medicinska orsaker till övervikt

Jag måste säga att jag tycker det är udda att så många vuxna människor stirrar sig blinda på tabellvärden, generella siffror och schabloner. Särskilt när man håller på med hästar och ser hur mycket det skiftar från en individ till en annan.

Det behöver faktiskt inte vara medicinska problem för att man inte går ner i vikt. Jag kan vara en av de människor som överlevt länge på stenåldern, genom att kroppen energismart och inte släpper till sina lager.

Sedan har vi ju det där roliga när man blir äldre och ämnesomsättningen saktar ner...

Det är alltid lika intressant när man pratar foder och mat, ingen(?) ifrågasätter hästars behov av grovfoder och att få äta ofta samt tillgång till grovfoder många timmar/dygn, mina går ju på fri tillgång.

När det gäller människor så har vi tydligen evolverat väldigt snabbt i jämförelse för även om vi är omnivorer så är just säd och den mängd säd vi konsumerar relativt sett ganska nytt. Varför tror vi att våra kroppar tål att vi trycker i oss kolhydrater som vi gör idag? Växtförädlingen har även medfört att vi äter frukt och grönt med mer socker men mindre näring jämfört med för säg 50 år sedan? De ska växa snabbt, se fina ut och tåla att fraktas, mycket frukt och grönt skördas även innan det är moget för att tåla att lagras och fraktas bättre, på bekostnad av näring.

Jag äter inget där det står SOCKER på förpackningen. Sen äter jag inget som innehåller vetemjöl eller gluten. Jag äter naturligt glutenfritt. Dvs inte glutenfri pasta eller andra ersättningsprodukter utan då äter jag något annat istället.

Jag äter dock kolhydrater. Ris, potatis, torkad frukt, chips som bara innehåller potatis, salt och olja osv. (Det gäller att hitta sina produkter)

På mig fungerar det så att vikten bara rasar. Det känns som att jag inte ens vet var det ska stoppa...

Sen sitter jag och tittar på folk som äter sina näringfattiga veteprodukter och tycker synd om dem medan jag äter grönsaker med något gott till!

Vad intressant. Du borde ju förbränna väldigt mycket kalorier under dina dagar tycker jag. Ändå har du så låg förbränning. Varför är det så? Du behöver inte svara om det är för personligt givetvis!
Ingen aning! Har faktiskt inte funderat på varför, mest bara konstaterat att det är så. Fram till jag fick barn kunde jag äta precis hur mycket som helst och precis vad som helst utan att gå upp ett gram.
Kan det ha med hormoner att göra? Eller bara åldern? Jag fick barn när jag var 30 år.

Äter du medicin som kan påverka?

Annars skulle jag dra ner 200 till att börja med så du får en feeling för det, håll i en månad och ändrar det sig inte kan du dra ner 200 till.
1700kcal är väldigt mycket.

Precis. Jag trodde det var självklart att jag pratade om TS. 1700 för en karl på 2 m är ju ingenting ;)

Allt är naturligtvis relativt individuella variationer men 1700 kcal är fortfarande inte jättemycket för en kvinna. Dock är det i överkant om man vill gå ner i vikt med de förutsättningar jag beskrev.

Jag är extremt noga med ordvalet i en offentlig tråd gällande vikt, det är så enormt lätt att trigga någon med ätstörningar.

Allt är naturligtvis relativt individuella variationer men 1700 kcal är fortfarande inte jättemycket för en kvinna. Dock är det i överkant om man vill gå ner i vikt med de förutsättningar jag beskrev.

Jag är extremt noga med ordvalet i en offentlig tråd gällande vikt, det är så enormt lätt att trigga någon med ätstörningar.
Jo jag har själv ätstörning. Dock krasst tycker jag man får ta lite egen ansvar om man vet att man triggas lätt och inte läsa trådar om vikt.

Jag håller mig av samma anleding borta från självskade och självmords''sidor/trådar''. För jag vet att jag blir påverkad.

Men fortfarande tycker jag 1700kcal är en hel del om man inte är aktiv.

Jo jag har själv ätstörning. Dock krasst tycker jag man får ta lite egen ansvar om man vet att man triggas lätt och inte läsa trådar om vikt.

Jag håller mig av samma anleding borta från självskade och självmords''sidor/trådar''. För jag vet att jag blir påverkad.

Men fortfarande tycker jag 1700kcal är en hel del om man inte är aktiv.

Och där har vi väldigt olika åsikter.

Jag äter abilify, som ska vara viktneutral men kan ge både upp och nedgång.. förmodligen är det den som gör att jag inte går ned, men enligt läkaren är det inte så. Jag vet inte

Mediciner kan ju som sagt ställa till det och alla får ju inte alla biverkningar. Men fy så jobbigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka