Mattider för valp

kolblakkur

Trådstartare
Vilka mattider har ni haft för era valpar? Vår är 12 veckor nu och får mat klockan 06, 10, 14, 18 och litelite vid 20. Är nyfiken på hur ni lagt upp det :)

Oj. Jag tror att jag gav mat 4-5 gånger de första veckorna, men slutade ganska snabbt med frukost eftersom valpen inte ville ha det. Vid ungefär 4-5 månaders ålder åt hon nog 3 gånger per dag, vilket är så ofta som jag matar även vuxna hundar för det mesta (ibland blir det 2 gånger per dag och någon enstaka gång blir det en måltid per dag).

Tillägg:
Bryr mig aldrig om klockslag. Frukost äts efter morgonrastning, kvällsmat ca 17-19 (det har bara blivit så) eller senare om vi är iväg på aktiviteter/tar sen långpromenad. Ibland tar vi långpromenaden direkt på morgonen och då blir frukosten lunch istället, annars får de lunch någon gång som jag råkar klassa som mitt på dagen. Frukost och lunch är alltid små måltider, kvällsmaten är största målet mat.

Senast ändrad:
3 ggr per dag upp till ca 6 månader, sen blir det 2 ggr.
Har inga fasta tider utan potionerar ut det så de ska få samma storleksgiva med ca lika många timmars mellanrum.
Jag planerar inte dagen efter hundarnas utfodring utan tvärt om och då blir det inga exakta tider.

Jag tro vi gav fyra gånger om dagen de allra första veckorna (7, 11, 15, 19 kan de ha varit), gick ganska snabbt över till tre gånger per dag då vår var rätt kräsen som valp. Tror sedan hon åt tre gånger (7, 12.30, 19 cirka) per dag fram till ungefär 6 månader. Då gick vi över till två gånger per dag. Oftast 08.30 samt 20.30 men kan variera efter hur dagen ser ut. (Vid 20.30-tiden brukar hon tala om att det är matdags genom att börja bråka runt och tugga på framförallt husse:p)
Jag hade gärna gett endast en gång per dag, men det tycker husse är djurplågeri :angel:;)

Tre gånger per dag första veckorna, ganska snart bara morgon och kväll och sen vid typ ett halvår så får de bara en gång om dan.

Varför en gång om dagen? Alltid hört att två ggr på dagen är att föredra av diverse anledningar. Men hade bra mycket hellre givit min en gång om dagen då jag tror hon hade ätit bättre.

Min valp åt 3 gånger om dagen när jag hämtade henne när hon var 4 månader. Nu är hon 7 månader och jag har precis gått över till 2ggr/dag.

I början gav jag min valp mat 3-4 gånger om dagen med vid 12v ville hon bara äta 3 gånger och inte långt efter det ville hon inte ha lunchmålet längre så då dög morgon och kväll bra. Men jag har aldrig haft speciella tider när jag gav/ger min hund mat.

Enligt uppfödarna skulle de äta 4 ggr per dag men det blev snabbt 3 ggr per dag så de inte hann bli hungriga emellan annars. Den senare fick även ett litet kvällssnacks de först månaderna så magen inte blev tom under natten. Från 6 månader har de fått mat 2 ggr per dag.

Mina hundar får ofta fri tillgång på slaktkropp. Då äter de inte ens varje dag. Vad jag sett så mår hundarna bättre om de får rejäl portion en gång om dagen än en massa små mellanmål.

Ah okej. Ja iof det är väl så de äter naturligt. Ska kanske ge mig på att experimentera lite med där där för att se vad som passar bäst.

Till mina valpköpare så säger jag ,4ggr/dag jämnt fördelat över dygnet,med max 8 timmar utan mat (natten).Börjar dom äta något mål dåligt,dela ut det o ge 3 mål istället,2 mål from ca 5mån.

Gav 3 gånger per dag från det att labben kom hem tills dess att han var runt halvåret, sedan gick vi över till att ge morgon och kväll.
Klockslag har vi dock aldrig varit så jätte noga med, frukost ges när vi går upp, kvällsmat blir någonstans mellan 18-20 oftast.

Vår 16v valp får mat 3ggr/dag.
Frukost: torrfoder/färskfoder blandat
Lunch: filmjölk
Kväll: torrfoder/färskoder blandat

Från början "skulle" hon få 5ggr/dag men hon blev inte hungrig mellan målen och åt knappt så då slog jag ihop målen till morgon och kväll istället och nu äter hon bra istället för att peta.

Min lilla fluffis åt 3-4 ggr per dag tills hon blev 6 mån. Nu äter hon två ggr per dag plus att hon får 1dl utspritt under dagen som godis. Hon kan även få en morot då och då om hon känns hungrig. :)

Floke fick mat 4 gånger om dagen de första två månaderna, sedan tre gånger, och aldrig vid några speciella tider. När han var runt 6-7 månader så ville han knappt äta alls, så då införde vi att vi satte fram maten vid speciella klockslag, och ville han inte äta då så fick han vänta tills maten erbjöds nästa gång.
Efter typ två månader intresserade han sig för mat igen och nu skulle han äta jämt om han fick :laugh:

Så han får två gånger om dagen, ibland lunch om det har varit en riktigt hård dag i stallet typ. Har märkt att hans mage är bättre om han får fler gånger om dagen. Mina tidigare hundar har fått en gång om dagen.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Postar här för första gången pga att jag har väldigt mycket ångest. Jag och min partner har pratat om hund i många år ingen av oss...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
10 919
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V