Med eller utan stamtavla?

TinyWiny

Trådstartare
Vad är egentligen skillnaden?

Om hunden är renrasig vad är det då som gör att man inte kan få stamtavla?

TinyWiny på G efter dansk-svensk gårdshund med många funderingar:D

Sv: Med eller utan stamtavla?

En békant till mig föder upp en ras utan stamtavla för att längre bak i släktledet var ngn för lat för att registrera valparna och således blev det ingen stamtavla på dom och det avlades vidare utan registreringar..Nu har det dock börjat registreras igen men eftersom att det inte finns stamtavlebevis på att hundarna är renrasiga så är det inte mkt att göra åt den saken. Om jag var du skulle jag köpa en hund MED stamtavla. Det är så mkt enklare att kolla upp saker och ting då. Hälsostatistik osv.

Ok då förstår jag:)

Så det är egentligen "bara" för att kunna kolla bakåt då?

Senast ändrad:

stamtavlan är en garanti på att hunden är renrasig. endast uppfödare som är medlemmar i SKK får stamtavlor därifrån, och då är uppfödaren tvingad att leva upp till deras minimikrav om hälsostatus osv.

att köpa en hund utan stamtavla är nästan likvärdigt med att köpa en blandras. du kan inte vara säker på vad du får (men har ett bättre hum än med blandraser), du får inte tävla bruks och inte ställa ut.

Delvis kl

Men jag fattar inte:confused: om hunden är reggad så måste det väl vara en slags garanti eller?

Hittade en kennel nämligen som sålde utan stamtavla men de var reggade:confused:

Givetvis vill jag ha stamtavla så att jag vet vad jag köper!

Det här är en ny värld för mig så därför frågar jag så mycket:o

Min gamla hund är omplacering och honom tog jag för att det var han:love: oberoende av ras.

Nuförtiden måste man regga alla hundar i Jordbruksverkets register. Så visst kan den vara reggad, fast utan stamtavla. Eller så är den reggad i en icke SKK-ansluten rasklubb. Då räknas den inte heller som äkta renrasig. Inte av SKK i alla fall.

Du kan ju iaf inte spåra tillbka i ledet om hunden bara är reggad i jordbrukverkets register...

Och iaf jag ( som haft en hund med usel mentalitet ) anser att det är JÄTTEVIKTIGT att kunna se bakåt, träffa ev syskon ( till tiken/hanen) ...

Se röntgen resultat m.m

Men jag fattar inte:confused: om hunden är reggad så måste det väl vara en slags garanti eller?

Nej, tyvärr inte. Inte ifall hunden bara är reggad i JBVs register. Möjligen att det är något större säkerhet ifall den är reggad i nån slags rasklubb, men det enda jag litar på är SKK när det gäller renrasiga hundar! Är den inte legalt reggad i SKK så räknas den liksom inte som renrasig, oavsett vad "uppfödaren" påstår. Och kolla för guds skull att uppfödaren har tecknat dolda felförsäkring på valpkullen, att tiken är försäkrad, att tiken (och hanen också såklart) är kontrollerad enligt rasens krav. Tex patella, ögonlysning, HD/AD, hjärtat mm mm beroende på vilken ras det handlar om. Gärna MH också! :idea:

Nuförtiden måste man regga alla hundar i Jordbruksverkets register. Så visst kan den vara reggad, fast utan stamtavla. Eller så är den reggad i en icke SKK-ansluten rasklubb. Då räknas den inte heller som äkta renrasig. Inte av SKK i alla fall.

Jaha tänkte inte:omin är ju också reggad även om han är "rondell"

men doldafel-försäkringen har ju inget med valpköparen att göra? utan det skyddar uppfödaren om valpen skulle visa sig ha ett dolt fel?

Du kan ju iaf inte spåra tillbka i ledet om hunden bara är reggad i jordbrukverkets register...

Och iaf jag ( som haft en hund med usel mentalitet ) anser att det är JÄTTEVIKTIGT att kunna se bakåt, träffa ev syskon ( till tiken/hanen) ...

Se röntgen resultat m.m

Ja jag vill ju se/träffa så många "familjemedlemmar" som är möjligt så att jag vet vad det är jag kan förvänta mig:idea:

Jag kanske menar fel? Men jag har för mig att det är viktigt även för valpköparen att uppfödaren har tecknat dolda fel-försäkring, för den ska väl täcka sånt som den egna inte gör? Men jag har kanske missuppfattat något. Däremot så vet jag absolut att om rasen har krav på tex HD/AD, så täcker inte försäkringen ifall föräldrarna inte är godkända!

En slags mentaltest. Man kollar hur hunden fungerar i olika situationer, egentligen utan att värdera. Mer en beskrivning så att säga. Så man vet vad man har i snöret. Det är oftast brukshundarna som testas, men fler och fler testar sällskapshundar med.

uppfödaren är ju skyldig att leverera en "fullgod vara". betalar man fullpris ska man också få en hel hund. är det något fel på valpen ska man få pengar tillbaka av uppfödaren, eller lämna tillbaka valpen och få tillbaka köpesumman. exakt hur det går till om köparen väljer att behandla vet jag inte helt säkert.

gnist? grana? ni kan det här bättre än jag. är uppfödaren skyldig att betala behandling av dolda fel? vems försäkring går in om man t ex kastrerar en krypt hane?

När det gäller Dansk svensk gårdshund utan papper är det ofta jack russel och släthårig foxterrier inblandad i kullarna.

Dolda del försäkring kan man gämföra med vanliga varor, som video, tv, bilar mm

Enligt köpelagen har köparen rätt att få varan lagad, eller ersatt, eller pengarna tillbaka om det är ett fel på den som fans vid köpet.

Det spelar ingen roll enligt köpelagen om hunden har 3 års dolda felförsäkring, köparen har rätt till deta ändå.
Men säljaren får betala/lösa penga bekymret själv.

Det som kan vara krukset är, om köparen inte har en doldafelförsäkring kan det bli tjafs & svårt för köparen att få sin rätt igenom, då säljaren inte har råd.
Eller inte tar sit ansvar.

Har säljaren en dolda felförsäkring är ju en trygghet för köparen att blir det några fel, får jag ekonomisk hjälp at lösa det, eller en ny hund, då säljaren är skyddad & oxå får hjälp.

A

Glömde :)

Det är sen up till vetrinären om det går att hjälpa hunden, med operation eller mediciner.
Går det får köparen alla omkostnader utbetalt av säljarens försäkringsbolag.

Om inte & hunden måste avlivas, får säljaren välja mellan att lämna tillbaka hella köpesumman av hunden, då betalar försäkringsbolaget ut pengarna till köparen
eller ge en ny hund till köparen, då får säljaren pengarna för hunden från försäkringsbolaget, som den nya hunden skulle kostat

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 467
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund När ni är redo att köpa hund, hur gör ni? Själv har jag kontaktat några olika uppfödare för att fråga lite i allmänhet och om deras...
2
Svar
27
· Visningar
2 345
Senast: hastflicka
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
542

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka