alice
Trådstartare
Eftersom vi har ett riktigt bra hösilage det här året har jag börjat ge hästen 1 dl majsolja i fodret. Detta har "tyvärr" gett en lite oväntad bieffekt. Hästens "bollar" är inte bollar längre utan lösare kluttar som faller isär bara man petar på dom. Hästen är inte lös i magen eller bajsar komockor, men bollarna faller isär när hon bajsar och blir bara smulor. Det är väl eg inte något "problem" i sig förutom att det är så fruktansvärt besvärligt att mocka (hästen står på spån). Det går inte att "sortera" bort bajset från det rena spånet utan man får välja; plocka ca 1x1 cm stora bajsbitar en och en eller ta med en ansenlig mängd rent spån.
Visst, detta kan kännas som en "bagatell" och "fåfängt", men från att det har tagit 20-30 minuter att mocka, tar det nu 40-50 minuter och ibland 1 timme (!) samt att det går åt betydligt mer spån än tidigare.
Aja, min fråga; är detta en "vanlig" reaktion när man ger matolja i fodret? Jag har "följt boken" och introducerat oljan matskedsvis och har varit uppe i full giva i ca 1 vecka nu. Kan jag förvänta mig en förbättring eller är det bara att välja; olja eller fastare bajs?
//Alice
Visst, detta kan kännas som en "bagatell" och "fåfängt", men från att det har tagit 20-30 minuter att mocka, tar det nu 40-50 minuter och ibland 1 timme (!) samt att det går åt betydligt mer spån än tidigare.
Aja, min fråga; är detta en "vanlig" reaktion när man ger matolja i fodret? Jag har "följt boken" och introducerat oljan matskedsvis och har varit uppe i full giva i ca 1 vecka nu. Kan jag förvänta mig en förbättring eller är det bara att välja; olja eller fastare bajs?
//Alice