Gör stigbyglarna skillnad?

Jag rider med ett par Safestyle sen lite drygt ett år. Jag gillar dem, gillar det lite klassiska, mindre plastiga, utseendet. De känns definitivt säkra då det är lätt att få ut foten. Jag rider utan plast sidan (så ena sidan helt öppen) och märker inte av det alls. Däremot tycker jag att greppet i plattan är väl dåligt, jag halkar ganska ofta med foten. Och jag skulle vilja ha något som ger mer stöddämpning, den är obenfintlig i dessa.

Så jag har börjat se mig om efter andra säkerhetsstigbyglar. Jag måste ha stigbygelfästet i 90 graders vinkel för mina knän, något annat går bara inte.Jag älskar mina Ice flex (liknande bow balance men vriden stigbygelkrampa och billigare...), men de känns inte tillräckligt säkra.

Ryde och Ophena är ju snygga och intressanta, men dyra.... Hur är stötdämpningen i dessa? Såg att någon här skrev att Ryde funkade lika bra som Sprenger bow balance ur den aspekten.

Så jag har börjat kika lite på plastigare modeller (verkar som de riktar sig mot hoppryttare mest, blir man utskrattad om man är hobby-dressyr-ryttare och kommer med sådana? Jag fastnar för Safe Riding och Acavallo flexia S. Någon som har något att säga om dem?

Ryde och Ophena är ju snygga och intressanta, men dyra.... Hur är stötdämpningen i dessa? Såg att någon här skrev att Ryde funkade lika bra som Sprenger bow balance ur den aspekten.

Kanske var mitt inlägg du menade? Ryde har hittills fungerat lika bra som Bow Balance för mina knän, men jag tror att i mitt fall handlar det mer om att jag undviker muskelspänningar.

Jag har ett par Ophena med magnet. Kan inte riktigt uttala mig om den ergonomiska biten då jag inte har några problem med mina knän när jag rider men jag upplever dem som bekväma iom det vridna stigläderfästet. Ur säkerhetssynpunkt känns dem väldigt säkra. Nu har jag inte testat dem i skarpt läge sas men dels känner jag mig trygg med den helt öppna utsidan och även magneten som håller kvar stigbygeln på foten gör att jag slipper vara rädd för att tappa stigbyglarna om hästen kastar sig, bockar eller snubblar vilket gör att jag kan slappna av mer.

Numera börjar det dyka upp en del begagnade emellanåt som man kan komma över för en rimlig peng om man inte har budget till helt nya. Jag tvekade först om jag skulle kosta på mig så dyra stigbyglar när jag "bara" hobbyrider men sen tänkte jag att det inte finns någon direkt prislapp på mitt liv och hälsa (inom rimliga gränser) plus att ett par stigbyglar inte direkt är något man kommer slita ut, möjligen gummiplattan men den kan man byta. Så det kändes som ett one time investment som var motiverat.

Jag hade Sprenger bow balance innan och har Ophena nu. Mina knän har inte blivit sämre av bytet iaf :)

Har provat mina i hyfsat skarpt läge (hoppat av i farten när vi varit på väg att gå över) och det är så skönt att inte behöva fundera över stigbyglarna alls.

Jag har sprenger bow balance, och märker stor skillnad. Jag har fått mitt högra knä sparkat på så jag vred till det så ledband och menisken gick åt skogen, och efter den olyckan så känns det knät lite ”sladdrigt” som om det ska hoppa ur led ibland. Jag har alltid kört stigbygel med gummisnodd, men chansade på ett par begagnade bow balance, och OJ vilken skillnad. Förut så hade jag ont efter 20 minuter i sadel, behövde alltid ta ut foten ur stigbygeln och låta benet hänga fritt ett tag, men nu känner jag ingenting, inte ens efter 1,5 timmes ridtur med ganska mycket trav.

Det går ofta att hitta begagnade för 800-1000kr, sååå värt det!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka