Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tror de börjat räkna med X och sådant. Men annars uppställningar med gånger och delat. Sedan var det mycket bråk osv.Vad gör man i matte i femman i Sverige?
Vårt äldsta barn har börjat i femman (Gymnasium) i Tyskland och vi är lite chockade över vad de gör. Men kanske har vi bara glömt vad vi gjorde i skolan.
Vad gör era femmor i matte just nu?
Riktigt dåligt tydligen.Sedan vet jag om svenska skolans nivå på matematik är något att sträva efter. Hur ligger Sverige till i t.ex. Pisa-undersökning för matematik?
Alltså då är de ju 11 år gamla i Sverige i femman inte 10. Eftersom F-klass. Så jag byter till förra året istället, fyran.Tror de börjat räkna med X och sådant. Men annars uppställningar med gånger och delat. Sedan var det mycket bråk osv.
Så tror jag de fortsätter med att reda ut i uppställningar att tex man multiplicerar och dividerar innan man adderar och subtraherar. Men har helt ärligt inte riktigt så bra koll som jag kunde önskat.
De skummade romerska siffror o binära systemet förra året (inte så att de kunde dem direkt tror jag men så de visste de existerade). Alla räknesätten hade de ju, (multiplikation o division verkar komma i trean? tvåan?)Jag har ingen aning. Der känns bara så otroligt mycket svårare än vad vi räknade. Han har matteprov nästa vecka med alla räknesätt skriftligt (det känns väl ok), romerska tal, binära systemet, tiopotenser osv. Sånt som jag trodde att vi gjorde på högstadiet.
Än så länge kan jag hjälpa till med läxor, men snart får vi väl lära oss tillsammans.