Hemma hos mig slängs det mer än vad som skulle behövas vilket är enormt störande.
Vi har blivit bättre. Jag är av den devisen att mat inte ska slängas MEN jag köper också på mig mer än jag äter. Hela frysen är full av diverse (men när man väl ska laga mat så verkar frys och kyl alltid tom) Jag är nog lite av en hoarder när det kommer till mat.
Genom veckomenyer har matsvinnet blivit mindre men det är ofta jag får slänga frukt och grönt för det hinns inte lagas till. Matlådor som blivit stående eller delar av en middag som kan vara "bra" att spara.
Hur gör ni hemma?
Jag har tur som har en matglad sambo som äter det mesta så har vi lagat mat vi inte gillar så brukar det slinka ner hos sambon ändå så får jag ta något annat. Jag är lite kräsen när det kommer till viss mat. Än så länge så är det bara en rätt som vi rådissade bägge två misslyckat försök till linsgryta... våra matvrak till hundar åt det inte heller så det är numer en rätt som är förbjuden. Jag kommer inte ihåg just hur långt jag frångick grundreceptet men det är inget jag kommer testa igen iallafall
Tror min diabetes ligger till grund för att alltid ha mat hemma. När jag bodde själv fick jag slänga mycket mer så ja har blivit bättre.
Äter jag ute på buffé så går jag flera omgångar för att inte plocka åt för mycket och behöva slänga.
Visst tar jag något som jag tycker smakar riktigt äckligt då äter jag det inte. Som tur är händer det inte så ofta.
Så vad är era tips för att få ned matsvinnet hemma?