Medellinjen !

Sv: Medellinjen !

Ryttaren ska vara på medellinjen. Jag red ett program (LC:1??) för några år sedan där det var halt mellan B och E.
Om hästens huvud är på medellinjen är man inte mitt på ridbanan helt enkelt.

Hmm, intressant! Jag har ridit länge på ridskola och alltid bara tagit det att vi hoppar upp och av hästarna på medellinjen som en "säkerhets/smidighets grej", inte som något "dressyrmoment".

Femåringar tycker jag att inte behöver fundera på sånt ännu, nog lär de sig i sin tid att göra halter på rätta ställen.......?

Femåringar tycker jag att inte behöver fundera på sånt ännu, nog lär de sig i sin tid att göra halter på rätta ställen.......?

Gruppen hon går i är egentligen för barn som är mellan 7-9 år (har jag för mig) och redan har gått i en annan lättare grupp innan.
Detta är alltså grupp 2 av 3 för yngre barn om jag har fattat det hela rätt.
Den lättaste gruppen var full så ridläraren tyckte dottern kunde prova rida i denna grupp eftersom hon har "ridit" på våra hästar här hemma där hon har lärt sig styra, stanna, starta.
Dock har hon aldrig ridit på bana (varken manege/paddock) utan har lärt sig det hon kan genom att styra runt träd i skogen.

Givetvis begär man inte perfektion.
MEN även de små ryttarna VILL lära sig hur det ska vara samt att det är en säkerhetsfråga hur man ställer upp på medellinjen.

Alltförmånga ridlärare utbildar inte de små bara för att de är små. Helt fel. Däremot så kan man använda ett mer anpassat språk, bilder istället för bokstäver och liknande, men som sagt, de VILL lära sig.

började rida när jag var 7 och när man iaf ridit några år så skulle man ha hästen över linjen har jag för mej, brukar liksom inte tänka så mkt på det utan ställer mej typ mitt över automatiskt.

Jag har lärt mig att man ska ställa upp så att ryttaren är på medellinjen. Att ställa upp med hästens huvud vid medellinjen tycker jag bara ser konstigt ut.

Tyckte också det så lite mysko ut när de andra i gruppen stod så långt bak :confused:, därför jag var tvungen att fråga här hur det egentligen "ska" vara. :laugh:

Och vad det verkar så är det hästen mitt på medellinjen som gäller i de allra flesta fall.

Jag är lärd att ryttarens axel ska vara vid bokstäverna, så halt på medellinjen innebär för mig att axeln ska vara i nivå (hittade inget bättre ord just nu) med A & C.

Jag har alltid fått för mej att det med medellinjen är bara att stanna jämte vart den hästen framför stannar, så det blir en lång rad där de står någorlunda på samma linje..

Det är inte så noga när man går på rid skola.

Alltså man följer bara vart första hästen som ställer upp ställer sej, annars ser det konstigt ut. Det är den som bestämmer linjen.

Jag har ridit på ca 5 olika ridskolor och gått häst gymnasie och för mej är mitt linjen att hästens kropp är i mitten på linjen annars så står den inte mitt på medellinjen. Skulle man mäta så skulle hästen stå bakom mitt linjen om den stannar med huvudet på linjen. Och då står den ju ej i mitten på medellinjen..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar