Gör stigbyglarna skillnad?

Jag rider med ett par Safestyle sen lite drygt ett år. Jag gillar dem, gillar det lite klassiska, mindre plastiga, utseendet. De känns definitivt säkra då det är lätt att få ut foten. Jag rider utan plast sidan (så ena sidan helt öppen) och märker inte av det alls. Däremot tycker jag att greppet i plattan är väl dåligt, jag halkar ganska ofta med foten. Och jag skulle vilja ha något som ger mer stöddämpning, den är obenfintlig i dessa.

Så jag har börjat se mig om efter andra säkerhetsstigbyglar. Jag måste ha stigbygelfästet i 90 graders vinkel för mina knän, något annat går bara inte.Jag älskar mina Ice flex (liknande bow balance men vriden stigbygelkrampa och billigare...), men de känns inte tillräckligt säkra.

Ryde och Ophena är ju snygga och intressanta, men dyra.... Hur är stötdämpningen i dessa? Såg att någon här skrev att Ryde funkade lika bra som Sprenger bow balance ur den aspekten.

Så jag har börjat kika lite på plastigare modeller (verkar som de riktar sig mot hoppryttare mest, blir man utskrattad om man är hobby-dressyr-ryttare och kommer med sådana? Jag fastnar för Safe Riding och Acavallo flexia S. Någon som har något att säga om dem?

Ryde och Ophena är ju snygga och intressanta, men dyra.... Hur är stötdämpningen i dessa? Såg att någon här skrev att Ryde funkade lika bra som Sprenger bow balance ur den aspekten.

Kanske var mitt inlägg du menade? Ryde har hittills fungerat lika bra som Bow Balance för mina knän, men jag tror att i mitt fall handlar det mer om att jag undviker muskelspänningar.

Jag har ett par Ophena med magnet. Kan inte riktigt uttala mig om den ergonomiska biten då jag inte har några problem med mina knän när jag rider men jag upplever dem som bekväma iom det vridna stigläderfästet. Ur säkerhetssynpunkt känns dem väldigt säkra. Nu har jag inte testat dem i skarpt läge sas men dels känner jag mig trygg med den helt öppna utsidan och även magneten som håller kvar stigbygeln på foten gör att jag slipper vara rädd för att tappa stigbyglarna om hästen kastar sig, bockar eller snubblar vilket gör att jag kan slappna av mer.

Numera börjar det dyka upp en del begagnade emellanåt som man kan komma över för en rimlig peng om man inte har budget till helt nya. Jag tvekade först om jag skulle kosta på mig så dyra stigbyglar när jag "bara" hobbyrider men sen tänkte jag att det inte finns någon direkt prislapp på mitt liv och hälsa (inom rimliga gränser) plus att ett par stigbyglar inte direkt är något man kommer slita ut, möjligen gummiplattan men den kan man byta. Så det kändes som ett one time investment som var motiverat.

Jag hade Sprenger bow balance innan och har Ophena nu. Mina knän har inte blivit sämre av bytet iaf :)

Har provat mina i hyfsat skarpt läge (hoppat av i farten när vi varit på väg att gå över) och det är så skönt att inte behöva fundera över stigbyglarna alls.

Jag har sprenger bow balance, och märker stor skillnad. Jag har fått mitt högra knä sparkat på så jag vred till det så ledband och menisken gick åt skogen, och efter den olyckan så känns det knät lite ”sladdrigt” som om det ska hoppa ur led ibland. Jag har alltid kört stigbygel med gummisnodd, men chansade på ett par begagnade bow balance, och OJ vilken skillnad. Förut så hade jag ont efter 20 minuter i sadel, behövde alltid ta ut foten ur stigbygeln och låta benet hänga fritt ett tag, men nu känner jag ingenting, inte ens efter 1,5 timmes ridtur med ganska mycket trav.

Det går ofta att hitta begagnade för 800-1000kr, sååå värt det!

Nu har jag prövat att rida i Sprenger i några veckor. Eftersom jag har två hästar med varsin sadel kan jag jämföra hur det känns med dem, gentemot vanliga lättviktsstigbyglar i plast. Först tyckte jag inte att det var speciellt stor skillnad, men nu kan jag konstatera att jo, det är faktiskt det. Jag har Sprenger på den vuxna hästens sadel, och på honom travar och galopperar jag betydligt mer. Ändå känns det bättre i fötter, benhinnor och knän när jag ridit honom än när jag ridit unghästen, i betydligt lägre tempo och kortare stunder.

Det känns ju toppen att det faktiskt går att motverka knäbesvären, mindre toppen att jag nog behöver punga ut för ett par Sprenger till 😬 . Får väl byta mellan sadlarna tills vidare, så får medryttaren hålla till godo med de gamla vanliga stigbyglarna.

Tack för tipsen jag fått här! Bra tråd.

Nu har jag prövat att rida i Sprenger i några veckor. Eftersom jag har två hästar med varsin sadel kan jag jämföra hur det känns med dem, gentemot vanliga lättviktsstigbyglar i plast. Först tyckte jag inte att det var speciellt stor skillnad, men nu kan jag konstatera att jo, det är faktiskt det. Jag har Sprenger på den vuxna hästens sadel, och på honom travar och galopperar jag betydligt mer. Ändå känns det bättre i fötter, benhinnor och knän när jag ridit honom än när jag ridit unghästen, i betydligt lägre tempo och kortare stunder.

Det känns ju toppen att det faktiskt går att motverka knäbesvären, mindre toppen att jag nog behöver punga ut för ett par Sprenger till 😬 . Får väl byta mellan sadlarna tills vidare, så får medryttaren hålla till godo med de gamla vanliga stigbyglarna.

Tack för tipsen jag fått här! Bra tråd.
Ett annat tips är att fundera på om sadlarna passar dig. Jag hade jättemycket problem med mina knän som tonåring och som vuxen har jag insett att det var ponnyns sadel som var boven. Red i en likadan vid ett tillfälle och pang så var den där gamla smärtan tillbaka. Har sedan insett att det egentligen är höfterna som är problemet (för bred midja i sadeln) vilket sprider sig och märks av mest i knäna.

Kanske inte är samma för dig, men tänkte nämna det iaf😊

Ett annat tips är att fundera på om sadlarna passar dig. Jag hade jättemycket problem med mina knän som tonåring och som vuxen har jag insett att det var ponnyns sadel som var boven. Red i en likadan vid ett tillfälle och pang så var den där gamla smärtan tillbaka. Har sedan insett att det egentligen är höfterna som är problemet (för bred midja i sadeln) vilket sprider sig och märks av mest i knäna.

Kanske inte är samma för dig, men tänkte nämna det iaf😊
Jag har funderat på det, och jag tror verkligen att unghästens sadel passar mig sämre. Den ska dock bytas ut, förhoppningsvis under våren. Men jag har generella knä- och fotproblem som inte bara kommer sig av ridningen, så det kan absolut vara en bidragande orsak men är (troligen) inte bara det. Jag har löptränat rätt aktivt fram till i höstas och det är nog snarare det som är största problemet.

Jag har funderat på det, och jag tror verkligen att unghästens sadel passar mig sämre. Den ska dock bytas ut, förhoppningsvis under våren. Men jag har generella knä- och fotproblem som inte bara kommer sig av ridningen, så det kan absolut vara en bidragande orsak men är (troligen) inte bara det. Jag har löptränat rätt aktivt fram till i höstas och det är nog snarare det som är största problemet.
Ja det är ju svårt att veta. Under hela tonårstiden trodde jag också att problemen berodde på annat, utreddes inom sjukvården och var hos specialfysioterapeut mm. Ingen fattade att det var sadeln som var problemet 😅
Oavsett så lär det ju inte hjälpa om man utöver problem OCKSÅ har en sämre passade sadel..

Ja det är ju svårt att veta. Under hela tonårstiden trodde jag också att problemen berodde på annat, utreddes inom sjukvården och var hos specialfysioterapeut mm. Ingen fattade att det var sadeln som var problemet 😅
Oavsett så lär det ju inte hjälpa om man utöver problem OCKSÅ har en sämre passade sadel..
Nä så är det och det är ju dessutom svårt att veta var det hela börjar och vad som beror på vad. Men jag har utretts och behandlats för i synnerhet fotproblem långt innan jag skaffade denna sadel 🙂 (Sen är det nog helt klart som du säger, att den inte hjälper.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Sporrskydd vid träning

Hästrelaterat

Tillbaka