Matte 5:e klass

majola

Trådstartare
Vad gör man i matte i femman i Sverige?

Vårt äldsta barn har börjat i femman (Gymnasium) i Tyskland och vi är lite chockade över vad de gör. Men kanske har vi bara glömt vad vi gjorde i skolan. :)

Vad gör era femmor i matte just nu?

Googla nationella prov åk 6 matematik får du en bra bild vad svenska elever ska kunna i åk 6.

Det ger väl ett hum om åk 5.

Sedan vet jag om svenska skolans nivå på matematik är något att sträva efter. Hur ligger Sverige till i t.ex. Pisa-undersökning för matematik?

Senast ändrad:
Jag har ingen aning. Der känns bara så otroligt mycket svårare än vad vi räknade. Han har matteprov nästa vecka med alla räknesätt skriftligt (det känns väl ok), romerska tal, binära systemet, tiopotenser osv. Sånt som jag trodde att vi gjorde på högstadiet.

Än så länge kan jag hjälpa till med läxor, men snart får vi väl lära oss tillsammans. :D

Fyra räknesätten skriftligt och huvudräkning. Tid, Procent bråk area på enkla figurer, statistik tabeller enkla. Inget svårt och föräldrar brukar inte ha svårt att hjälpa till. Romerska siffror och andra system brukar vi gå igenom.

Inte tiopotenser eller binära system.

// matteläraren

Vad gör man i matte i femman i Sverige?

Vårt äldsta barn har börjat i femman (Gymnasium) i Tyskland och vi är lite chockade över vad de gör. Men kanske har vi bara glömt vad vi gjorde i skolan. :)

Vad gör era femmor i matte just nu?
Tror de börjat räkna med X och sådant. Men annars uppställningar med gånger och delat. Sedan var det mycket bråk osv.

Så tror jag de fortsätter med att reda ut i uppställningar att tex man multiplicerar och dividerar innan man adderar och subtraherar. Men har helt ärligt inte riktigt så bra koll som jag kunde önskat.

Tror de börjat räkna med X och sådant. Men annars uppställningar med gånger och delat. Sedan var det mycket bråk osv.

Så tror jag de fortsätter med att reda ut i uppställningar att tex man multiplicerar och dividerar innan man adderar och subtraherar. Men har helt ärligt inte riktigt så bra koll som jag kunde önskat.
Alltså då är de ju 11 år gamla i Sverige i femman inte 10. Eftersom F-klass. Så jag byter till förra året istället, fyran.

Senast ändrad:
Jag har ingen aning. Der känns bara så otroligt mycket svårare än vad vi räknade. Han har matteprov nästa vecka med alla räknesätt skriftligt (det känns väl ok), romerska tal, binära systemet, tiopotenser osv. Sånt som jag trodde att vi gjorde på högstadiet.

Än så länge kan jag hjälpa till med läxor, men snart får vi väl lära oss tillsammans. :D
De skummade romerska siffror o binära systemet förra året (inte så att de kunde dem direkt tror jag men så de visste de existerade). Alla räknesätten hade de ju, (multiplikation o division verkar komma i trean? tvåan?)
men i fyran med uppställning.

Liknande trådar

Övr. Barn Någon mer som har barn som vägrar gå till skolan? Hur hanterar ni det? Sonen skolkar konstant och gör allt för att inte komma till...
Svar
9
· Visningar
753
Senast: cherie
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Badger
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 776
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 289

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka