Mått i kilon/gram!

Sv: Mått i kilon/gram!

Jag brukar väga på varje ny säck, beror på hur hög TS fodret i just den säcken har.

Mina nuvarande är ett L-mått = 0,7kg ett L-mått havre är 0,9kg
Då har jag mätt "släta" mått (längs med kanten allstå)
De andra har jag inte i huvudet just nu
 
Sv: Mått i kilon/gram!

CK skrev:
Seriöst, sluta väg hästfoder i så små mängder...
Håll er åtminstone till halva kg, så blir det mer exakt.
Jag hoppas inte ni räknar foderstater så att ni ger hästen foder i gram.

Jag började också undra. Vem är intresserad av vad en dl väger..? Det är bättre att väga i liter eller kilo så får man mer relevanta värden...
med tanke på hur olika en del vågar kan visa så behöver det inte alls bli 10x det 1 dl vägde.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Ok väga i kilo eller mäta i liter. spelar roll...

poängen är att man INTE mäter hästfoder i Deciliter och gram. Det är hästar det handlar om, inte marsvin.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Om jag då tänker sammanställa en lista på vikten på olika foder som jag sätter på min hemsida.
Kan man då inte tänka att man kanske kan göra såhär att jag gör en tabell där jag utgår i från 1L av alla fodermedel och väger det...
Och att man på tex havre och korn mm (som ofta varierar i vikt) då skriver att tex 1L = 400-530g (man tar den lägstar siffra någon kan få fram och den högsta siffra). Då får man iaf fram en cirka vikt....
Man måste då kanske också säga att måttet bara ska fyllas och inte "packas" för att vikten ska bli så sanningsenlig som möjligt.
Vad tror ni om detta...
Kan det finnas en användning för det eller???
 
Sv: Mått i kilon/gram!

som det sagts tidigare i tråden så varierar vikten mellan olika partier foder, så man kan ske kan använda det som ett grovs riktmärke men knappast mer... tyvärr
 
Sv: Mått i kilon/gram!

*knapplån*

alla går efter olika vikter och volymer, vissa går efter deciliter, andra efter gram, och så vänder det helt plötsligt i vissas värden.. nej det krävs väl att man tar vågen och åker runt i stallen i närheten samt på foderbutikerna och mäter hur mycket ett kg av en fodersort blir i liter, samt vad en liter av fodret väger..

det känns lättare än att sitta här och "sammanställa" alla snurriga värden..
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Jag tycker fortfarande att det lilla det skiljer är så markant lite att det inte spelar nån roll eftersom det är skillnade på ca 150 gram.

Och herregud.... vad ger det för skillnad???? det är ju forfarande osäkerhet i hur mkt hästen väger, hur mkt hästen ska ha tilldelat varje dag och när man mäter upp fodret är det inte lätt varje gång att få exakt samma mängd. :smirk:

visst en våg är alltid bra, för man måste ju på nåt sätt vet vikten på något ungefär.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Ja, det tror jag. Man får en ungefärlig koll iaf! Naturligtvis är det bäst att väga själv men de som inte har eller vill skaffa sig en våg kan ju få en vägvisare iaf.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

pimy skrev:
som det sagts tidigare i tråden så varierar vikten mellan olika partier foder, så man kan ske kan använda det som ett grovs riktmärke men knappast mer... tyvärr

Ja, men det var typ så jag tänkte...
Då har man iaf ett riktmärke vad det kan förväntas att väga och givet vis måste man väga sitt eget foder för att få fram den rätta vikten.
Så jag ska nog försöka att sammanställa en sån lista.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

goamarie skrev:
Och herregud.... vad ger det för skillnad???? det är ju forfarande osäkerhet i hur mkt hästen väger, hur mkt hästen ska ha tilldelat varje dag och när man mäter upp fodret är det inte lätt varje gång att få exakt samma mängd. :smirk:

visst en våg är alltid bra, för man måste ju på nåt sätt vet vikten på något ungefär.

Hmm, jag vet exakt vad hästarna väger (det finns våg för hästar med ;)) och dessutom vet jag vad de ska ha tilldelat varje dag. Och jag väger givorna varje dag jag tilldelar dem. Så, var är osäkerheten? ;)
 
Sv: Mått i kilon/gram!

för en vanlig människa som jag har inte en hästvåg är det inte så lätt att veta vikten. Men det är skitbra om man har det! då är ju det osäkerheten ur världen!

En häst gör ju inte samma sak varje dag... vilket bör betyda att hästen inte behöver lika mkt MJ och smb rp varje dag.... ändå är det så vi fodrar.

Med reservation för att jag har lite svårt att formulera mig..... :smirk:
så anser jag att det är en osäkerhet i sig att veta exakt vilka tillägg som behövs för hästen. Experterna har tagit fram listor och tabeller för det men jag anser fortfarande att det inte är exakt... så varför väga minsta gram?

Dettär vad jag anser och tror. lite svårt att exakt sätta på pränt vad jag menar.... så ni kommer nog att tolka detta olika....
 
Sv: Mått i kilon/gram!

goamarie skrev:
för en vanlig människa som jag har inte en hästvåg är det inte så lätt att veta vikten. Men det är skitbra om man har det! då är ju det osäkerheten ur världen!

En häst gör ju inte samma sak varje dag... vilket bör betyda att hästen inte behöver lika mkt MJ och smb rp varje dag.... ändå är det så vi fodrar.

Med reservation för att jag har lite svårt att formulera mig..... :smirk:
så anser jag att det är en osäkerhet i sig att veta exakt vilka tillägg som behövs för hästen. Experterna har tagit fram listor och tabeller för det men jag anser fortfarande att det inte är exakt... så varför väga minsta gram?

Dettär vad jag anser och tror. lite svårt att exakt sätta på pränt vad jag menar.... så ni kommer nog att tolka detta olika....

Jag har heller inte hästvåg, men jag väger dem såfort jag är i närheten av en klinik, och försöker sen ha koll (det blir dock inte exakt, men det brukar inte diffa på mer än fem kg) viktmåttband. Men sure, de kan ha gått upp några kilon 'sen sist' sas.

Precis som med människor så är det inte viktigt att hästen får exakt så mycket MJ eller SRP som den gör av med specifik dag. Säg att hästen får 100 MJ per dag. Dag ett gör den av med 90 MJ och dag 2 gör den av med 110 MJ. Det gör inte speciellt mycket eftersom det man förlorar på gungorna vinner man på karusellerna sas, dvs den har ett överskott ena dagen och ett underskott andra men den kommer ligga kvar på samma vikt eftersom det i slutändan jämnas ut.

Sen håller jag med dig ang att det inte är någon mening med eller något behov att varje dag väga precis på grammet. Men har man ett dåligt hö t ex så kommer ett stort behov av att just se till att man verkligen ger vad mans ka. Dvs den där höbunten som man TROR väger fyra kilo, om den väger fem kilo har man en foderstat med fel kvoter. Händer det en dag är det ingen fara, händer det varje dag är det värre.

Så, man bör inte lita på att havre generellt väger ½ kg per liter, eller hö väger 1 kg per 'kaka' eller vad det nu är, utan själv kontrollväga sitt eget foder med jämna mellanrum.

Efter X år så sitter t ex hömått i 'fingrarna', jag vet hur mkt 2 kg hö är utan att behöva väga (och kontrollväger jag så är det mellan 1.9 till 2.1 kg hö). Men det tog rätt många år att trimma in det. Och sen tog det ett tag (inte lika långt dock) att lära sig hösilaget. Men ska jag måtta löshö t ex så underskrider jag kraftigt vikten. Jag tror att den där volymen jag packat i IKEA-kassen är 3 kg, och i verkligheten är det knappa två. På samma sätt som folk vana att fodra löshö ofta överdriver när de ger hårdpressat hö.

Så, väg ens eget foder, en fjädervåg av enklaste modellen kostar en tjuga. Och sen kan man använda volymmått i det dagliga, just för det inte är viktigt det blir på grammet. Men att gå efter generella tabeller ser jag ingen som helst mening med.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Ladys hö väger jag i hela kilon och nån gång halft. även om jag vet nu ungefär hur mkt 3 kg är så väger jag exakt (mest för att räkna ut hur mkt denna rundbalen med hö väger :) och skriver upp det)

Denna rundbal har jag ingen analys på men den är snart slut )och likaså gräset ute i hagen är också snart slut).
Men snart (om ca 1 vecka) blir det nytt härligt hö med bra värden!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp