Mattider för valp

Tillägg: stallhundar hittar ju alltid något gottigt att äta i stallet ändå, så därför funkade med en gång om dagen. Hade nog inte riktigt gett en gång om dagen om det var det enda de fick äta...

Vår 16v valp får mat 3ggr/dag.
Frukost: torrfoder/färskfoder blandat
Lunch: filmjölk
Kväll: torrfoder/färskoder blandat

Från början "skulle" hon få 5ggr/dag men hon blev inte hungrig mellan målen och åt knappt så då slog jag ihop målen till morgon och kväll istället och nu äter hon bra istället för att peta.
Varför ger du filmjölk?

Har alltid gett a-fil till valpar för att hålla dom bra i magen. Hur så?
Fil behövs inte för att hålla magen igång.
Vet att detta var vanligt förr. Gav min första hund fil på maten på tidigt nittiotal.
Små valpar går bra att ge fil om man vill (men de behöver det inte) men man ska vara försiktig med laktos till hundar. De flesta tål inte laktos mer än i små mängder och med åldern blir de ist dåliga i magen.

Vet ingen uppfödare i min bekatskapskrets som ger fil (inte vi heller) och valparna har inga som helst problem att hålla sina magar igång :)

:o:angel: Fast jag blandar den med majsvälling som god natt mål.
Vuxna hundar saknar ensymet som bryter ner mjölksocker. Det ensymet har de bara som valpar. Så det är helt onödigt att ge från det de slutar dia och kan äta fast föda.

Vuxna hundar saknar ensymet som bryter ner mjölksocker. Det ensymet har de bara som valpar. Så det är helt onödigt att ge från det de slutar dia och kan äta fast föda.
Nu ska du inte vara sådan ,mina valpar älskar sin natt välling. (med a-fil) och rent tekniskt har dom inte slutat dia om bara mamsen tillåter det.

Nu ska du inte vara sådan ,mina valpar älskar sin natt välling. (med a-fil) och rent tekniskt har dom inte slutat dia om bara mamsen tillåter det.
Haha, ja det är ju min uppfinning att ta bort enzymet i tarmen när de växer :p
Allt för att jäklas med dig:devil:

Tror säkert att de älskar det Här älskar hundarna allt som är ätbart, tom smink :angel:

Ger i början 3 mål, sen 2. Hon får frukost när vi äter frukost, sen vid 18-tiden eller när vi kommer hem. RC eller färskfoder, ibland lite matrester iblandat om det blev nåt lämpligt över.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 919
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V