Matolja i fodret = lösare bajs?

Sv: Matolja i fodret = lösare bajs?

Vi gav matolja till våran häst med ökade dosen mkt saktare än vad som är sagt då han är lite känslig i magen men jag tycker inte att han blev lösare i magen av det.

däremot kunde vi inte ge det till den andra för där blev de komockor med än gång så jag tror det är ganska individuellt.

Sant! Olja blandar sig inte alls med vattnet, "lika löser lika"...

Så du menar att det kan ha betydelse? När jag gör betforn så låter jag den svälla klart, häller på oljan och sen 1 L hel havre ovanpå. Gissar att havren suger i sig en del olja samt att jag vet att hästen "möljar" runt i krubban för att få tag i havren först. :D Har mycket svårt att tro att hon får i sig 1 dl olja i en enda tugga....men visst!

Nu har hon fått rapsolja istället för majsolja och det har blivit mkt bättre! Sen om det är bytet av sort eller om det är för att magen vant sig...

//Alice

Japp det har betydelse. Det är därför olja används för att häva koliker. För att hästen inte kan ta emot all olja på en gång. Vissa sorter är mer laxerande än andra men principen är den samma.

Jag tycker för övrigt det är en jätte bra ide att du använder olja i stället för mer krafftfoder när du vill öka mängden energi i foderstaten.

Kan du inte hälla oljan på havren o mixa o se vad som händer med magen då?

Japp det har betydelse. Det är därför olja används för att häva koliker. För att hästen inte kan ta emot all olja på en gång. Vissa sorter är mer laxerande än andra men principen är den samma.
Åhå, jag trodde det var enbart parafinolja som gavs mot kolik just därför att hästen inte kan ta upp den alls. Att matolja har liknande effekt var nyheter. Där ser man....

Kan du inte hälla oljan på havren o mixa o se vad som händer med magen då?
Det ska jag göra! (Du menar kvällshavren till betforn?) Jag kan ju mixa betfor, havre och olja till en ända stor "gegga", även om hästen kommer att bli lite frustrerad över att godiset (havren) är ihopblandat med annat "äckel". :D

//Alice

Det ska jag göra! (Du menar kvällshavren till betforn?) Jag kan ju mixa betfor, havre och olja till en ända stor "gegga", även om hästen kommer att bli lite frustrerad över att godiset (havren) är ihopblandat med annat "äckel". :D

//Alice

Har nu provat i några dagar och utan förbättring! Kommer att ta bort oljan ur foderstaten och tyvärr ersätta det med annat kraftfoder.

//Alice

En liten uppdatering!

Jag tog bort oljan ur foderstaten. Ingen skillnad på bajset till min stora besvikelse! :( Efter lite funderande började jag ge ett färdigfoder som komplement till havren. Detta färdigfoder innehöll Diamond V. Efter ett par dagar blev hästens bajs som förändrat! Det blev fina runda bollar som höll ihop när man tog upp dom, utan att hon för den delen är hårdare i magen. Nu är det en lätt match att mocka igen! :banana: Visst, bajsar faller fortfarande isär, men nu håller iaf 90 % ihop och 10 % faller isär och inte tvärt om. :crazy:

Hade säkerligen fått samma effekt av foderjäst el dyl. Hästen har också blivit piggare sen färdigfodret kom in i foderstaten (mängden MJ är oförändrat) vilket känns bra. Något var alltså inte som det skulle med magen trots att hon inte var "sjuk".

//Alice

Behöver den verkligne den mängd olja du ger? Vi männsikor kan äta fetare mat än hästar då vi kan utsöndra extra galla från vår gallblåsa vid behov. Det kan inte hästarna och vissa får då lättare problem än andra. Fettet bryts även ner delvis av enzymer i tunntarmen.

Jag tycker inte du ska fokusera så mkt på att det blir jobbigare att mocka, utan att hästens mage är i obalans. jag skulle skära ner på oljan. Vill du sänka proteinkvoten kan du ju ge något annat fodermedel med lite protein och mer energi, tex betfor.

Hm.. läste inte hela tråden:angel: Va bra att det blev bättre.

Vissa gånger när magen hamnar i oråd hjälper det inte att ändra tillbka för att allt ska fixa sig igen. Då kan man prova med en kur probimin eller mag&tarm så brukar det fixa sig igen med bakterierna.

Behöver den verkligne den mängd olja du ger? Vi männsikor kan äta fetare mat än hästar då vi kan utsöndra extra galla från vår gallblåsa vid behov. Det kan inte hästarna och vissa får då lättare problem än andra. Fettet bryts även ner delvis av enzymer i tunntarmen.
Nja, nästan rätt! Grovfoder (gräs, hö, hösilage och betfor) spjälkas ner till fettsyror i tarmen. Det gör att du faktist har hästen på en fettbaserad foderstat. Spannmål och annat fodermedel som innehåller mycket stärkelse spjälkas till sockerarter (kolhydrater) i tarmen och hästen får en sockerbaserad foderstat! Det var den infon jag fick då jag senast ringde SLU. :D

Jag tycker inte du ska fokusera så mkt på att det blir jobbigare att mocka, utan att hästens mage är i obalans. jag skulle skära ner på oljan. Vill du sänka proteinkvoten kan du ju ge något annat fodermedel med lite protein och mer energi, tex betfor.
Jo, faktist! När det tar 45 - 60 minuter att mocka boxen istället för 15-20 minuter, då är det värt att fokusera på även om det låter fåfängt. ;)
Visst, att hästens mage var i obalans är också viktigt! Missförstå mig rätt här, men det var mockningsproblematiken som fick mig att uppmärksamma det. Inte att hästen på något sätt mådde dåligt. Nu verkar dock magen var i ordning utan att varesig magtarm eller något annat komplement tillsattes. Jag bytte bara fodersort till en med en postiv jästkultur!

Och skulle jag kunna, så skulle hästen stå på grovfoder och betfor som enda fodermedel då det blir den mest naturliga foderstaten! Mineraler om det krävs. Nu "går inte" det då jag står inackorderad....

//Alice

Fast man kan säga att båda har rätt. http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=290&infogrp_id=31
Jättebra artikel, dock ej från SLU:D

Grovfodret spjälkas och jäses inte förrän i grovtarmen där det inte är gallan som behöver fixa biffen. I tunntarmen där fettet, oljan, i fodret ska brytas ner kommer lipaset (det enzym som ska bryta ner fettet) bara åt fettdropparna på ytan, och då behövs emulgatorer från gallan som håller fettet finfördelat i små små droppar. Mycket fett på en gång kan alltså inte brytas ner av lipaset då gallan inte kan finfördela det.

Grovfodret delas upp i små korta fettkedjor i grovtarmen och blindtarmen som används till energi.

Fast man kan säga att båda har rätt. http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=290&infogrp_id=31
Jättebra artikel, dock ej från SLU:D

Grovfodret spjälkas och jäses inte förrän i grovtarmen där det inte är gallan som behöver fixa biffen. I tunntarmen där fettet, oljan, i fodret ska brytas ner kommer lipaset (det enzym som ska bryta ner fettet) bara åt fettdropparna på ytan, och då behövs emulgatorer från gallan som håller fettet finfördelat i små små droppar. Mycket fett på en gång kan alltså inte brytas ner av lipaset då gallan inte kan finfördela det.

Grovfodret delas upp i små korta fettkedjor i grovtarmen och blindtarmen som används till energi.

:bow: :bow: :bow:

Tack för bra info! :) Nu blev jag klokare!

//Alice

hm.. har nu läst denna tråd och gnussar mej i huvudet igen... har precis samma problem (inte mockningen) att träcket har gått sönder och faller lixom isär. Min häst får olja pga kolik sedan tidigare, alltså en förstoppning i blindtarmen. Det jag fick med mej på vägen av vet.kliniken var att jag skulle noga kontrollera träcken och se så att den är fuktig, ex kliva på en träckboll och se så att det kommer ut vätska ur den.

Nu har hans träck blivit sådär som du beskriver ditt... och jag börjar fundera kring om han börjar bli uttorkad igen.... =( Shit detta var svårt...

kanske ska ringa kliniken och rådgöra.. någon här som har nått att inflika??

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar