Matvägran

A

AWAKE

Jag har lite problem med min valpis, tror jag. Det är inte så att han helt matvägrar. Han äter torrfoder till valpar och verkligen avskyr det. Han rör det inte! Om man ger han det i handen så kan han äta det ibland. Jag lät han inte få någonting annat än torrfoder under en hel dag, men han rörde inte det. Jag provade därför med att ge han burkmat och det var mer än uppskattat. Frågan är nu bara; är det tillräckligt för en valp? Han äter vid sidan av burkmaten vitaminer. När han blir större så går det ju åt mer än en sådan burk om dagen och det har ju ingen människa råd med, därför måste(?) han ju lära sig att äta torrfoder!? Har provat att hälla i filmjölk och så men då slickar han bara i sig filmjölken. :crazy: Någon som har haft samma problem eller har tips?
 
Sv: Matvägran

Hur gammal är valpen och har han alltid varit svår att få
i mat? Om inte annat så brukar valpen "själv" säga till när
den är redo för vuxenfoder genom att matvägra m.m
men är den väldigt ung fortfarande så kanske det inte
är lämpligt att byta till vuxenfoder...?
Har du testat att ge valpen uppblött torrfoder?

Min tjej har alltid varit matglad men på senare tid så
har hon stoppat ner näsan i torrfoderskålen och fnyst
och gått och lagt sig :crazy: Började då ge henne
torrt (hon fick uppblött tidigare) och nu slukar hon maten.
 
Sv: Matvägran

Min valp är inte heller över förtjust i torrfoder, men hon äter för hon får inget annat än det. Förutom när vi tränar men då har hon ju oxå jobbat för maten. Fast nu har vi kommit in i en väldigt bra rytm med maten, så det händer att hon slukar allt ibland när hon får den. Det jag gör är att hon även där måste jobba för maten, med en liten promenad tex eller gjort något så hon verkligen är hungrig när den ställs ner. Äter hon inte upp allt så låter jag faktiskt skålen stå framme, då hon verkar gilla att äta lite ofta. Eller så tränar jag helt enkelt upp det som är kvar.

Så mitt råd till dig är att helt enkelt strunta i burkmaten, den är väl inte nödvändig om du har ett torrt helfoder. Och blanda inte i en massa saker bara för att få han att äta den. Han kommer väl äta så småningom, brukar ju vara så. Vad ger du för torrfoder förresten?
 
Sv: Matvägran

Jag har lite problem med min valpis, tror jag. Det är inte så att han helt matvägrar. Han äter torrfoder till valpar och verkligen avskyr det. Han rör det inte! Om man ger han det i handen så kan han äta det ibland. Jag lät han inte få någonting annat än torrfoder under en hel dag, men han rörde inte det. Jag provade därför med att ge han burkmat och det var mer än uppskattat. Frågan är nu bara; är det tillräckligt för en valp? Han äter vid sidan av burkmaten vitaminer. När han blir större så går det ju åt mer än en sådan burk om dagen och det har ju ingen människa råd med, därför måste(?) han ju lära sig att äta torrfoder!? Har provat att hälla i filmjölk och så men då slickar han bara i sig filmjölken. :crazy: Någon som har haft samma problem eller har tips?


Min hund som är jättesvår med maten får burkmat med makaroner eller ris till frukost.En stor burk delar jag på 4 dagar,trots att han är en medelstor hund.Sen har han fri tillgång på torrfoder resten av dagen.Han äter det för att han är hungrig.
 
Sv: Matvägran

Hur gammal är valpen och har han alltid varit svår att få
i mat? Om inte annat så brukar valpen "själv" säga till när
den är redo för vuxenfoder genom att matvägra m.m
men är den väldigt ung fortfarande så kanske det inte
är lämpligt att byta till vuxenfoder...?
Har du testat att ge valpen uppblött torrfoder?

Min tjej har alltid varit matglad men på senare tid så
har hon stoppat ner näsan i torrfoderskålen och fnyst
och gått och lagt sig :crazy: Började då ge henne
torrt (hon fick uppblött tidigare) och nu slukar hon maten.

Fast det är väl kanske inte så vanligt att hundar tycker bättre om vuxenfoder än valpfoder då valpfodret innehåller mer fett=mer smakligt.
 
Sv: Matvägran

Våran valpis strejer osså med maten. Äter bara när han absolut behöver typ...

Ibland kan det gå dagar o han rör knapp tmaten, sen ibland e det bara *glufs* sen ere borta...

Men vankas det matrester eller annat, ja då går det undan.

Har bytt foder flera ggr, men samma med allt.
 
Sv: Matvägran

Min lilla var också så i perioder när hon var mindre...
Och hård som jag är gav jag mig fan på att min hund inte skulle bli kräsen:D

Så jag körde stenhårt en period med "äter du inte torrfodret får du ingen mat."

Innan det hade testat att ge det blött vs torrt, med eller utan välling/fil/youghurt och kände att nu räcker det.
Spec eftersom jag hört att cockrar(som Lowa är) lätt blir finsmakare och kräsna med vanlig mat.

Så iaf, jag ställde ner maten en kvart på de fyra tider hon skulle äta på, åt hon inte så åt hon inte, och då försvann också matskålen efter en kvart. No big deal.
Ofta behövs det inte mer än att kunna vara lite kall och hård några dagar tills valpen förstår att det inte är lönt att vara kinkig;)


Sen finns det säkert de som är värre och inte försöker manipulera en utan verkligen inte vill äta, men där har jag ingen erfarenhet.
 
Sv: Matvägran

Om du Bara vill ge han torrfoder så ska du bara Ge han torrfoder! En dag hinner knappast en hund bli "dö"hungrig på!

Ställ fram maten,låt den stå i ca 15 min el nåt,ta bort skålen om han inte ätit och upprepa proceduren TILLS han blir så pass hungrig att han faktiskt äter upp det..

Det gjorde jag med min bortskämmda och kräsna schäfer som alltid fått torrfodret utblandat med burkmat:cool: ..

När jag ställde fram skålen med Enbart torrfoder så kollade han på mig med en blick som sa "vaddå-äru dum eller?! Tror du att Jag ska äta Det där!?Kan du fet glömma" Å så gick han å la sig i sin bädd:mad:

Då jävlar fick han smaka på vad riktig hunger är den lilla byrackan!:devil::angel:

Tro mig,efter några dagar så åt han torrfodret med sann glädje utan att ens tveka:smirk:

Så,det är upp till dig själv om du vill "mela" bort din hund genom att blanda ut torrfodret med Burkmat eller ej...?
Hårda bud men det är DU som bestämmer,Inte en fjuttig och kräsen liten Valp!:angel: ;)
 
Sv: Matvägran

Jag vet att en hund klarar sig utan mat i fyra dagar, men att se de där små rådjursögonen.. :angel:
 
Sv: Matvägran

Min hund som är jättesvår med maten får burkmat med makaroner eller ris till frukost.En stor burk delar jag på 4 dagar,trots att han är en medelstor hund.Sen har han fri tillgång på torrfoder resten av dagen.Han äter det för att han är hungrig.

Ja, det hade ju varit ett alternativ. Är han mer hungrig efter han ätit burkmaten så finns ju torrfodret. :idea:
 
Sv: Matvägran

Om diu inte vill att hunden ska äta burkmat resten av livet vilket blir dyrt så skulle jag göra som Nikkis säger och bara erbjuda torrfoder, prova både torrt och uppblött. Ge inget annat än maten. En frisk hund svälter sig inte till döds utan börjar äta när hungern blir tillräckligt stor.
 
Sv: Matvägran

Om diu inte vill att hunden ska äta burkmat resten av livet vilket blir dyrt så skulle jag göra som Nikkis säger och bara erbjuda torrfoder, prova både torrt och uppblött. Ge inget annat än maten. En frisk hund svälter sig inte till döds utan börjar äta när hungern blir tillräckligt stor.

Nu är det ju så att vi tom. mars bor hemma hos mina föräldrar och dom proppar i han mat vid bordet och ger han rester fast jag har sagt till dom att inte göra det men dom bryr sig inte.. :(
 
Sv: Matvägran

*Knapplån*

Och förlåt att jag lånar tråden lite.

Vad gör man om man har en sjuk hund som matvägrar då?

En frisk är det bara att vänta ut det anser jag också men om hunden inte är frisk då?
 
Sv: Matvägran

Nu är det ju så att vi tom. mars bor hemma hos mina föräldrar och dom proppar i han mat vid bordet och ger han rester fast jag har sagt till dom att inte göra det men dom bryr sig inte.. :(
... vilket ju då förklarar varför han inte vill äta sitt torrfoder:idea:
 
Sv: Matvägran

Fast det är väl kanske inte så vanligt att hundar tycker bättre om vuxenfoder än valpfoder då valpfodret innehåller mer fett=mer smakligt.

Ja, men de flesta hundar tröttnar på det feta fodert som
dessutom brukar ha mindre kulor. Vet väldigt många hundar
som matvägrat innan men sen börjat få vuxenfoder och
ätit bra i fortsättningen.
 
Sv: Matvägran

Haha det dära med föräldrar (i mitt fall min mamma)..jag säger bara: JÖSSES!:angel:

Det är en av många anledningar till att jag Aldrig någonsin igen kommer att skaffa en ny hund så länge jag bor hemma...
Hon bara melar bort hundarna med massa godbitar å jag blir SÅ arg..Hon förstår sig helt enkelt inte på "mitt" sätt att "jobba" m. hundarna...:D
 
Senast ändrad:
Sv: Matvägran

Jag vet att en hund klarar sig utan mat i fyra dagar, men att se de där små rådjursögonen.. :angel:

Hehe ja,men det är bara att vara hård och stå fast vid sitt beslut,tror knappast att ngn ger bort en (Bra)häst till mig och gratis stallplats inkl Allt bara för att jag kommer med "puppy eye's" och ber om det:angel:

btw-hundar tänker inte heller på att dom ser söta ut...;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 190
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Bison
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp