A
albasanis
Sv: Mått i kilon/gram!
Någon får gärna väga vad 1 dl soja väger samt pelleterat mineralfoder (miner blå)....
Någon får gärna väga vad 1 dl soja väger samt pelleterat mineralfoder (miner blå)....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
albasanis skrev:Någon får gärna väga vad 1 dl soja väger samt pelleterat mineralfoder (miner blå)....
Mynta2 skrev:Och min soja väger eksakt 60 gr/dl ;-)...Ärligt talat är det dödfött att väga i dl, vi tar ju så olika i våra dl-mått. en del kanske rågar måttet, andra tar knökafullt osv...Ta hellre 1L och dela med 10 så blir det mera exakt.
milly skrev:Ja, jag gjorde det idag! Det är efter det jag fick det till ca 60-80gram per DL... Svårt att se på vågarna (om man inte ha nån värsting) när det gäller att mäta DL och därmed gram under 100...
Därför lättare att se med större mängder och sen DELA, om man behöver det.
A_K_N skrev:Om du har en så oexakt våg att du får 600-800 gr på en liter (10 dl) så bör du inte gå efter de måtten. Detta eftersom det skiljer en hel fjärdedel på dina vikter m.a.o. ganska mycket.
Fortfarande hävdar jag att man måste mäta/väga själv då det kan skilja MYCKET mellan olika leveranser av samma fodermedel.
En hyfsad digitalvåg kostar ca 150:-
Dessutom finns det mycket sällan någon anledning att ge foder i mindre givor än 100 gr, mineraler, olja, soja och möjligtvis betfor undantaget, andra foder avrundar man uppåt till halvkilosgivor, hö avrundas uppåt till hela kilo.
Detta då i dygnsgivan för det är ju ändå den man räknar ut.
mirjada skrev:Tycker att denna tråd var en kul och intressant grej...
Har nämligen funderat på samma sak...
Någon som vet vad pelleterad betfor väger?
Krossad havre?
Krossad korn?
pinky skrev:Som flera andra har sagt, det är alltid bäst att väga sitt eget foder, eftersom det kan variera mellan olika säckar.
Du bör alltså även väga om ditt foder när du köper nytt...
mirjada skrev:Tycker att denna tråd var en kul och intressant grej...
Har nämligen funderat på samma sak...
Någon som vet vad pelleterad betfor väger?
Krossad havre?
Krossad korn?
goamarie skrev:men allvarligt talat..... om det nu skiljer ca 150 g från säck till säck.... det är inte mkt i ändring av MJ och smb rp....