Mattes fårskinnspad.

Inka-90

Trådstartare
Vad är det för skillnad mellan Mattes pad och Mattes korrektionspad? Om man är ute efter en fårskinnspad med kanal, kan man välja ett annat märke som oxå har kanal eller är mattes bättre?

Sv: Mattes fårskinnspad.

correctinon har fickor för inlägg.
Skull aldrig köpa ngn annan padd en mattes.

okey, då är det ju en vanlig pad jag ska ha.
Vad är det för skillnad då på mattes och andra fårskinnspaddar? vad är det som göra att mattes är så bra?

Mattes är klart bäst! Har haft min i flera år men ser fortfarande ny ut trots oförsiktig användning:p (har även haft andra paddar men de är inte lika bra)

Mattes är överlägsen!

Tät ull, bra passform och underbar kvalitet - vad mer kan man begära?

Diana

okey, då är det ju en vanlig pad jag ska ha.
Vad är det för skillnad då på mattes och andra fårskinnspaddar? vad är det som göra att mattes är så bra?

"correction" modellen blir som en ordinarie, om du inte har inlägg i den.
med tanke på priset på bägge så tjänar du på att köpa en correction, då har du möjlighet att justera den om det skulle visa sig finnas behov ngn gång i framtiden.

finns många fårskinnspaddar med kanal men ofta är de sladdriga och mest ögongodis. Mattespadden har en stabilitet och passform som gör att den lyfter utan att klämma, många paddar fyller bara ut och gör att sadeln blir trängre, denna lyfter på ett annat sätt så att du har möjlighet att även med en passande sadel kunna tex. höja med hjälp av padden, utan att det blir trängre för sadeln. Lite kort och hastigt beskrivet : )

Är det någon som vet vart kan kan se färgprover? för mattes paddarna finns väl i många olika färger?

"correction" modellen blir som en ordinarie, om du inte har inlägg i den.
med tanke på priset på bägge så tjänar du på att köpa en correction, då har du möjlighet att justera den om det skulle visa sig finnas behov ngn gång i framtiden.

Det håller jag med om. Jag köpte en vanlig men skulle nog köpt en correction i dagsläget. Dock var jag så benhård på att jag skulle ha en sadel som inte behövde korrigeras i padden när jag köpte den vanliga, det var väl en god tanke det oxå iofs ;)

Skulle som de flesta andra heller aldrig köpa ngn padd av annat märke/sämre kvalite. Då rider jag hellre utan eftersom jag vill ha effekt av min padd.

Det håller jag med om. Jag köpte en vanlig men skulle nog köpt en correction i dagsläget. Dock var jag så benhård på att jag skulle ha en sadel som inte behövde korrigeras i padden när jag köpte den vanliga, det var väl en god tanke det oxå iofs ;)

Skulle som de flesta andra heller aldrig köpa ngn padd av annat märke/sämre kvalite. Då rider jag hellre utan eftersom jag vill ha effekt av min padd.

Precis! :)
det man heller inte får glömma är att även denna padd - trots sin superkvalitet, faktiskt mister en del av sitt lyft och sin padding eller hur man ska säga det - med tiden. Om man ska hålla den i trim RIKTIGT många år ska man ta av den efter varje ridtur, så att den inte ligger och pressas ner under sadeln på sadelhängaren.
om man då har en correction utan inlägg och använder som vanlig, så kan den användas senare med ett mkt smalt tunt inlägg, och då bli som padden var som nyinköpt.
om ngn fattar mitt svammel :angel:

Jag fattar :D

Men jag ät lat och har en mkt lätt Wintec så jag har padden på under veckan då han inte rids. Men ksa han vila plockar jag av padden. Och jag hänger aldrig sadeln med padd direkt på sadelupphängaren, alltid ngt schabrak under.

KL*
Tänkte jag skulle slippa göra en ny tråd så jag hoppas att det är okej om jag ställer frågan här ;)

Ve ni om padden finns utan nått ludd framför sadeln?
Behöver nämligen en correctionpadd tills han musklat sig mera, men luddet framför stör mig och är ivägen :angel:
Så finns den utan lr funkar denna lika bra? (det är själva correctionsfunktionen jag vill åt bara)
Nån som har denna/provat/erfarenhet osv? :bump:

http://www.lammfell.net/product_info.php/info/p130_MATTES-Correction-System-Sattelkissen.html

sorry men kan ingen lägga upp en bild då på denna/dessa paddarna då jag inte kan se genom länkarna :(

dessutom vill jag veta vad dom kostar och vart man kan köpa dem? :) är i behov av en bra fårskinnspadd :)

Ska se om jag kommer ihåg att ta bild på min i kväll. De kostar ca 1300:- nya, iallafall correction padden som jag har.

Här är en Mattes pad, vanlig variant:

4033461.jpg

KL*
Tänkte jag skulle slippa göra en ny tråd så jag hoppas att det är okej om jag ställer frågan här ;)

Ve ni om padden finns utan nått ludd framför sadeln?
Behöver nämligen en correctionpadd tills han musklat sig mera, men luddet framför stör mig och är ivägen :angel:
Så finns den utan lr funkar denna lika bra? (det är själva correctionsfunktionen jag vill åt bara)
Nån som har denna/provat/erfarenhet osv? :bump:

http://www.lammfell.net/product_info.php/info/p130_MATTES-Correction-System-Sattelkissen.html

*puttar*

tio

ja, jag undrar nämligen varför just mattes är så fantastiska. :p

har själv en christ som jag haft i en massa år och är väldigt nöjd med den..

ja, jag undrar nämligen varför just mattes är så fantastiska. :p

har själv en christ som jag haft i en massa år och är väldigt nöjd med den..

vad jag har sett är det ganska stor skillnad mellan Mattes och Christ padden. Den senare är ganska lös och sladdrig medans Mattespadden är stadig i sitt material.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 117
Senast: Capybara
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
872
Senast: TinyWiny
·
Hemmet Ja. Jag behöver köpa en ny bäddmadrass och jag tror nog att jag bara har köpt en bäddmadrass i hela mitt liv. Jag står och velar mellan...
Svar
7
· Visningar
520
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025