Mått i kilon/gram!

milly

Trådstartare
Jag VÄGDE med en matvåg och tänkte bara om någon vill veta vad olika fodersorter VÄGER i vissa mått... Här kommer några exempel:

Betfor 7,5dl = ca250gram
(1dl = ca 35gram)

Linfrökaka 1dl = ca60gram
(eller 4dl = ca250gram)

B-jäst 1dl = ca 80gram

Mineraler (vanliga, ej pellets) 1dl= ca 160gram

Pellets (lusern) 1dl= 60gram
eller 4dl =250gram

Då har man lite koll! :D Tips: En matvåg kostar bara 59:- på Sveriges kändaste möbelvaruhus (får ju inte nämna några namn här :angel: )

Jag kan väga annat (havre?) också om någon vill! (sånt som vi har i stallet) Säg bara till... :banana:
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Kan du väga typ Krafft-pellets?De bör ju väga ungefär lika mycket alla pellets?Eller är jag ute och cyklar?
Jag vill veta ungefär hur mycket 0,5kg krafft pellets väger i så fall..
Och kornkross..samma mängd!?
Man kanske skulle införskaffa sig en sådan där våpg inför snar framtid..den jag tänkte ta med mig till stallet ställde jag bakom bilen och backade över*klumpigt som attan,men pappa skrattade gott åt mig*
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Tänk bara på att vikterna kan variera KRAFTIGT mellan olika säckar.

Kollade en gång med betfor och det skiljde nästan 150 gr på en liter mellan olika säckar. Även lusern kan variera kraftigt.

Man bör alltid väga på nytt vid nya leveranser.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

:o :o :o

hur var det nu med matematikkunskaperna???
:D
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Hmmm...jag har investerat i en ny, dyrare våg eftersom den jag först provade väga med inte vägde rätt. Jag väde en dl och sedan två dl och vikten fördubblades inte. Men den våg jag har nu väger jättebra och jag känner att jag kan lita på den.

1 dl betfor = ca 65g
1 dl Krafft Ponny = ca 66g

Hoppas verkligen att min vå väger ok :confused:
 
Sv: Mått i kilon/gram!

samma volym betfor väger 1 g mindre än samma volym kraft ponny...... är det små, pyttesmå pelletsbitar då? eller du vägde pelleterad betfor?
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Seriöst, sluta väg hästfoder i så små mängder...
Håll er åtminstone till halva kg, så blir det mer exakt.
Jag hoppas inte ni räknar foderstater så att ni ger hästen foder i gram.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

oj jag har oxå en sånn våg (tror jag) från I*E*?
jag vägde vårt
havre 2L =1kg
betfor 2L =1kg
helkorn 1,5L=1kg
Kli 3L= 1kg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Mått i kilon/gram!

A_K_N skrev:
Tänk bara på att vikterna kan variera KRAFTIGT mellan olika säckar.

Kollade en gång med betfor och det skiljde nästan 150 gr på en liter mellan olika säckar. Även lusern kan variera kraftigt.

Man bör alltid väga på nytt vid nya leveranser.

Okej! Vad bra att du sa det! :bow: Det visste jag inte...
 
Sv: Mått i kilon/gram!

CK skrev:
Seriöst, sluta väg hästfoder i så små mängder...
Håll er åtminstone till halva kg, så blir det mer exakt.
Jag hoppas inte ni räknar foderstater så att ni ger hästen foder i gram.

Nu förstår jag inte hur du menar... :confused:

Jo, det klart att man väger en del fodertillskott i GRAM! T ex mineraler ger man ibland bara 30 gram av, b-jäst ger man kanske bara 100gram, soja 300gram osv.
När man beräknar foderstater så blir det ofta sånna SMÅ mängder, kan även gälla havre och pellets.

Själv ger jag sällan mer än max 0,5kg -1kg av NÅGON fodersort. Men det beror på va man har för HÄST osv.

Att jag väger upp i DL är för att då är det bara att gångra det med ett visst antal för att komma upp i det gram/kilo man vill. T ex pellets är ca 60gram per DL och om man tar det gånger 10 (en liter) blir det ca 600gram. Vill jag ha 700gram blir det då ca 12 dl då!
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Defender skrev:
Kan du väga typ Krafft-pellets?De bör ju väga ungefär lika mycket alla pellets?Eller är jag ute och cyklar?
Jag vill veta ungefär hur mycket 0,5kg krafft pellets väger i så fall..
Och kornkross..samma mängd!?
Man kanske skulle införskaffa sig en sådan där våpg inför snar framtid..den jag tänkte ta med mig till stallet ställde jag bakom bilen och backade över*klumpigt som attan,men pappa skrattade gott åt mig*

"Okej, jag ska ta reda på hur mycket 0,5kg Krafft VÄGER... ":rofl:

men jag förstår givetvis vad du menar, jag blir snurrig jag med av mått och kilon... väger, volym... :crazy:

Vi har inga sådana pellets i stallet tyvärr, så jag kan inte det. Men borde inte dom väga ungefär lika mycket som lusernpellets?? Vet inte om man vågar lita på det...
Iaf vägde linfröpellets och lusernpellets samma!
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Fast jag tror att hon menar att det är bättre att väga en större mängd - t ex 1 l - och sen dela med 10 då (i 1 liters fallet). Då får man ett mer exakt resultat än om man bara väger en dl (lite beroende på vad man har för noggrannhet på vågen förstås...).
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Bubbla skrev:
Fast jag tror att hon menar att det är bättre att väga en större mängd - t ex 1 l - och sen dela med 10 då (i 1 liters fallet). Då får man ett mer exakt resultat än om man bara väger en dl (lite beroende på vad man har för noggrannhet på vågen förstås...).

Okej... du kanske har rätt... :smirk:
 
Sv: Mått i kilon/gram!

När jag väger så väger jag först 1 dl, och sedan dubblar det tills jag kommer upp i ca 10 dl, för att se att den lilla mängden väger rätt.

Jag väger mat för att ge en shettis och då måste det vara i dl. :)
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Anng skrev:
När jag väger så väger jag först 1 dl, och sedan dubblar det tills jag kommer upp i ca 10 dl, för att se att den lilla mängden väger rätt.

Jag väger mat för att ge en shettis och då måste det vara i dl. :)

Ungefär så brukar jag också göra... Jag mäter både i DL och sedan i mer volym också för att de om det stämmer. ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp