Fast det stämmer ju bevisligen inte med verkligheten och då får man justera precis som med hästarna.
Ja, det är ju oftast en rejäl skillnad i mat per kg häst om man jämför en varmblodig häst som är högt i blod med ett kallblod.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det stämmer ju bevisligen inte med verkligheten och då får man justera precis som med hästarna.
Jag måste säga att jag tycker det är udda att så många vuxna människor stirrar sig blinda på tabellvärden, generella siffror och schabloner. Särskilt när man håller på med hästar och ser hur mycket det skiftar från en individ till en annan.
Det behöver faktiskt inte vara medicinska problem för att man inte går ner i vikt. Jag kan vara en av de människor som överlevt länge på stenåldern, genom att kroppen energismart och inte släpper till sina lager.
Sedan har vi ju det där roliga när man blir äldre och ämnesomsättningen saktar ner...
Gissar att den saktar ner mer o mer ju äldre man blir??Sedan har vi ju det där roliga när man blir äldre och ämnesomsättningen saktar ner...
Mmm, en av många roliga "överraskningar"...
Du menar att ögonen ändras (alternativt armarna blir kortare), slemhinnorna knastertorra och håret inte bara blir grått utan ramlar av också?
Min främsta insikt är den minskade spänsten i huden. Det har aldrig hängt något där INNAN.
Ingen aning! Har faktiskt inte funderat på varför, mest bara konstaterat att det är så. Fram till jag fick barn kunde jag äta precis hur mycket som helst och precis vad som helst utan att gå upp ett gram.Vad intressant. Du borde ju förbränna väldigt mycket kalorier under dina dagar tycker jag. Ändå har du så låg förbränning. Varför är det så? Du behöver inte svara om det är för personligt givetvis!
Äter du medicin som kan påverka?
Annars skulle jag dra ner 200 till att börja med så du får en feeling för det, håll i en månad och ändrar det sig inte kan du dra ner 200 till.
1700kcal är väldigt mycket.
Precis. Jag trodde det var självklart att jag pratade om TS. 1700 för en karl på 2 m är ju ingenting1700 kcal är inte jättemycket men relativt högt för en kvinna kring 30 som inte rör sig väldigt mycket.
Precis. Jag trodde det var självklart att jag pratade om TS. 1700 för en karl på 2 m är ju ingenting
Jag är likadan, måste ligga på under 1200 kcal och har ett aktivt arbete och fritid. Trots det går jag inte ner i vikt..
Jo jag har själv ätstörning. Dock krasst tycker jag man får ta lite egen ansvar om man vet att man triggas lätt och inte läsa trådar om vikt.Allt är naturligtvis relativt individuella variationer men 1700 kcal är fortfarande inte jättemycket för en kvinna. Dock är det i överkant om man vill gå ner i vikt med de förutsättningar jag beskrev.
Jag är extremt noga med ordvalet i en offentlig tråd gällande vikt, det är så enormt lätt att trigga någon med ätstörningar.
Jo jag har själv ätstörning. Dock krasst tycker jag man får ta lite egen ansvar om man vet att man triggas lätt och inte läsa trådar om vikt.
Jag håller mig av samma anleding borta från självskade och självmords''sidor/trådar''. För jag vet att jag blir påverkad.
Men fortfarande tycker jag 1700kcal är en hel del om man inte är aktiv.
Helt ok!Och där har vi väldigt olika åsikter.
Fast berodde inte det på en medicin?
Jag äter abilify, som ska vara viktneutral men kan ge både upp och nedgång.. förmodligen är det den som gör att jag inte går ned, men enligt läkaren är det inte så. Jag vet inte