Med foten i stigbygeln...

Vica

Trådstartare
.. ja precis som det låter. Hur rider man egentligen avslappnat och korrekt med fötterna i stigbyglarna? Jag håller på att bli tokig :mad: , har ju kunnat detta innan men sedan jag plockat upp lädrena över manken och ridit varje dressyrpass så sedan ett år tillbaka så har min kropp "glömt" hur man verkligen rider med stigbyglar.. :angel:

Det här är nästan riktigt pinsamt, aldrig haft problem med detta innan. Har ju trots allt ridit i nästan 18 år! :o

Förstör man för sej själv om man gör som jag gjort?
Hjälp!

Sv: Med foten i stigbygeln...

du kanske har för korta läder?

jag rider precis likadant med läder som utan.. slappna av i benen, stigbygeln är bara ett stöd, inget man ska ha massa tyngd i.

Jojo, så långt är jag med. Men när jag väl försöker mej på att rida med sits och allt vad det innebär så är det precis som om antingen känns lädret för kort eller för långt.. Så jag tappar sitsen alt stigbygeln om vartannat..

det brukar oftast bero på att du spänner dig någonstans och omedvetet drar upp knäna.

Jag har inte några som helst tips till dig,men ska följa tråden eftersom jag har precis samma problem;) skit frustrerande:crazy:

sitter helt ok utan stigbyglar,men som en jag*vetintevad* med,vad jag än gör och hur jag än försöker så blir det pannkaka!

är lite inne på centaurs spår om att du kanke spänner dig lite?
är stidgläderna för korta alt. för långa?
eller gäller det kanske bara att du måste vänja dig efter att ha ridit utan så länge?

jag hade bara försökt tänka att jag ska slappna av och sjunka med hela skänkeln, inte bara hälen (jag vet ju inte hur du gö nu) och se till att du inte spänner dig någonstans.

lättare sagt än gjort, jag vet...:)

Jag har inte några som helst tips till dig,men ska följa tråden eftersom jag har precis samma problem;) skit frustrerande:crazy:

sitter helt ok utan stigbyglar,men som en jag*vetintevad* med,vad jag än gör och hur jag än försöker så blir det pannkaka!

Äntligen! Trodde jag var ensam om detta i hela vida världen! :bow::D

Kan man få dispens från stigbyglar? :angel:

är lite inne på centaurs spår om att du kanke spänner dig lite?
är stidgläderna för korta alt. för långa?
eller gäller det kanske bara att du måste vänja dig efter att ha ridit utan så länge?

jag hade bara försökt tänka att jag ska slappna av och sjunka med hela skänkeln, inte bara hälen (jag vet ju inte hur du gö nu) och se till att du inte spänner dig någonstans.

lättare sagt än gjort, jag vet...:)

Jag skulle tippa på vanesak men just det där att lägga vikt i stigbygeln känns omöjligt just nu när man är van att inte ha nått stöd alls..

Jag har med det problemet! När jag rider utan stigbyglar går det finemang, men när man lägger ner dom tycker jag bara de halkar in och slänger omkring :confused: När jag sen försöker lägga lite vikt i dom så åker skänklen fram :grin:

Nu har jag ju en allround/hopp sadel, och den gynnar väl inte sitsen precis..

haha nej du är inte ensam om detta bekymmer:p:D

jag vill ju gärna rida lätt under mina ridpass både på banan och ute i naturen,när jag länger stigläderna kommer benen ner och man hamnar djupare i sadeln såklart,men då kan jag inte rida lätt längre.
jag känner mig som ett hopplöst fall när jag ser mig själv på ridbilder:eek:

lägger jag upp stigbyglarna så sitter jag ok (enligt mig själv) eller rider barbacka,dom nedrans stigbyglarna förstör allting:cool: se mina typiska exempel nedan.

med
22817882.jpg

utan (tyvärr viker jag mig i sidan här)
22817870.jpg

Guuuuu vad jag känner igen mej i dina bilder!!!
Ska se vad tränaren säger på onsdag, ska fråga henne om det finns några övningar för att hitta rätt igen..

Som sagt, kan man få dispens från stigbyglar?

lägger jag upp stigbyglarna så sitter jag ok (enligt mig själv) eller rider barbacka,dom nedrans stigbyglarna förstör allting:cool: se mina typiska exempel nedan.

eller blir det knas för att du lutar dig framåt och drar upp knäna som på den första bilden :idea:
(ta det inte som illasinnad kritik, det är bara att jobba på tills du hittar rätta känslan :))

eller blir det knas för att du lutar dig framåt och drar upp knäna som på den första bilden :idea:
(ta det inte som illasinnad kritik, det är bara att jobba på tills du hittar rätta känslan :))

Huvudet på spiken;) men jag har alltid haft denna dåliga vana,framåtlutad kniper mig ofta fast m knäna och tar hjälp av stigbygeln:mad:
"svårt att lära en gammal hund att sitta":rofl:
jag ska ner nu och rida barbacka så jag slipper få sånt huvudbry (i dag åtminstone:p )

mvh Arabizar

Känner igen mig. Hade ingen "egen" häst att rida på ett tag och var fast på ridskola där vi, varje lektion, red utan stigbyglar. Så när jag återigen blev medryttare flög stigbyglarna. Nästan varje pass blev jag så arg på mig själv at jag alltid släppte dem tillslut för att få ngt gjort. Dock fick jag hjälp och precis som de andra skriver, jag spände mig dels i knäna och låren och dels i hälen (som ju MÅSTE vara längsa punkten). Jag fick tänka om, benen ska ner och hälen ska inte tryckas ner, bättre satsa på att ha en ordentligt kontkat med trampdynan och stigbygeln. ;)

Har precis samma problem. Kommer att bli hårdträning nu i höst med att kunna sitta ner och rida med stigbyglar i dressyrsadeln snyggt.

Finns ett hjälpmedel som heter Symmetry,en rem som man fäster i stigbygeln och gjorden som stabiliserar skänkeln och hjälper till att få den rätta positionen.
Den har ett inbyggt utlösningssystem som gör den till ett mycket säkrare alternativ än balband.
Har själv använt den och även om det anses "töntigt" så gjorde den all skillnad i världen...kostar inte en förmögenhet heller.

Kl Hade också problem med det för ett tag sedan när jag red mycket utan stigbyglar.Skulle behöva rida utan stigbyglar ibland för att sitsträna men är rädd att problemet kommer tillbaka.
Beror nog mycket på att man spänner sig och/eller faller framåt.Hade ont i ryggen tidigare och då kunde jag inte sitta ned i traven med stigbyglar.

Finns ett hjälpmedel som heter Symmetry,en rem som man fäster i stigbygeln och gjorden som stabiliserar skänkeln och hjälper till att få den rätta positionen.
Den har ett inbyggt utlösningssystem som gör den till ett mycket säkrare alternativ än balband.
Har själv använt den och även om det anses "töntigt" så gjorde den all skillnad i världen...kostar inte en förmögenhet heller.

Och var hittar man detta eminenta hjälpmedel? Jag googlade och fick upp allt på ordet Symmetry utom just detta....:crazy:

Jag sökte på "symmetry stirrup strap" och fick upp en hel del. Ser ganska smart ut.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 812
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 869
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar