HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

om du vill ha i honom kraftfoder pröva att skvätta på lite äppeljuice. smakar jättemums. :D

annars tycker jag som övriga, ha lite is i magen, han kommer växa.
ang lusern strå. inte farligt att ge för mycket för proteinets skull... när proteinet kommer från grovfodret kissar dom ut det dom inte tar till sig, men frågan är om det är värt det? om du har ett bra hö med liknande värde spelar det ju ingen roll.... skillnaden är bara att det blir dyrt för dig....
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Har du testat krafftfodret Red Mills?

Det är nåt krafftfoder specielliserat sig på löphästar med mkt protein/fett behov.
dett är rätt dyrt.

Min pålla (fullblod) får krafftfodret som heter "Krafft Red Mills", alltså ett sammarbete mellan kraft och red mills. Det enda min donna går upp i vikt på, då hon inte äter lucern.

Det har jag inte testat, skulle jag kanske göra? hur mkt får din häst?
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Är det hö eller silage? Jättehöga värden, det är ju som att gå på fri tillgång på havre nästan, superbra för en växande häst ju. Tror den är lite tanig för att den växer mkt helt enkelt. Skulle inte ora mig så mkt, det är ju bara en liten knatte. Efter nästa betessäsong känner man säkert inte ens igen hästen. :) Men analysen kan ju vara lite off också..

Balarna är plastade men MKT MKT torra, precis som hö.
Vad menar du med att analysen kan vara off?

dom vi köper vårt hö av har det till sina amkor/mjölkkor och är super noga med vad dom stoppar i sina djur så jag e mkt nöjd me var jag får mitt hö ifrån.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

om du vill ha i honom kraftfoder pröva att skvätta på lite äppeljuice. smakar jättemums. :D

annars tycker jag som övriga, ha lite is i magen, han kommer växa.
ang lusern strå. inte farligt att ge för mycket för proteinets skull... när proteinet kommer från grovfodret kissar dom ut det dom inte tar till sig, men frågan är om det är värt det? om du har ett bra hö med liknande värde spelar det ju ingen roll.... skillnaden är bara att det blir dyrt för dig....

alltså bara vanlig koncentrerad äppeljuice??
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Det har jag inte testat, skulle jag kanske göra? hur mkt får din häst?

Min pålla är ett dräktigt (fullblodsto) med föl på sidan så hon får det som är speciellierat på avel. Så hon får 3-4 kg och korn, fri tillgång på ensilage.

(Hästen står hemma hos morsan så jag minns inte riktigt, kanske tog i lite)
Har PM:at dej.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

alltså bara vanlig koncentrerad äppeljuice??

japp. bara du får med smaken på det.
fick tipset i somras av min veterinär, då hästen inte ville dricka så mycket som hon skulle...

alternativt använda dig av betforvattnet och smaksätta allt med.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

smråpr:92
energi:9.3
calc 5.1
fosfor: 3.8
mag:1.9
calium: 13

Hm. En frisk 2,5 åring utan parasiter borde kunna smälta näringen i ett tidigt skördat hö. Han borde också kunna utvinna 30 gram lysin ur det.

Om han får 15+ kg av detta och inte föder sig riktigt så gissar jag på att analysen är fel. (Om det handlar om hö och inte kg silage).

Men om det finns andra hästar som äter samma mat som föder sig väl finns dock möjligheten att din häst har ngt matsmältningsproblem och att inte analysen är fel.
Kraftfoder är nog på sin plats hur som helst. Själv skulle jag ge hestekraft eller betfor kryddat med sojagran. HH
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Ett smidigt tips till en kräsen häst är att gå och tigga några kilo foder av olika fodersorter (pellets, lusernhack olika varianter, osv) hos andra hästägare i ditt stall eller i grannstallet för att kunna testa dig fram till vad din häst har för smaklökar. Förr eller senare dyker det upp någonting som hästen åtminstone visar lite intresse för, och då kan du ju gå vidare och köpa hela säckar. Men en matkräsen häst som ratar fodret vid första anblicken är jobbig att ha att göra med.

Har ett sto som är likadant, som alltid varit såhär. Genomkollad på klinik och t o m gastroskoperad utan att kunna finna någon direkt orsak till dennes ovilja att äta ordentligt med just kraftfoder. Det som funkat allra bäst för oss har varit vanlig havre + Hippo Alfa eller Krafft Pluss Grön, som dessutom är väldigt proteinrika fodersorter. Ju mer koncentrerade de är i protein och energi, ju mindre mängd behöver hästen få i sig för att uppnå samma resultat. För övrigt har jag märkt att stoet gillar ungens Fölmusli från Dodson & Horrell, och den är ju också proteinrik och smaklig. Resultaten varierar - ibland äter stoet upp hela sin portion, ibland lämnar hon kvar, beroende på humör.

Det ter sig som att problemen blir som värst under vintertid av någon anledning då hon lätt tappar hull, trots täcke och fri tillgång till hösilage. Nu står hon dessutom på hösilage med en kvot på 12 - hon har förvisso inte tappat särdeles mycket muskler, men hullet är lågt. Har inte ens upplevt någon som helst skillnad efter raspning av tänderna vad gäller matintaget.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Hm. En frisk 2,5 åring utan parasiter borde kunna smälta näringen i ett tidigt skördat hö. Han borde också kunna utvinna 30 gram lysin ur det.

Om han får 15+ kg av detta och inte föder sig riktigt så gissar jag på att analysen är fel. (Om det handlar om hö och inte kg silage).

Men om det finns andra hästar som äter samma mat som föder sig väl finns dock möjligheten att din häst har ngt matsmältningsproblem och att inte analysen är fel.
Kraftfoder är nog på sin plats hur som helst. Själv skulle jag ge hestekraft eller betfor kryddat med sojagran. HH


jag kan näst intill garantera dig att analysen inte är fel.. mina andra tre hästar här är FETA, till och med araben som brukar ligga på ett smäckert fint hull är i år FET:o

Enligt vet är han frisk och UTAN parasiter då sånt oxå så klart kollades. El ja, lite parasieter finns ju alltid i en hästamage men inget över det "normala"
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

kl

Han kanske tänker bli en liten, klen häst????

Alla blir ju inte som man hade tänkt sig.

Han kan ju också var en "sen" individ. Jag hade en gång en unghäst som var som en räka tills han blev 3,5 då började han grovna. Slutade på 168cm och var en rejäl bit.

Vägde 420 kg och var 161cm som 2,5 åring och fick MASSOR med mat som var analyserat mm. Min åt det mesta men otroligt långsamt...

Det jag tänkte så var att så länge han får bra mat, motion, ser frisk ut, har blank päls är pigg mm så gör jag inget mer och det visade sig ju vara rätt.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

kl

Han kanske tänker bli en liten, klen häst????

Alla blir ju inte som man hade tänkt sig.

Han kan ju också var en "sen" individ. Jag hade en gång en unghäst som var som en räka tills han blev 3,5 då började han grovna. Slutade på 168cm och var en rejäl bit.

Vägde 420 kg och var 161cm som 2,5 åring och fick MASSOR med mat som var analyserat mm. Min åt det mesta men otroligt långsamt...

Det jag tänkte så var att så länge han får bra mat, motion, ser frisk ut, har blank päls är pigg mm så gör jag inget mer och det visade sig ju vara rätt.


du har kanske rätt, men det känns lite jobbigt ibland.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Ett smidigt tips till en kräsen häst är att gå och tigga några kilo foder av olika fodersorter (pellets, lusernhack olika varianter, osv) hos andra hästägare i ditt stall eller i grannstallet för att kunna testa dig fram till vad din häst har för smaklökar. Förr eller senare dyker det upp någonting som hästen åtminstone visar lite intresse för, och då kan du ju gå vidare och köpa hela säckar. Men en matkräsen häst som ratar fodret vid första anblicken är jobbig att ha att göra med.

Har ett sto som är likadant, som alltid varit såhär. Genomkollad på klinik och t o m gastroskoperad utan att kunna finna någon direkt orsak till dennes ovilja att äta ordentligt med just kraftfoder. Det som funkat allra bäst för oss har varit vanlig havre + Hippo Alfa eller Krafft Pluss Grön, som dessutom är väldigt proteinrika fodersorter. Ju mer koncentrerade de är i protein och energi, ju mindre mängd behöver hästen få i sig för att uppnå samma resultat. För övrigt har jag märkt att stoet gillar ungens Fölmusli från Dodson & Horrell, och den är ju också proteinrik och smaklig. Resultaten varierar - ibland äter stoet upp hela sin portion, ibland lämnar hon kvar, beroende på humör.

Det ter sig som att problemen blir som värst under vintertid av någon anledning då hon lätt tappar hull, trots täcke och fri tillgång till hösilage. Nu står hon dessutom på hösilage med en kvot på 12 - hon har förvisso inte tappat särdeles mycket muskler, men hullet är lågt. Har inte ens upplevt någon som helst skillnad efter raspning av tänderna vad gäller matintaget.

du har kanske oxå rätt =) jag har inte prövat lucern hack, ger man det i samma mängd liksom som vanligt kraftfoder? är det inte det som säljs i "bale"?

Tyvärr kan jag inte pröva runt så då jag har eget stall. Men mina övriga hästar har ibland fått i sig det inte han äter upp eller så har jag gett bort till mina vänner som så klart blir glada.:grin:

Men för övrigt är det en pigg häst med MKT energi och bra fin päls och glatt humör. Ja det ordnar sig kanske till slut. Men man käner sig så hjälplös när man prövar så mkt som inte passar honom sen, man lägger ju ut MYCKET pengar på olika fodersorter för att testa sig fram. Jag VET att det är dyrt med häst men jag har aldrig varit med om en kräsen klen häst förut:p

Men tack för alla tips. Alla förslag ni kommit med, e det ngt man kan köpa i en större välsorterad granngård el finns det andra återförsäljare?
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Vi har ett sto i stallet, som mättes till 158cm som fyraåring vid stambokföringen. Idag, två år senare är hon snarare 165-166cm. Din häst kanske också är sen.
Har du koll på om pappan och/eller mamman lämnar sena avkommor?

Ang fodret. Vad man bör akta sig för är "broileruppfödning", om jag inte missminner mig så kan överutfodring bidra till osteochondros.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

du har kanske oxå rätt =) jag har inte prövat lucern hack, ger man det i samma mängd liksom som vanligt kraftfoder? är det inte det som säljs i "bale"?
Men tack för alla tips. Alla förslag ni kommit med, e det ngt man kan köpa i en större välsorterad granngård el finns det andra återförsäljare?

Du har fått massor av olika tips i tråden.
Det är kanske inte alltid det man vill :confused:.
Om jag var i din situation så hade jag följt det som HH tipsat dig om.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Hörru du, jag tycker hästen ser fullständigt normal ut. Håller inte alls med om att den skulle se muskelfattig ut som någon sa :confused:

Jag tycker du ska sluta oroa dig, får den bra hö så tycker jag du kan strunta i att hålla på att exprimentera med kraftfoder. Däremot skulle jag se om det gick att ställa den på fri tillgång av grovfoder även dagtid.
Hästen är ju bara 2,5 år- den kommer att växa lika länge till...
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Hörru du, jag tycker hästen ser fullständigt normal ut. Håller inte alls med om att den skulle se muskelfattig ut som någon sa :confused:

Jag tycker du ska sluta oroa dig, får den bra hö så tycker jag du kan strunta i att hålla på att exprimentera med kraftfoder. Däremot skulle jag se om det gick att ställa den på fri tillgång av grovfoder även dagtid.
Hästen är ju bara 2,5 år- den kommer att växa lika länge till...[/QUOTE

Tack! han har även fri tillgång dagtid, han och araben går i en hage där dom kan pilla i sig så mkt dom orkar.. även därför araben har blivit en tjockis:angel:

då kan jag kanske lugna ner mig då, håll tummarna på att han blir lite grövre så småningom då:)
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

du har kanske oxå rätt =) jag har inte prövat lucern hack, ger man det i samma mängd liksom som vanligt kraftfoder? är det inte det som säljs i "bale"??

Lusern finns från flera tillverkare, finns både som hackat strå och som pellets, säljs i 25 kg säck eller bal. Du kan hitta det på bl.a. Granngården.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Hörru du, jag tycker hästen ser fullständigt normal ut. Håller inte alls med om att den skulle se muskelfattig ut som någon sa :confused:

Jag tycker du ska sluta oroa dig, får den bra hö så tycker jag du kan strunta i att hålla på att exprimentera med kraftfoder. Däremot skulle jag se om det gick att ställa den på fri tillgång av grovfoder även dagtid.
Hästen är ju bara 2,5 år- den kommer att växa lika länge till...[/QUOTE

Tack! han har även fri tillgång dagtid, han och araben går i en hage där dom kan pilla i sig så mkt dom orkar.. även därför araben har blivit en tjockis:angel:

då kan jag kanske lugna ner mig då, håll tummarna på att han blir lite grövre så småningom då:)
Tycker jag med, lugn och fin... Någon vagnshäst blir han inte i alla fall med tanke på att han faktiskt är ett halvblod (och ger Poet särskilt stadiga hästar? Vet inte själv, är inte insatt i avel...), Jisses han ser fin ut och är trots allt inte ens tre år. Bara att fodra på och invänta tillväxten :)
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Precis samma med min. Mättes till 1.58 på treårstestet. Nu när han är 8 så är han närmare 1.65- 1.66. Min måttstock säger 1.63 men han är större än fullblodet som är proffsmätt till 1.63.

Och då har han växt extra bara det senaste året. Hur ska detta sluta när han musklat upp sig? Vilket är vad jag håller på med nu.
 
Sv: HJÄLP MIG!!Vad ska jag hitta på?

Tycker jag med, lugn och fin... Någon vagnshäst blir han inte i alla fall med tanke på att han faktiskt är ett halvblod (och ger Poet särskilt stadiga hästar? Vet inte själv, är inte insatt i avel...), Jisses han ser fin ut och är trots allt inte ens tre år. Bara att fodra på och invänta tillväxten :)

tack så mkt, vi kämpar på med fodret =) de få bilder jag sett på poets avkommor så är har jag tyckt att dom liksom e bastanta på ngt sätt. Men poet själv är ingen klumpeduns utan har visst visat sig ändå att vara lite ädlare (enligt dom han står hos nu)

ja vi får väl hoppas att min grovnar så småningom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 245
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 781
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp