Maxvikt för B-ponnyer

A

Appervalley

Hur mycket kan en B-ponny ta på ryggen?

Istallet står det ett gäng B-ponnyer. Alla är runt 10 år och ganska så välmusklade, dom är ganska nya så jag vet inte exakt vad dom går för men utav det jag sett så verkar dom vara i bra form. Dom är alla ganska stora, alltså på gränsen mellan B och C.

Otroligt tacksam för svar :)
Alexandra

Sv: Maxvikt för B-ponnyer

Jag skulle säga att det beror på hur "grova" de är i typen. En viktbärande ponny tar ju mer än en ädel ponny. Sen beror det ju på hur ofta de ska rida. En liten vuxen på ca 55 kg kan ju sitta upp ngn gång ibland, men kanske inte ska rida varenda dag.

Men någonstans på 45-50 kg kanske? Men det beror som sagt på hur b-ponnyn ser ut.

Själv har jag ridit b-ponnyer (minsta 120cm, störst 130cm), men då har det vart enstaka tillfällen. Jag väger 53kg o b-ponnyerna har inte verkat tycka att jag var för tung.

får man tävla det året man är 13 eller tills den dagen du fyller 13???
tacksam för svar så snabbt som möjligt:D

Hejsan,jag är en sk liten vuxen o rider en b-ponny 1gång/vecka i utbildningssyfte.För att det är så få som kan rida till en bråkig ponny i den storleken.Dom som äger honom är både långa o tunga men har en liten ridskola o då måste dom ju ridas till ibland. Han är ett gotlandsruss som är av den grova sorten o är pigg.Verkar inte lida av mig.160 lång 54kg är jag.Han är 129 hög o grov med bra muskler. Ha det så bra../jag

jag tror att runt 50 kg är maxvikt, men det beror ju helt på ponnyns grovhet och storlek.

beroe ju på rasen lite men ett russ kan bära 60 kg på ryggen men då rknar man in sadeln och tänset;)

Tror dom klarar minst 60 men de är bara vad JAG TROR :D

B-ponny ta på ryggen?[/B]

Istallet står det ett gäng B-ponnyer. Alla är runt 10 år och ganska så välmusklade, dom är ganska nya så jag vet inte exakt vad dom går för men utav det jag sett så verkar dom vara i bra form. Dom är alla ganska stora, alltså på gränsen mellan B och C.

Otroligt tacksam för svar :)
Alexandra[/QUOTE]

Jag rider en mxad b-ponny, kan tänkas hon ligger precis över c-gränsen också, och jag väger 45-47kg och det funkar jättebra. Hon är nätt i typen men tar mer än man tror. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka