Medfödd rädsla, vad gör man åt det?

L

linnéa

Har en helt underbar halvblodsvallack som är superduktig på det mesta. Det enda problemet med honom är att han är så rädd, rädd rädd, hela tiden. Vad beror detta egentligen på? Kan jag göra något så att det kan bli bättre? Och vad skall jag göra när han blir rädd under en ridtur ex.?
Till saken hör att han är min bästa dressyrhäst och jag vill inte göra mig av med honom.

Linnéa

Sv: Medfödd rädsla, vad gör man åt det?

Efter som jag ju inte sett hästen så kan jag bara gissa. Men bristande självförtroende hos hästen eller brist på trygghet efter någon tidigare erfarenhet är väl tänkbara orsaker.
Ta och kolla upp hur polisen tränar sina hästar, tror att det till och med finns kurser i den tekniken.

Tack för tipset! Han kommer nog bli totalt galen skulle jag tro, presseningar och spöken är han inte speciellt förtjust i... Jag skall kika på det, tack!

linnéa skrev:
Har en helt underbar halvblodsvallack som är superduktig på det mesta. Det enda problemet med honom är att han är så rädd, rädd rädd, hela tiden. Vad beror detta egentligen på? Kan jag göra något så att det kan bli bättre? Och vad skall jag göra när han blir rädd under en ridtur ex.?
Till saken hör att han är min bästa dressyrhäst och jag vill inte göra mig av med honom.

Linnéa

Har du koll på värderna i höt och då även mineralerna?

Det kan vara så att din pålle har magnesiumbrist (eller ett högre behov än "tabellvärden").

Magnesiumbrist kan yttra sig såsom nervositet. T ex så innehåller ju Equi-Calm just magnesium. Finns även att köpa något som heter Biomag och det är ett mineraltillskott som innehåller just magnesium.

Kan vara värt att kolla upp.

/Lizzie

Jag tror enlig min Erfarenhet att man inte ska skydda sin häst för mkt (nu svårt att veta om din varit med om något hemskt eller bara är oerfaren)

Med att inte skydda sin häst för mkt menar jag(håller på och utbildar en hel del unghästar)
*att man inte säger . Min häst är rädd för vatten den kan inte gå över där (okej men då får man vänja hästen vid det för annars lär den sig inte heller)

*Eller om man har en unghäst - plocka ut den i ridhuset/paddocken när det är som mest folk och hästar i farten ...då blir det inteting för den sedan när den åker iväg på tävlingar som ung...Ialla fall lättare än om man skyddat den hela tiden ifrån sådant.

*Springer det barn på läktaren - bra - För det kan det göra på tävligar oxå..;)

Självklart så märker hästen om man själv är orolig och det är inte så lätt. Men känner den sig trygg och lär att "min ryttare" kan jag lita på...Då uppfattar jag det som att man får med sig den överallt..

Men skydda den inte för mkt får då får man problem senare...

Donadoni skrev:
Jag tror enlig min Erfarenhet att man inte ska skydda sin häst för mkt (nu svårt att veta om din varit med om något hemskt eller bara är oerfaren)

Med att inte skydda sin häst för mkt menar jag(håller på och utbildar en hel del unghästar)
*att man inte säger . Min häst är rädd för vatten den kan inte gå över där (okej men då får man vänja hästen vid det för annars lär den sig inte heller)

*Eller om man har en unghäst - plocka ut den i ridhuset/paddocken när det är som mest folk och hästar i farten ...då blir det inteting för den sedan när den åker iväg på tävlingar som ung...Ialla fall lättare än om man skyddat den hela tiden ifrån sådant.

*Springer det barn på läktaren - bra - För det kan det göra på tävligar oxå..;)

Självklart så märker hästen om man själv är orolig och det är inte så lätt. Men känner den sig trygg och lär att "min ryttare" kan jag lita på...Då uppfattar jag det som att man får med sig den överallt..

Men skydda den inte för mkt får då får man problem senare...

Självklart måste man träna sin häst så att den vänjer sig vid "otäcka" situationer. Man kan ju höja hästens "tröskel" för när den ska sätta in sin flyktinstinkt, genom att gå över presseningar, genom trånga passage, gå genom vatten, paraplyer osv. Hästar kan ju också själva sänka sin tröskel för flyktinstinkten om det inte har hänt något "otäckt" på länge för att på så vis själva "träna" sin flyktinstinkt. Bara för att kolla av att allt funkar som det ska, typ. Hoppas du förstår hur jag menar - har ingen bättre förklaring för tillfället (trött). Men det är därför en häst helt plötsligt kan skygga för något som den i vanliga fall inte skulle reagera på.

Däremot har jag läst (kommer inte ihåg vart) att just magnesiumbrist gör att nervkopplingarna hos hästen inte funkar som de ska. Jag kan inte förklara på vilket sätt magnesium påverkar nerverna, men det var en logisk förklaring. Det handlar alltså om andra grejjer än att vänja hästen vid otäcka saker. Utan det handlar mer om hur det funkar rent kemiskt (tror jag) hos hästen.

Så just extremt nervösa hästar kan må bra utav en extra dos av magnesium.

Om någon annan är bättre på att förklara så får ni gärna komma med ett inlägg :D

/Lizzie

Jag tränar våra hästar redan när de är små, utsätter dem för "otäcka" sakor. Eftersom unghästar är nyfikna av sig så tar nyfikenheten överhand över rädslan.

Men vissa hästar är bara nerviga av sig och kan bli rädd för samma sten fast den har legat där alla de andra 100 ggr man har paserat, så viss vissa hästar har "spöken" i huvudet som man inte kan bli av med.

Om någon av mina hästar reagerar över något så brukar jag snirkla runt och lura dem närmre och närmre det som är "farligt" och sedan så bryr de sig inte mer om det, för utom en pålle som jag har. Där får man kolla vart gränsen går och hur pass mkt han reagerar, detta är en häst som man inte kan pressa eller lura, en mkt känslig herre som har sina små spöken.

Vissa hästar ÄR bara så. Ta norska dressyrryttaren Per Waalers häst tex, Star Fortune. Han är rädd för allt! Och dom har försökt alla metoder för att få honom tryggare och sluta bry sig om blommor, bilar etc men han är lika vaksam... Gå in på www.hest.no så hittar du några artiklar om honom. Trots sin rädsla går han GP dressyr och har vunnit NM flera år på rad! :bow:

Vissa hästar har en enormt stark flyktinstinkt - vore dom vilda så hade dom helt klart levt längst av alla i flocken.

Bara var känslig och lugn själv, ta dig TID att låta hästen kolla på saker. Visst, du kan försöka med ledarskapsövningar men tror ej att det kommer hjälpa så mkt... Finns även tillskott som sägs vara lugnande, och du kan försök ge lugnande örter.

Ja det är klart alla hästar är olika, vissa har mer nerver än andra!
Se bara på dom 3 jag har- mina bägge valackar är filbunkar (men är på alerten när det ska jobba!!-busar och så emellanåt, min ena är tittig ute-glad men skulle aldrig "banga" för något jag ber honom om..men laddad det är han..) Medans stoet har mer "utanpå nerver" men även hon väldig snäll...Stressar lätt upp sig i vissa situationer men är oxå jättebra att få fram överallt och är mkt ridbar.

Nu kan jag nog få lite skit ifrån vissa......men......dressyr ryttare är ju inte alltid de bästa på att rida någon annanstans än i ridhus eller i paddocken.....(själv är jag oxå dressyrryttare!):o ;)

Min tycker ridhus är bra mkt läskigare än ute... :p

Om du läser artikeln jag länkade till ovan så står det bla att hästen går bäst utomhus, utan nåt som rör sig inom en radie på 100 m typ... ;)

Jo, alltså jag tror faktiskt inte heller att det hjälper varken med träning eller lungnande örter. -tyvärr Igår lyckades han förstöra bommen i min splitter nya transport :cry: Lite surt! Men tack för alla tips, läste artikeln mycket kul att höra att det finns fler som har nerverna utanpå:-) Hoppas att han lungnar sig med åren! :idea:

linnéa skrev:
Jo, alltså jag tror faktiskt inte heller att det hjälper varken med träning eller lungnande örter. -tyvärr Igår lyckades han förstöra bommen i min splitter nya transport :cry: Lite surt! Men tack för alla tips, läste artikeln mycket kul att höra att det finns fler som har nerverna utanpå:-) Hoppas att han lungnar sig med åren! :idea:

Magnesiumtillskott är inte örter, det är mineraltillskott. Vissa hästar har högre behov av magnesium än "tabellhästen", och det är inte alls ovanligt att det är dåligt med magnesium i höet.

Magnesiumbrist visar sig som spända, nervösa och hispiga hästar. Kan även medföra spänd muskulatur. Nervbanorna funkar inte som de ska vid magnesiumbrist och ger psykisk instabilitet hos häst.

Gå in på foder och gör en sökning på magnesium så finns det en hel del trådar om kombinationen stressade, rädda hästar och magnesium.

En burk Biomag (600 gr) kostar cirka 60 kr på Granngården. Om hästen reagerar pos på det så märker du det på en gång (inom en vecka).

/Lizzie

...är din häst även nervös inne i stallet där den bor??:confused:

Bara för att komma med en till möjlighet till orsak så har jag hört (av "min" Equiterapueft) att om de är låsta i en nackkota, atlaskotan tror jag, blir de mer tittiga för de får problem med att vinkla på huvudet och titta sej omkring.

Om vi nu övertolkar det hela så kan det också vara så att hästen ifråga ju är dressyrhäst, och den kanske inte känner sej bekväm i vissa situationer med att vara eftergiven i nacken? Särskilt om den hamnar minsta lilla innanför lod så får den också svårare att titta efter och måste verkligen lita på dej som ryttare för att inte bli rädd.

Så en tillfällig lösning kanske kan vara att rida med långa tyglar i alla andra sammanhang än dressyr, bara en sån sak kan göra hästen lugnare ochdej själv eventuellt eftersom man oftast bara sitter och "åker" då och blir mer avslappnad :p

En långsiktig lösning är som någon annan har skrivit att träna hästen att bli tryggare med dej, men ofta behöver man också mental träning själv i hur man ska reagera fysiskt och mentalt när hästen blir skraj eller stressad.
Och om du inte redan gjort det, kolla gärna med Equiterapueft så det inte var en så simpel sak som blockerad nackkota :p

Ja, jag skall prova det med mineraler, billigt och det är ju alltid värt att prova tack för tipset:) Ja, eller nej inte i stallet eller ridhuset utan utomhus. Han har varit sådan sedan han var unghäst, är import från england och jag vet ju inte om det är något från "barndommen" som sitter i huvudet på honom. -det är mycket möjligt! Han beteende är jobbigt, jag blir ju själv spänd och osäker. tack för alla fina tips:idea:

Magnesium menade jag ju såklart:confused:

Donadoni skrev:
...är din häst även nervös inne i stallet där den bor??:confused:

Ja, hon var helt hysterisk ett tag. Så fort hon gjorde någonting annat än bara var i hagen hela dagen, så flippade hon ur till den milda grad att hon knappt var kontaktbar. Alltså om jag tog in henne i stallet mitt på dagen istället för på kvällen så blev hon urstressad. Vid några tillfällen fick jag t o m hålla hästen bremsad för att över huvud taget kunna borsta hästen.

Till saken hör att hon har varit väldigt mycket skadad och haft långa perioder med konvalecens. Så när det väl blev dags för igångsättning i höstas så var hon stressad till max. Har tränat hela hösten på att plocka in henne i stallet vid olika tider på dagen för att t ex borsta eller någon annan aktivitet.

Har även kommit fram till att jag haft besök i stallet typ nattetid och har numera stallet låst på nätterna. Nu är min häst sitt normala coola jag, och jag kan ta in henne i stället vilken tid på dagen som helst för att göra nåt med henne och hon är lugn hela tiden.

/Lizzie

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 890
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 736
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024