Jag tänker att det mycket beror på vilka förutsättningar man har?
Vi har en stor matkällare, vilket innebär att vi har ett helt rum att förvara mat i. Det är fantastiskt! Inget behöver därför slängas pga platsbrist, utan matrester förvaras i burkar eller täckta formar. Det gör tillexempel att allt som blir över vid jul, vilket är mängder, inte behöver slängas eftersom det inte får plats i kylskåpet, och istället kan man äta rester i dagar.
Sen är matkällaren verkligen perfekt för frukt och grönt. Jag går ofta i perioder, antingen äter jag frukt varje dag eller så äter jag ingen frukt alls på flera veckor. Med matkällare är det inget problem
Frukten håller sig jättefin i minst en månad, ofta längre, och på så sätt kan jag fortsätta köpa frukt utan att behöva vara rädd för att få slänga.
Sen gör vi alltid upp en plan för veckans måltider innan vi handlar och planerar in dem efter utgångsdatum, så att allt hinner ätas upp innan det blir dåligt. Vi fryser även in sådant med kort datum som vi inte kommer hinna äta upp, och vi fryser in rester också. Inte bara kompletta mål utan blir det bara ris eller pasta över så fryser vi in det, och det kan sedan ätas med någon annan rest. Likadant när man bara får den andra delen av måltiden kvar.
Mitt framtida stora problem gällande matsvinn är att jag är extremt nojig med bäst före-datum. Det mesta går att lösa genom att kasta i frysen, men mjölk är ett problem. Som det är nu öppnar jag bara en ny mjölk om den gamla gått ut eller känns läskig, och låter den gamla stå kvar till föräldrarna, men när jag bor ensam kommer inte det gå. Önskar att man kunde köpa mjölk på deciliter istället för på liter