matvägran..igen

J

jennie_havanna

Hej! behöver lite idéer på vad jag kan göra...

Har en tik på 16mån. Har sen hon varit liten varit knepig med maten... men sen vi började med Nordic färskfoder (hon får speciall + pga magen) har hon ätit i princip varje dag..

Hon får 1kg per dag, (stor hund på 47kg) har försökt att ge henne iaf två gånger om dagen men har fått komma fram till att hon bara vill äta kvälls tid, runt nio äter hon...

Nu till detta, igår vägrade hon äta helt, tog en mums bit bara, hon har gjort så ibland, men har man låtit maten stå framme en stund extra så har hon gått tillbaka ock ätit upp.

Trodde detta med maten skulle gå över, hon har löpt en gång, o när hon löpte åt hon inte jätte bra heller.

Godis o dentasticks slinker ner utan problem under hela dagen.

Hon är kollad och där finns inga åkommor som vet kunde se, hon är pigg o glad o dricker som hon ska. Det ända är just detta med maten..

Jag har slut på idéer nu, och kan inte komma på något som är mumsigare för henne än just färskfoder!

Så kom gärna med idéer! :)

Sv: matvägran..igen

En av våra hundar brukar matvägra. Det enda som funkar med honom (tyvärr:(:p) Är att blanda i en bit korv eller köttbulle (men bara lite!) och då äter han oftast, dock händer det ibland att han ändå inte vill äta. Jag tror att han är en hund som är väldigt liten i maten, han blir även mätt ganska fort!
När han inte vill äta, då tar vi bara bort maten och sen får han vänta till nästa måltid och då äter han oftast:) Ibland måste han också få äta ensam, för han klarar inte av det när dem andra 2 har ätit upp och står och stirrar på honom:rofl:
Så jäkla jobbig hund ibland alltså!:rofl:
Är han inte hungrig så är han inte, jag orkar inte krångla med honom.

Låt henne gå hungrig då! Jag ställer ner skålen till mina hundar, går dom därifrån då så får det va. Dom vet att när man blir erbjuden mat så äter man, punkt. Så länge hunden är frisk, pigg och dricker så klarar hon sig länge utan mat.
Hon kanske ska löpa igen? Unga hundar har dessutom en tendens att vara lite petiga emellanåt.
Det värsta du kan göra är att peta ner annat i maten eller hålla på att byta bara för att hon är kräsen. Hon äter när hon är hungrig.

En frisk hund svälter sig inte, hon äter när hon är hungrig helt enkelt. Du skriver däremot "pga. magen" att hon äter Nordic sp +, kan det inte vara så att hon har lite ont i magen eller nåt som gör att hon inte vill äta? Om du inte tror att det är så så skulle jag plocka bort skålen. Ett annat alternativ kan vara att gömma skålen och låta hunden söka efter den, då brukar det bli lite roligare...

Svara alla!

Tack för annan insyn på det hela.:)

Nae blandar ner något gör jag inte, gjorde det när hon var mindre o åt torrfoder, men ne den niten går jag inte på igen för hon vägrade ju äta något om det inte var mumma i det!:p

Ja det är nog mer jag som är kinkig, hon verkar inte bry sig om att hon inte åt igår.

Har gjort så innan också att ta bort skålen efter hennes "tid gått ut" och ja, dagen efter slinker det ner på två röda! :grin:

Löp hoppas jag inte det är dags för igen, löpte april.
Ont i magen har inte, är mer att hon är känslig, kan inte äta rökta godsaker m.m.

Men bara för mig o ha is i magen, hon äter ju när hon är hungrig! Men tack för er uppmuntran!:)

Ha is i magen!
Våra hundar har ibland också ätit nått och mår inte 100 i magen och då vill dem inte äta just för stunden. Äter dem inte på alltför lång tid kan man ju undra, men annars skulle jag inte oroa mig:) Ställ ner maten, låt den stå några minuter, är hon inte intresserad så ta bort den. Hon äter när hon är hungrig:)

Så länge hon mår bra och är pigg så tror jag inte det är mycket att bry sig om. Speciellt om hon har hållit på sen valp. Man behöver inte en massa ideer för att få dem äta, jag tror att när dem väl matvägrar så är det av någon anledning (vad för anledning vet jag dock inte).

Min tik matvägrar med jämna mellanrum och har gjort sen valp, i början var det jobbigt. Jag var orolig att hon inte fick i sig den näring hon behövde osv men med försök till trugade, ut blandning med annat så gav jag upp och förstod att hon bara är sån och fått acceptera det.

Jag var orolig att hon inte fick i sig den näring hon behövde osv men med försök till trugade, ut blandning med annat så gav jag upp och förstod att hon bara är sån och fått acceptera det.

Exakt så är våran ena.. och som du skriver; man får bara acceptera det..

Har du provat att ge fritillgång? Min gammelman åt på nätterna när ingen var vaken/uppe. På honom skulle det aldrig fungerat att jag hade tagit bort maten efter några minuter som vissa förespråkar.
Ge henne dygnsgivan och prova om hon äter upp det på ett dygn. Kanske behöver hon äta lite åt gången.
Min nuvarande hund som också går på fritillgång äter lite då och då under dagen och har vanligtvis ätit upp det sista precis innan han ska få ny mat. Han varken kan eller vill äta upp hela dygnsgivan på en gång.

Tack för alla svar.

Matvägrade igår också, alltså två dagar nu. meeen godis slinker ner så dåligt mår hon inte. Får som ni säger acceptera att hon är sån.

Har provat det innan med att ha maten framme alltid (går inte nu då hon har färskfoder) men på natten sover hon som en gris, så ingen risk hon skulle få för sig att äta då:D
Hon äter vanligtvis vid nio -tio på kvällen, har funkat jätte bra sen vi kom på att det är hennes mattid!

Troligtvis lär hon vara vrålhungrig ikväll, hoppas kan man! är så rädd att hon ska tappa hull...

Löp hoppas jag inte det är dags för igen, löpte april.
Ont i magen har inte, är mer att hon är känslig, kan inte äta rökta godsaker m.m.

Men bara för mig o ha is i magen, hon äter ju när hon är hungrig! Men tack för er uppmuntran!:)

Hon är skendräktig! (Två mån efter löp kommer valpar...)
Dessa tikar (speciellt första hormoinella fasen) är sällan matglada.
Du behöver inte truga så hon märker det. Men se till att hon får i sig lite mat ändå.
Ex genom torrfodersök (kasta ut kulor på tomten eller i skogen), ge i aktiveringsleksak, fyll en kong eller tomt märgben med färsk mat (om du ger det) osv.

Att svälta en tik som även oftast börjar sätta mjölk kan ge mer problem.
Så jag hoppas du kan lura i henne lite mat.

Hon är skendräktig! (Två mån efter löp kommer valpar...)
Dessa tikar (speciellt första hormoinella fasen) är sällan matglada.
Du behöver inte truga så hon märker det. Men se till att hon får i sig lite mat ändå.
Ex genom torrfodersök (kasta ut kulor på tomten eller i skogen), ge i aktiveringsleksak, fyll en kong eller tomt märgben med färsk mat (om du ger det) osv.

Att svälta en tik som även oftast börjar sätta mjölk kan ge mer problem.
Så jag hoppas du kan lura i henne lite mat.

Det är inte pga skendräcktighet hon gör så, eftersom hon matvägrat även innan hon började löpa.
Hon matvägrade två dagar (vilket det brukar vara nära hon vägrar) men äter med god aptit igen!

Torrfoder äter hon inte, o nej inte ens om jag kastar ut de (oftast fungerar leversnittar), hon får färskfoder.Men sådana leksaker är hon inte intresserad av... tyvärr!

Lurar i henne gör jag inte, upp till henne om hon vill gå hungrig. Hon får alltid under dagen en dentastick o en biffstick för att hon inte ska gå tom hela dagen.

Men som sagt har hon kommit igång igen, får som sagt acceptera att hon är en knäppfia med maten;)

Hormonerna påverkar ju även innan löpet, så det är en normal reaktion.

Det är ju valfritt om man vill vänta ut hunden, men det kan också straffa sig på sikt.
Då magsaftproduktionen är konstant, så kan den sura magsaften irritera slemhinnan i magsäcken med katarr som följd. Då blir det lite svårare att komma tillrätta med problemet.

Om det är hormonerna som påverkar hennes matlust lär du ju märka till nästa löp och skendräktighet.

Hormonerna påverkar ju även innan löpet, så det är en normal reaktion.

Det är ju valfritt om man vill vänta ut hunden, men det kan också straffa sig på sikt.
Då magsaftproduktionen är konstant, så kan den sura magsaften irritera slemhinnan i magsäcken med katarr som följd. Då blir det lite svårare att komma tillrätta med problemet.

Om det är hormonerna som påverkar hennes matlust lär du ju märka till nästa löp och skendräktighet.

Är ju knappast hormonerna som påverkar innan löpet om matvägran händer flera månader innan löp...... och bara två dagar i stöten, o sen äter hon på som vanligt. Händer ungefär lite då o då.

Jag väntar ju inte veckovis på att hon ska börja äta, som sagt efter två dagar äter hon igen. O hon går inte tom i magen i två dygn heller då hon alltid får dentastick o andra godsaker när vi tränar.

Det blir säkert bra.
Du har ju bestämt dig för hur du vill gå tillväga.
Och vill inte locka med smakligare/mer intressanta måltider.
Missuppfattade nog ditt inlägg.
Trodde du ville ha råd inför matvägran.

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 274
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 220
Senast: isafore
·
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: Misiaczek
·
Foder & Strö Min unghäst på snart tre år knäcker mig:crazy: Han är ett LITET hbl efter Poet. Jag har en liten "pella"häst kan man säga för han...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 333
Senast: teacher
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat