Med foten i stigbygeln...

Sv: Med foten i stigbygeln...

Finns ett hjälpmedel som heter Symmetry,en rem som man fäster i stigbygeln och gjorden som stabiliserar skänkeln och hjälper till att få den rätta positionen.
Den har ett inbyggt utlösningssystem som gör den till ett mycket säkrare alternativ än balband.
Har själv använt den och även om det anses "töntigt" så gjorde den all skillnad i världen...kostar inte en förmögenhet heller.

Tack för tipset, men när jag väl har stigbyglar (tex vid uteritt) så har jag min skänkel ganska stilla. Så jag tror inte att fästa den vid sadelgjorden gor så mycket skillnad för min sits.

Delvis knapp

Grejen är nog den att när jag faktiskt ska sitta ner och verkligen rida med stigbyglar, så lägger jag nog lite för mycket tillit till dem att jag lägger mer vikt i dem än i sadeln.. Jag spänner mej mer MED än utan stigbyglar.. Har en mer naturlig sits utan än med. Och jag håller på att bli tokig på det! :(

Finns ett hjälpmedel som heter Symmetry,en rem som man fäster i stigbygeln och gjorden som stabiliserar skänkeln och hjälper till att få den rätta positionen.
Den har ett inbyggt utlösningssystem som gör den till ett mycket säkrare alternativ än balband.
Har själv använt den och även om det anses "töntigt" så gjorde den all skillnad i världen...kostar inte en förmögenhet heller.

Nyfiken!!! Känner man sig inte låst med den? Kan man rida sidvärtsrörelser utan tappa? Den ser ut som att man stoppas i fram eller bakåtrörelser med skänkeln..är det inte så?

Vill jättegärna veta :bump:

När jag bad om hjälp på en clinic hemma i stallet nyss med min sits så var tränaren på mig ideligen (med typ tusen ord i minuten :D ) att "svinga" i stigbygeln i varje steg. När jag försökte tänka på att inte bara svinga i höfterna utan också med foten/hälen så tappade jag inte stigbyglarna på samma sätt, så för mig var det ett bra mantra.

Att det sedan är låååång väg kvar till ett stabilt utnyttjande av stigbyglarna utan att ha tårna rakt ut är en annan femma, men Rom byggdes inte på en dag... :D

När jag bad om hjälp på en clinic hemma i stallet nyss med min sits så var tränaren på mig ideligen (med typ tusen ord i minuten :D ) att "svinga" i stigbygeln i varje steg. När jag försökte tänka på att inte bara svinga i höfterna utan också med foten/hälen så tappade jag inte stigbyglarna på samma sätt, så för mig var det ett bra mantra.

Att det sedan är låååång väg kvar till ett stabilt utnyttjande av stigbyglarna utan att ha tårna rakt ut är en annan femma, men Rom byggdes inte på en dag... :D

jag är trög, vad menar du svinga i stigbyglen? Ska man inte vara still? Kan du inte förklara närmare hur jag ska tänka, vad hände rmed skänklarna då? Menas det att jag ska låta skänklarna hänga med i rörelsen eller..? AAA, min hjärna slår volt... men du att hälen ska vara gummi och följa med i lodräta rörlser?

Tja du... Bra fråga. ;)

Jag tänkte mig som en seg och mjuk fjädring, lite som att stå i fältsits i Sprengerstigbyglar. Att det liksom sviktar och att rörelsen från höften på något sätt speglas i att hälen mjukt buktar lite nedåt i takt med rörelsen. Svårt att beskriva märker jag dock... :D

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 812
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 515
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
Dressyr Jag har nu vid två tillfällen blivit tillsagd att jag måste sluta låta händerna följa med upp när jag rider lätt, då detta stör hästen...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 869
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V