Mått i kilon/gram!

Sv: Mått i kilon/gram!

Någon får gärna väga vad 1 dl soja väger samt pelleterat mineralfoder (miner blå)....
 
Sv: Mått i kilon/gram!

albasanis skrev:
Någon får gärna väga vad 1 dl soja väger samt pelleterat mineralfoder (miner blå)....

Soja kan jag säga (vägde idag) väger ca 70-80gram per DL.

pelleterat mineralfoder kan jag väga någon dag framöver! Det har vi i stallet...
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Och min soja väger eksakt 60 gr/dl ;-)...Ärligt talat är det dödfött att väga i dl, vi tar ju så olika i våra dl-mått. en del kanske rågar måttet, andra tar knökafullt osv...Ta hellre 1L och dela med 10 så blir det mera exakt.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Vet inte vad jag tänkte på :o

1 dl betfor = ca 40g
1 dl Krafft Ponny = ca 66g
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Mynta2 skrev:
Och min soja väger eksakt 60 gr/dl ;-)...Ärligt talat är det dödfött att väga i dl, vi tar ju så olika i våra dl-mått. en del kanske rågar måttet, andra tar knökafullt osv...Ta hellre 1L och dela med 10 så blir det mera exakt.

Ja, jag gjorde det idag! Det är efter det jag fick det till ca 60-80gram per DL... Svårt att se på vågarna (om man inte ha nån värsting) när det gäller att mäta DL och därmed gram under 100...
Därför lättare att se med större mängder och sen DELA, om man behöver det.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Ja, det är svårt med vågarna. Därför köpte jag en riktig (dy katten :crazy: ) våg som visar i digitala siffror ner till 1 g.

Jag har precis köpt Krafft mineraler blå, och det står på spannen att en dl väger ca 80 g.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

milly skrev:
Ja, jag gjorde det idag! Det är efter det jag fick det till ca 60-80gram per DL... Svårt att se på vågarna (om man inte ha nån värsting) när det gäller att mäta DL och därmed gram under 100...
Därför lättare att se med större mängder och sen DELA, om man behöver det.

Om du har en så oexakt våg att du får 600-800 gr på en liter (10 dl) så bör du inte gå efter de måtten. Detta eftersom det skiljer en hel fjärdedel på dina vikter m.a.o. ganska mycket.


Fortfarande hävdar jag att man måste mäta/väga själv då det kan skilja MYCKET mellan olika leveranser av samma fodermedel.
En hyfsad digitalvåg kostar ca 150:-
Dessutom finns det mycket sällan någon anledning att ge foder i mindre givor än 100 gr, mineraler, olja, soja och möjligtvis betfor undantaget, andra foder avrundar man uppåt till halvkilosgivor, hö avrundas uppåt till hela kilo.
Detta då i dygnsgivan för det är ju ändå den man räknar ut.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

A_K_N skrev:
Om du har en så oexakt våg att du får 600-800 gr på en liter (10 dl) så bör du inte gå efter de måtten. Detta eftersom det skiljer en hel fjärdedel på dina vikter m.a.o. ganska mycket.


Fortfarande hävdar jag att man måste mäta/väga själv då det kan skilja MYCKET mellan olika leveranser av samma fodermedel.
En hyfsad digitalvåg kostar ca 150:-
Dessutom finns det mycket sällan någon anledning att ge foder i mindre givor än 100 gr, mineraler, olja, soja och möjligtvis betfor undantaget, andra foder avrundar man uppåt till halvkilosgivor, hö avrundas uppåt till hela kilo.
Detta då i dygnsgivan för det är ju ändå den man räknar ut.

Anledningen till att jag skrev 60-80gram är för att jag inte minns helt hundra... Har skrivit upp i stallet...
Vägde först 1DL, sedan en liter och jämförde.

Att jag startade denna tråd beror på att många ofta inte vet vad olika fodersorter VÄGER utan bara mäter i VOLYM... Ville visa exempel...

Givetvis väger man inte HÖ på dessa vågar, det har vi en "hövåg" till!! Och givetvis mäter man inte det i GRAM heller... :rofl:
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Tycker att denna tråd var en kul och intressant grej...
Har nämligen funderat på samma sak...

Någon som vet vad pelleterad betfor väger?
Krossad havre?
Krossad korn?
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Som flera andra har sagt, det är alltid bäst att väga sitt eget foder, eftersom det kan variera mellan olika säckar.

Du bör alltså även väga om ditt foder när du köper nytt...
 
Sv: Mått i kilon/gram!

mirjada skrev:
Tycker att denna tråd var en kul och intressant grej...
Har nämligen funderat på samma sak...

Någon som vet vad pelleterad betfor väger?
Krossad havre?
Krossad korn?

hehehehe, till lady ger jag 2-4 nävar pelleterad betfor....
man kanske skulle ta reda på hur mkt det väger..... min gissning är väl ca ½kg :angel:


men allvarligt talat..... om det nu skiljer ca 150 g från säck till säck.... det är inte mkt i ändring av MJ och smb rp....
när jag läste foder, det var 5 år sen, så sa min lärare att ni inte skulle räkna ner på gram-nivå. hö räknas i hela kg, kraftfoder i halva kg. (slitsad betfor och kli bl a i 10-dels kg) jag menar..... vad gör desssa 150g för skillnad då?? i betfodret och kli gör det skillnad meni nte annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Mått i kilon/gram!

pinky skrev:
Som flera andra har sagt, det är alltid bäst att väga sitt eget foder, eftersom det kan variera mellan olika säckar.

Du bör alltså även väga om ditt foder när du köper nytt...

Jo, det är klart att det kan variera...
Men det kanske vore bra om det fanns en lista över vad grejerna kan förväntas väga även om det inte är exakta vikter.
Kan vara bra att ha om man ska ska räkna på vad foderåtgången är eller om man inte har tillgång till en våg när man ska göra en foderstat då får man iaf fram ca vikter/åtgång mm.

Eller???
 
Sv: Mått i kilon/gram!

eh? 1/2 kg krafft väger.... 1/2 kg!


Fan va jag är grym! Fixade det helt utan våg eller miniräknare... hehe
:angel:
 
Sv: Mått i kilon/gram!

mirjada skrev:
Tycker att denna tråd var en kul och intressant grej...
Har nämligen funderat på samma sak...

Någon som vet vad pelleterad betfor väger?
Krossad havre?
Krossad korn?

Tja..

Det krossade korn jag har NU så är 1 kg 1.75 liter. Förra säcken så var 2 liter 0.9 kg. Samma leverantör och tillverkare.

Samma sak gäller havrekrossen, det har varit allt mellan 1½ liter till 2 1/4 liter som motsvarat ett kilo.

Jag kontrollväger alltid när jag öppnar en säck. Inte emd digitalvåg dock, men med fjädervåg med 100 grams intervall.
 
Sv: Mått i kilon/gram!

]hehehehe, till lady ger jag 2-4 nävar pelleterad betfor....
man kanske skulle ta reda på hur mkt det väger..... min gissning är väl ca ½kg :angel:


**********
Skulle inte tro att du har så stora nävar *ler*.
Får ju knappt med mig en dl per näve och tre dl av MIN strimlade betfor väger 100 g.

sen tycker jag det är totalt förrvirrande att ge massa exempel på vad saker väger.
Håller med flera innan väg själv istället. Då en liter och dela den vikten på 10 så har ni ett rättvisande "dl vikt mått" att räkna på.

Sen skiljer det en hel del beroende på fabrikat och leverantör. Så man kan INTE säga rakt av att X dl soja väger si eller så mycket!
 
Sv: Mått i kilon/gram!

goamarie skrev:
men allvarligt talat..... om det nu skiljer ca 150 g från säck till säck.... det är inte mkt i ändring av MJ och smb rp....

Om du nu läste vad jag skrev så skiljde det så mycket som 150 gr på en liter mellan olika säckar betfor. Inte 150 gr på en säck :angel:

Säg att du ger 2 liter (torr) om dagen och vikten per liter varierar mellan 300-450 gr så gör det ju att du vid den högre vikten ger 1/3-del mer foder. M.a.o. ger du 900 gr istället för 600 gr :crazy: :eek:
 
Sv: Mått i kilon/gram!

hej använd vågen och liter mått och dl mått,
och använd en riktig våg som passar era behov.köks våg eller
person våg och digital vågen ,eller foder våg finns oxå.
räkna sedan ut hur mycket du ska ha ,och mät upp detta.
häll upp i en hink ex
läs på förpackningen där står hur mycket det innehåller.
mät lika mycket hö som hästen ska ha i hö nät. :banana: :bump: :love:
 
Sv: Mått i kilon/gram!

ja, men det är ju en helt annan sak... det var ju inte det som frågan var... tyckte bara det va lite kul... klart jag fattade att hon ville veta volym måttet på 1/2kg... Annars är det som att fråga: vad är tyngst? 1 kg Bomull eller 1 kg Bly...

/cj
 
Sv: Mått i kilon/gram!

Men ändå så ger det inte så stor skillnad i energi/protein innehållet på 0,3 till 0,45 kg betfor.

säg att betfodret har 11 MJ/kg foder
då skiljer det bara på 3,3 MJ till 4,95 MJ och det lilla gör inte så mkt.
I mina ögon.

För att veta vad hästen ska ha i sig måste man veta vad den väger. En osäkerhet.
Sen ska man räkna ut arbetstillskottet för hästen och man rider ju inte samma varje dag. en annan osäkerhet.

det finns nog flera osäkerhetskällor men summan är att dom små grammen inte gör så mkt.

(så här talar en kemiingenjör :p :D )
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp