vill gå ner i vikt? Eller vill du gå ner bara för att? Tänker att ifall du ligger i normalspannet på BMI/kroppssammansättning så kanske det är ditt normala liksom, att din kropp funkar som bäst på den vikten du har nu.

Helt ok! :up:

Dock kan ju inte världen ändra sig för att jag har problem med något, typ självskade betende. Jag skulle aldrig i livet kräva att ingen ska skriva om det på något forum. Istället går jag inte till sånna trådar.
Du har själv ätstörning och sitter och ger tips i en tråd (samtidigt som du pratar om eget ansvar och att du inte alls tittar på såna trådar)? Ok, fint att döma andra men inte dig sälv :up:

Du har själv ätstörning och sitter och ger tips i en tråd (samtidigt som du pratar om eget ansvar och att du inte alls tittar på såna trådar)? Ok, fint att döma andra men inte dig sälv :up:
Nu har du läst i nattmössan. Jag blir triggad av självskadetrådar/självmord, därför läser jag inte trådar om de ämnena.

Mat åt andra kan jag tänka 100% klart om. Åt mig själv kanske 90% klart.
Har inga problem med mat/kaloritrådar :)

Trevlig ton för övrigt :cautious:

Uträknat att jag behöver 2300 för att hålla nuvarande vikt,brukar ligga runt 1600-1700 när jag varit på diet (använt en app som hjälp)

1700 kcal är ganska ”mycket” om man är kvinna 30+ och inte rör sig mer än ”vardagsmotion”. På 1700 kcal skulle jag nog stå stilla eller ev gå upp något på lång sikt.
Du skriver också att du legat på denna nivå ”när du varit på diet”. Har du ätit mer periodvis mellan dessa perioder av ”diet”? Viktnedgång tar ganska lång tid om man inte svälter sig eller har väldigt många kilon att tappa.

Jag har rensat lite, jag kan inte för mitt liv se varför man ska diskutera andra användare som inte har med tråden att göra och inte heller tagga dem om man inte anser att just den personen har ett specialintresse för ämnet.

/mod

DetVäxtförädlingen har även medfört att vi äter frukt och grönt med mer socker men mindre näring jämfört med för säg 50 år sedan? De ska växa snabbt, se fina ut och tåla att fraktas, mycket frukt och grönt skördas även innan det är moget för att tåla att lagras och fraktas bättre, på bekostnad av näring.

Har du källa på att frukt och grönt innehåller mer socker nu är för 50 år sen? Och på det andra i ditt påstående ovan?

Jaså?
Vad ska jag äta istället då?
Gör varma grönsaker. Klassisk wok, strimla rödbetor, rotfrukter i långpanna. Vanlig kall salladsmix. Tex rucola ger smak, babyspenat osv. Till det potatis eller ris och sen kött/fågel/fisk. Och sen en (kall) kryddad sås till det. Gott och mätt blir åtminstone jag på en sådan portion! Det gäller att fylla på med många olika smaker och texturer. Smakar allt likadant så tycker jag att det är svårt att känna sig mätt.

Gör varma grönsaker. Klassisk wok, strimla rödbetor, rotfrukter i långpanna. Vanlig kall salladsmix. Tex rucola ger smak, babyspenat osv. Till det potatis eller ris och sen kött/fågel/fisk. Och sen en (kall) kryddad sås till det. Gott och mätt blir åtminstone jag på en sådan portion! Det gäller att fylla på med många olika smaker och texturer. Smakar allt likadant så tycker jag att det är svårt att känna sig mätt.
Jag tycker också att när det har tuggmotstånd så blir man mättare, jag har lättare att överäta saker som är "lätt ätet" som pasta, mos, grytor utan större bitar osv.

Funder på detta med övervikt. Har ett "par" kg för mycket och hur jag än försöktes försvinner de inte. Vet att de är kcal in vs kcal ut som gäller .Legat på underskott, motionerat mera, testat dietister med matprogram osv osv. De försvinner inte ett gram från kroppen.

Övervikt finns dessutom i släkten från mammas sida. Ingen äter direkt överdrivet stora portioner (snarare tvärtom).Några är väl mera stillasittande men försöker efter förmåga, tex pga sjukdom svårt att röra sig.

själv är jag inget stort fan av socker och dricker inte läsk. Äter godis för kanske 10 kr i veckan, brukar oftast vara EN chokladbit efter maten. Mår illa av för mycket sött.

Så undrar om de kan finnas någon medicinsk, ärftlig orsak till övervikt. Tror inte på PCO för har regelbunden mens och lätt att bli gravid.

Om du lägger dig på 500 kcal om dagen och dricker massor av vatten och tillåter dig två frukter utöver detta om dagen + tränar 3-4 dagar i veckan måste du ju gå ner?

Min kollega gick ner 24kg på pulverdiet (samma kcal som ovan) på 20 veckor och gick bara upp 5kg efter att ha börjat äta normalt igen, så duktigt! De 5kg innefattar ju då att hon la till pasta och en bulle efter kaffet då och då och -20 kg är redan över hennes mål ändå! :)

1700 kcal är normalt intag (mot högt nästan) för en normal aktiv människa, ingen diet :)

Om du lägger dig på 500 kcal om dagen och dricker massor av vatten och tillåter dig två frukter utöver detta om dagen + tränar 3-4 dagar i veckan måste du ju gå ner?

1700 kcal är normalt intag (mot högt nästan) för en normal aktiv människa, ingen diet :)
500 kcal om dagen totalt?? Det känns inte alls som ett hälsosamt sätt att gå ner, speciellt inte om man dessutom tränar. Det låter mer som svält.

Jag vet att jag kollade på en träningsvideo för ett tag sedan, där många tränar för att bli av med fett på t ex magen osv, men de glömmer bort att du måste äta rätt för att träningen ska ge verkan osv.

Att äta mycket mindre än vanligt kan ge bieffekt av att kroppen går in i svältläge och då blir nästintill allt man stoppar i sig fett, för att kroppen lagrar till senare.

Bara några saker som jag kommer och tänka på rent spontant.

500 kcal om dagen totalt?? Det känns inte alls som ett hälsosamt sätt att gå ner, speciellt inte om man dessutom tränar. Det låter mer som svält.

Absolut, men vill man gå ner mycket får man börja någonstans och har man 20kg att gå ner och behöver ha bort dom ”NU” är det inget annat att än att ta det :)

Absolut, men vill man gå ner mycket får man börja någonstans och har man 20kg att gå ner och behöver ha bort dom ”NU” är det inget annat att än att ta det :)
Jag håller inte med om att det inte finns något alternativ utom att "ta det" om "ta det" innebär att svälta kroppen och sen förvänta sig att den samtidigt ska orka träna, jobba, hålla. Det känns som en bättre idé att se över VAD man äter och försöka förändra sin kost på ett hållbart sätt. Det finns dessutom massor med forskning som visar på att extrema dieter/svältdieter som "kickstart" ofta leder till viktuppgång igen när man sedan försöker hitta ett mer hållbart ätande.

På så lite skulle jag svimma på jobbet. Nu äter jag helt fel men jag svalt mig och hårdtränade i ett halvår
Slutade i katastrof hälsomässigt men iofs 25 kilo mindre..som jag sen åt mig tilllbaka till
Har massa kilon att gå ner, men det ska ske när jag kan göra det på rätt sätt.
Nu när jag mår dåligt skulle det bara leda till hetsätning så

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka