Matolja i fodret = lösare bajs?

alice

Trådstartare
Eftersom vi har ett riktigt bra hösilage det här året :banana: har jag börjat ge hästen 1 dl majsolja i fodret. Detta har "tyvärr" gett en lite oväntad bieffekt. Hästens "bollar" är inte bollar längre utan lösare kluttar som faller isär bara man petar på dom. Hästen är inte lös i magen eller bajsar komockor, men bollarna faller isär när hon bajsar och blir bara smulor. Det är väl eg inte något "problem" i sig förutom att det är så fruktansvärt besvärligt att mocka :o (hästen står på spån). Det går inte att "sortera" bort bajset från det rena spånet utan man får välja; plocka ca 1x1 cm stora bajsbitar en och en eller ta med en ansenlig mängd rent spån.
Visst, detta kan kännas som en "bagatell" och "fåfängt", men från att det har tagit 20-30 minuter att mocka, tar det nu 40-50 minuter och ibland 1 timme (!) :crazy: samt att det går åt betydligt mer spån än tidigare.

Aja, min fråga; är detta en "vanlig" reaktion när man ger matolja i fodret? Jag har "följt boken" och introducerat oljan matskedsvis och har varit uppe i full giva i ca 1 vecka nu. Kan jag förvänta mig en förbättring eller är det bara att välja; olja eller fastare bajs?

//Alice

Sv: Matolja i fodret = lösare bajs?

Vad jag förstått så kan vissa hästar reagera lite på olja. Jag läste det när jag skummade igenom vilken olja som var bäst i några gamla trådar.

Vänta ett par dagar till för att se om det verkar som om att magen stabiliserar sig. Annars kanske du kan prova någon annan sorts olja för att se om det hjälper.

Jag har varit med om samma sak ja. är som du säger inte kul när man har spån. i mitt fall går det inte över, han blir så av en dl olja. jag använder dock rapsolja, tycker det blir inte fullt så illa som du beskriver, men har aldrig provat majsolja, så du kanske kan testa.

Jag har varit med om samma sak ja. är som du säger inte kul när man har spån. i mitt fall går det inte över, han blir så av en dl olja. jag använder dock rapsolja, tycker det blir inte fullt så illa som du beskriver, men har aldrig provat majsolja, så du kanske kan testa.

Jag ska prova raps istället. Måste ändå köpa en ny flaska så det kommer lägligt. Tack för tipset! Försvinner det inte kommer jag troligtvis att sluta ge olja. Det är INTE kul att mocka som läget är just nu....

//Alice

Raps fungerar mycket bättre på min samt att hon får foderjäst som lugnar magen..

Har du fördelat oljan ordentligt över fodret? Så inte hästen får en massa olja i sig på en gång?

Eftersom vi har ett riktigt bra hösilage det här året :banana: har jag börjat ge hästen 1 dl majsolja i fodret.

Det här förstår jag inte riktigt... Om silaget redan är riktigt bra, som jag tolkar = näringsrikt, så varför ska du DÅ tillsätta olja? Du kanske menar att silaget är väldigt PROTEINRIKT och att du vill få ner KVOTEN? ;)

Det här förstår jag inte riktigt... Om silaget redan är riktigt bra, som jag tolkar = näringsrikt, så varför ska du DÅ tillsätta olja? Du kanske menar att silaget är väldigt PROTEINRIKT och att du vill få ner KVOTEN? ;)
Vad vill du få fram? Och vad har detta med lösare bajs av olja att göra? :crazy: Känns som om du enbart är ute efter att slänga pekpinnar! ;)

För "riktigt bra" finns eg bara en tolkning, i min värld, och det är ett bra proteininnehåll. Energin är svårare att påverka.
Att jag då kan tillsätta olja är för att jag har "marginaler" iom ett högre proteinvärde. Jag kan tillsätta 1-2 dl olja utan att behöva oroa mig över kvoten! Anledningen till att jag vill ge olja är inte nödvändigtvis för att sänka kvoten utan för att undvika att ge hästen x antal kg havre (innan det börjar flyga pekpinnar igen: vet att 1 dl olja inte ens motsvarar 0,5 kg havre). Och nej, jag kan inte ge enbart hösilage då hyreskontraktet bara medger en viss mängd!

//Alice

Har du fördelat oljan ordentligt över fodret? Så inte hästen får en massa olja i sig på en gång?

Hon får 1 dl i kvällsbetforn. Det känns inte som en "massa olja" för en 600 kg tung häst...men jag förstår vad du menar! ;)

//Alice

En islanshäst i stallet fick förstoppning och får ca 1 dl olja(kommer inte ihåg sorten) i betforen varje dag. Han går på lösdrift med fri tillgång och veterinären rekommenderade att man skulle ge honom olja för att han behöver hjälp med att lösa upp bajset i magen/tarm så att det inte blir stopp igen...

En islanshäst i stallet fick förstoppning och får ca 1 dl olja(kommer inte ihåg sorten) i betforen varje dag. Han går på lösdrift med fri tillgång och veterinären rekommenderade att man skulle ge honom olja för att han behöver hjälp med att lösa upp bajset i magen/tarm så att det inte blir stopp igen...

På så sätt! Då kanske det är lösande! Får ta mig en funderare om vi inte ska ta bort det.....

//Alice

Jag kollade nu när jag var i stallet och han får matolja.

Men annan tanke är ju att när min ponny fick förstoppning så sondade ju veterinären i honom paraffinolja, flera liter för att lösa upp förstoppningen. Sedan skulle han även få paraffinolja i sin betfor i 5 dagar efteråt. Min ponny blev lös i magen och sedan tog det stopp, av okänd orsak men enligt veterinären kan det bli så :confused: , medans islandshästen är dålig på att dricka och i kombination med "grovt" grovfoder blev det stopp. Men det jag ville få fram är man ger dom ju olja för att bli lösa i magen då, men det kan ju vara skillnad på paraffinolja och matolja? Någon som vet?

Vad vill du få fram? Och vad har detta med lösare bajs av olja att göra? :crazy: Känns som om du enbart är ute efter att slänga pekpinnar! ;)

Nej jag blev bara lite förvirrad av att du ger behöver ge olja om du redan har ett så bra grovfoder. För du började din tråd med de orden...
Min frågeställnign hade inget att göra med det du egentligen frågade om. Men ja, olja är ganska självklart lite lösande för bajset! Beroende på hur mycket man ger...

. Men det jag ville få fram är man ger dom ju olja för att bli lösa i magen då, men det kan ju vara skillnad på paraffinolja och matolja? Någon som vet?

Enligt veterinärer som behandlade min häst för just förstoppning, är paraffinolja det effektivaste eftersom hästen inte smälter det innan det kommer ner i tarmarna. Vanlig olja smälts delvis innan det hinner ner dit.

Hon får 1 dl i kvällsbetforn. Det känns inte som en "massa olja" för en 600 kg tung häst...men jag förstår vad du menar! ;)

//Alice

Olja flyter o blandar du det med betfor får du allt på ytan. I en enda tugga kan din häst få i sig 1 dl olja. Så mycket kan inte tunntarmen ta vara på en gång. Inte så nyttigt o ge hästen lavemang varje dag. ;)

Du skulle juh kunna testa att spraya över kvälls höet med olja så du får en jämn fördelning?

Jag utgår från att du vill att hästen ska tillgodogöra sig oljan.

Senast ändrad av en moderator:

Nej jag blev bara lite förvirrad av att du ger behöver ge olja om du redan har ett så bra grovfoder. För du började din tråd med de orden...
Min frågeställnign hade inget att göra med det du egentligen frågade om. Men ja, olja är ganska självklart lite lösande för bajset! Beroende på hur mycket man ger...

Behöver ge olja? Om vi nu ska märka ord....jag har inte skrivit att jag behöver ge olja! Jag kan ta bort den och lägga på havre. Inga problem! Jag VILL ge olja då det är en mycket skonsam och bra energikälla för hästen. Nu har jag tillgång till ett grovfoder som främjar tillsats av olja i foderstaten.
Det jag inte gillar är stärkelsen i havre, vilket ställer hästen på en sockerbaserad kraftfoderstat istället för en fettbaserad. ;) Allra helst skulle jag bara vilja ge grovfoder, betfor och olja för att få bort så mycket socker ur foderstaten som möjligt....

//Alice

Olja flyter o blandar du det med betfor får du allt på ytan. I en enda tugga kan din häst få i sig 1 dl olja. Så mycket kan inte tunntarmen ta vara på en gång. Inte så nyttigt o ge hästen lavemang varje dag. ;)

Du skulle juh kunna testa att spraya över kvälls höet med olja så du får en jämn fördelning?

Jag utgår från att du vill att hästen ska tillgodogöra sig oljan.

Sant! Olja blandar sig inte alls med vattnet, "lika löser lika"...

Så du menar att det kan ha betydelse? När jag gör betforn så låter jag den svälla klart, häller på oljan och sen 1 L hel havre ovanpå. Gissar att havren suger i sig en del olja samt att jag vet att hästen "möljar" runt i krubban för att få tag i havren först. :D Har mycket svårt att tro att hon får i sig 1 dl olja i en enda tugga....men visst!

Nu har hon fått rapsolja istället för majsolja och det har blivit mkt bättre! Sen om det är bytet av sort eller om det är för att magen vant sig...

//Alice

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar