Maxflex sadlar

Är det någon av er Maxflex-ägare som bytt järn i sadeln? Hur avancerat är det?

Jag har smalt järn i min Bella till min unghäst, nu funderar jag på hur mycket det påverkar sadeln att byta till ett medium eller wide järn och rida ett par gången på min andra häst. Funderar på att rida en (städad och lugn) Hubertusritt med henne och känner inte att barbackapad är bästa valet för detta. Köpa egen sadel till henne är inget alternativ, hon funkar skitbra med padden.

Jag har smalt järn i min Bella till min unghäst, nu funderar jag på hur mycket det påverkar sadeln att byta till ett medium eller wide järn och rida ett par gången på min andra häst. Funderar på att rida en (städad och lugn) Hubertusritt med henne och känner inte att barbackapad är bästa valet för detta. Köpa egen sadel till henne är inget alternativ, hon funkar skitbra med padden.

Taggar några till min fråga i inlägget ovan, har ni någon tanke? @HannaZ @Gotthard @Myzan87

Det är jätteenkelt! Men du behöver insektsnyckel, typ en sån man får med ikeamöblerna. Vänd sadeln upp och ner, lossa första skruvarna, dra bort lädret som sitter fast med kardborre, vik upp bossorna så ser du de andra skruvarna. Lossa, byt järn och sätt ihop igen. Sammanlagt fyra skruvar och tar mindre än tio min att byta. :D

Jag har anvönd min binomial på två olika hästar och sadeln flexar sig snabbt så den passar. Ena med rak rygg och den andre med svängd, funkar hur bra som helst.

Det är jätteenkelt! Men du behöver insektsnyckel, typ en sån man får med ikeamöblerna. Vänd sadeln upp och ner, lossa första skruvarna, dra bort lädret som sitter fast med kardborre, vik upp bossorna så ser du de andra skruvarna. Lossa, byt järn och sätt ihop igen. Sammanlagt fyra skruvar och tar mindre än tio min att byta. :D

Jag har anvönd min binomial på två olika hästar och sadeln flexar sig snabbt så den passar. Ena med rak rygg och den andre med svängd, funkar hur bra som helst.
Låter bara! Vilket järn har du i din?

Vi har haft ute min stallkompis flera gånger och ändrat det lite, väldigt lätt att skruva ur och i. Tror inte de är några konstigheter att byta!

Hubertusjakt låter som en bra idé, vi är på ;)

Jag är på jakt efter en dressyrsadel till min nya häst, tyvärr har min närmaste återförsäljare inte så mycket maxflex sadlar hemma längre att prova.

Han har ganska kort rygg, mycket manke och är väldigt svängd. Nån som har en liknande häst och har något tips vilken modell man ska kolla på?

Jag har provridit i en maxflex Valentin! :D

Och... På det stora hela så kändes det nja.
Jag tyckte den satt lite ostabilt på hästen, ville gärna glida lite åt sidorna.
Jag fick känslan av att skänkeln blev flaxig och ostabil, hade velat ha mer stöd åt vaden. Och min sits blev inte särskilt vacker.
Men hästen gillade den, han gick fint.

Är fortfarande väldigt sugen på en maxflex men isf blir det en hopp!

Jag har provridit i en maxflex Valentin! :D

Och... På det stora hela så kändes det nja.
Jag tyckte den satt lite ostabilt på hästen, ville gärna glida lite åt sidorna.
Jag fick känslan av att skänkeln blev flaxig och ostabil, hade velat ha mer stöd åt vaden. Och min sits blev inte särskilt vacker.
Men hästen gillade den, han gick fint.

Är fortfarande väldigt sugen på en maxflex men isf blir det en hopp!

Jag kände likadant första gångerna i min Binomial men det tar ca 1-2 veckor (beroende på hur mycket man rider) innan sadeln har format sig efter häst och ryttare. Som du ser på mina bilder så låg den inte jättebra första gångerna, var alldeles för smal och takformad, men nu ligger den perfekt :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 050
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
5 774
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 925
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2