Medel mot bäverbeteende?

SkorpSmulan

Trådstartare
Mina hästar leker bäver och gnager som galningar på ett stort träd som står i hagen, hade väl inte gjort så mycket om det inte hade varit just ett väldigt stort träd som inte är så kul om det dör.
Dessutom står stallet i hagen och nu har mina monster börjat äta upp väggarna.
Vad kan man smörja på så dom inte gnager? Jag tänkte på tjära men det ska helst vara något som inte syns då det ska smöjas på stallväggarna.
Dom brukar få små granar som dom äter upp inom några timmar, ska försöka få tag på en stor gran som man kan lägga in åt dom som dom får gnaga på.

Sv: Medel mot bäverbeteende?

Sätt upp stolpar och eltråd runt trädet så är det problemet löst.

Stolpar och eltråd runt träd och stall är tyvärr inget alternativ då hagen redan är så liten :(

Hönsnät är uppsatt runt en bit av trädet, där de gnagt som värst men man kan ju inte klä in hela stallet i hönsnät.
Det är väl egentligen stallet som är det största problemet. Eftersom att trädet kan man ju klä i hönsnät och sätta tjära på.

Dom har skit tråkigt.
Liten hage, mycket mindre än dom är vana vid dessutom. Tyvärr. Men stallet är bra i övrigt och med fyra hästar han man inte så mycket valmöjligheter alltid.
Jag brukar försöka ge dom smågranar att gnaga på. Vill även ha tag på halm att ge så dom har att pilla med men det är inte det lättaste att få tag på halm av bra kvalité.

Går det att göra något åt utfordringsrutinerna? Öka grovfodergivan och dra bort kraftfoder, grovfoder tar mer tid att äta upp och kan ges ute i hagen kanske? Pinnar och granar är ju toppen men lättare att få tag på efter jul än före :smirk: Kanske havrehalm kan vara något? Små korn att plocka med och leta efter, smakar gott.

Kan bero på fosforbrist oxå - prova att lägga till vete/havre-kli + foder-kalk - så brukar problemet vara löst + att de får riktigt blank & fin päls. Lycka till!

Kära nån, dom äter ju ute i hagen. Dom får så mycket hö som jag kan ge dom, oftast uppdelat på fyra gånger. Försöker sprida ut det också så att det ska ta längre tid att äta.
Den enda som äter kraftfoder är stoet med föl och det kraftfodret kommer jag inte dra ner på.
Halm av bra kvalité är som sagt jättesvårt att få tag på.
Granar och pinnar är inga problem, bara att gå ut i skogen och såga.

Är det ingen som har något tips på ursprungsfrågan? Vad man kan smörja på stallväggen som smakar illa men inte syns.

tyder ju på att hästarna har för lite att göra/äta.
Kanske mineralbrist?

försök utfodra oftare i hagen möjligen el om det går ge dom fri tillgång?

samt sätt staket runt träden.. det kan säkert bli vanebildande att gå o gnaga..

Det finns ju olika sorters no bite preparat att köpa i ridsportsbutiker, dessa smakar päckel o är transparanta så det syns inte att man kletat på det. Mina hästar hade oxå ett ställe på stallfasaden dom gillade att gnaga på o då köpte jag nått (kommer inte ihåg vad det heter) en orange burk iaf o så pänslade jag på det sen dess har dom inte bitit där.

Det bästa medlet mot bäverhästar som jag hittat är crib halt, en färglös kräm som inte luktar. Kostar 100 spänn burken och är garanterat äcklig :angel: (råkade få lite i munnen, smakade som rutten tabasko) Kladdar dock, använder en tandborste för utbredning sedan slänger jag på torv över =) Min häst rör inte inredningen längre!
5125.jpg

Spraymedel med antibit är inte lika effektiva, dessutom hamnar de överallt... Inklusive mina händer (vilket heller inte smakade särskillt gott men botade mitt nagelbitande dock!)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 022
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hästvård Min ena valack går i en hage ihop med två andra pojkar. Dom är småbarn under 6 år alla tre och leker rätt hårdhänt, men aldrig på ett...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 161
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar