medicinska orsaker till övervikt

Jag kommer ihåg när jag gick på buffé med mitt ex och åt så mkt jag ville, 6 fulla tallrikar, sedan talade han om att han skämdes och var tvungen att sluta. Jag tog efterrätt 4-5 ggr efter det med. Det finns liksom ingen stoppknapp.

Låter lite som mitt ex. Hon åt större portioner än mig fast jag åt mig proppmätt. Ändå vägde hon 15 kg mindre. Men sen fick hon väldiga humörsvängningar också om hon inte åt nåt inom 3 timmar. Själv kan jag gå utan mat en hel dag utan att må dåligt.

Uträknat att jag behöver 2300 för att hålla nuvarande vikt,brukar ligga runt 1600-1700 när jag varit på diet (använt en app som hjälp)
Bara nyfiken, går du upp i vikt om du äter 2300 kcal? Eller håller du samma vikt du gör nu? För jag kan tänka mig att det är smått nästan omöjligt att veta exakt vad man behöver i kcal för att hålla vikten. Alltså har du testat att äta 2300kcal per dag för att se vad som händer? Går du upp i vikt då så är ju kanske 1700kcal egentligen inte underskott utan det du behöver för att just hålla vikten.

Att äta den mängden som är uträknad att man ska hålla vikten på och se vad som händer är kanske det enklaste sättet att sedan få veta vilket underskott som krävs för att det ska bli en förändring.

Senast ändrad:
Intressant på P1 idag. Hörde inte hela programmet men misstänker att temat var cirkadisk klocka.

Man hade gjort försök på möss som fick exakt samma mängd mat. Men de fick det på optimala tidpunkter resp inte bra tidpunkt. Samma diet, kullsyskon.
Ena gruppen fick hälsoproblem med diabetes, fetma och leverbekymmer och den andra mådde prima.

Förutom en massa andra "oviktiga men intressanta fakta" så var det tydligen så att vi mår bäst av 12 timmars fasta under natten.

Tror att det finns en hel massa saker kvar att utforska. Olika bakteriestammar i tarmen, cirkadiska klockan, ämnesomsättning m.m.

Intressant på P1 idag. Hörde inte hela programmet men misstänker att temat var cirkadisk klocka.

Man hade gjort försök på möss som fick exakt samma mängd mat. Men de fick det på optimala tidpunkter resp inte bra tidpunkt. Samma diet, kullsyskon.
Ena gruppen fick hälsoproblem med diabetes, fetma och leverbekymmer och den andra mådde prima.

Förutom en massa andra "oviktiga men intressanta fakta" så var det tydligen så att vi mår bäst av 12 timmars fasta under natten.

Tror att det finns en hel massa saker kvar att utforska. Olika bakteriestammar i tarmen, cirkadiska klockan, ämnesomsättning m.m.

Jag läste om det där i en tidning, det var jättespännande rön. Bakterier är också intressanta och även de något vi inte vet tillräckligt om.

Jag läste om det där i en tidning, det var jättespännande rön. Bakterier är också intressanta och även de något vi inte vet tillräckligt om.

Jag med en ätstörning som är med i ett slags "register" fick en förfrågan från Karolinska för ca 1 månad sen om jag ville vara med i en forskningsstudie genom att bidra med ett saliv samt avföringsprov.
(Av personliga skäl så avstod jag)

Mmm, man ska heller inte äta sig mätt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6502044
"Enligt Helgi Schiöth blir vi alla friskare om vi inte äter oss proppmätta. Vi är nämligen inte gjorda för att bli mätta flera gånger om dagen, eller ens flera gånger i veckan.

– Vi är utvecklade för att klara svält, vi är inte utvecklade för att klara det här höga energiintaget, säger Helgi Schiöth professor i farmakologi vid Uppsala universitet."

"Enligt Helgi Schiöth blir vi alla friskare om vi inte äter oss proppmätta. Vi är nämligen inte gjorda för att bli mätta flera gånger om dagen, eller ens flera gånger i veckan.

– Vi är utvecklade för att klara svält, vi är inte utvecklade för att klara det här höga energiintaget, säger Helgi Schiöth professor i farmakologi vid Uppsala universitet."
Synd att hon inte var professor i näringsfysiologi.

De flesta kostexperter brukar väl påtala små måltider ofta och inte bara att dra ner på maten.
De brukar också påtala vad man ska äta och när.

Det där känns som att antingen har journalisten missat en del eller så har han en lite begränsad förmåga i att få med de viktiga delar icke-utbildade bör få ta del av för att förstå.
Eller så är det en väldigt riktad studie som inte säger nog om helheten.

Det är väl en stor skillnad mellan mät och proppmätt?

Mycket handlar också om hur mycket man normalt äter. Stora måltider leder till att det ryms mer och tar längre tid att få mättnadfskänsla. Är man van att äta små potioner så blir man snabbare mätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka