Matlust/fodermängd/mattider

Apollo

Trådstartare
Min skrutta är ju inte det mest matglada som finns och äta behöver hon. Vill äta först framåt eftermiddagen.
Säg att hon ska äta 6 dl om dan, ibland, som idag, så blev det inte mat föränn kl 6 (vi var försenade hem) då åt hon säg 3 dl kan man smälla i henne 3 dl till senare på kvällen om hon vill ha. Eller blir det för mycket mat på liten tid. Hur gör ni vars hundar bara äter 1 gång dagen.

Senast ändrad:
Sv: Matlust/fodermängd/mattider

Det är väl klart att du kan trycka i henne det senare ikväll.
Men har hon inte fått mat sen igår kväll? Kan det vara att hon tappar matlusten om det går för långt mellan målen?

Jag ger all mat på en gång senare på kvällen, Har man inte gett något annat på dagen brukar dom vilja smälla i sig alltihop-då är man hungrig!:)

Nej då hon bjuds mat på förmiddagen, men kan ta två tuggor sen är hon nöjd. Godis är hon glad i när vi jobbar så sånt slinker ner i alla fall. Kanske ska försöka med fri tillgång?

Innan kastrationen körde vi med fri tillgång på torrfoder, och han åt inte i närheten så mkt som det stod på foderpåsen. Men han va glad o verkade mätt... Provade byta foder, och då gick det lite bättre i nån dag, sen samma igen.
Nu är han kastrerad, och äter vad han ska, men har inte dri tillgång längre, av förklarliga skäl ;)

Vi har precis bytt foder och jag vet att hon gillar det nya för hon åt det med glädje när jag bytte.
Bytte för jag trodde att hon inte gillad det fodret hon åt innan men så verkar ju inte vara fallet.

Jag kör nån mellanvariant av fri tillgång. Jag häller upp mat två gånger om dan, men inte om det är mat kvar i skålen. Min hund äter helst i sammanband med aktivitet. Skålen kan stå där halva dan, men han äter inte innan jag börjar plocka med sakerna för att gå ut, eller efter ett lekpass.

Vår vovve har alltid varit skitdålig på att äta. Mager som en skrika var han och jag skämdes för han såg för bedrövlig ut.

Sen tänkte jag: Äh va fan! Jag provar med fri tillgång på foder!

Sagt och gjort: Började låta torrfodret stå framme hela tiden och brydde mig inte om att räkna hur många dl jag hällde upp. Bara fyllde på när skålen var tom.

Och se på tusan! :banana: Hundskrället började äta!

Han har sin egen mat-rytm eller vad man ska kalla det. Han vill helst äta på kvällen och ibland äter han faktiskt på natten också.

Han har gått upp i vikt (lagom) och har aldrig varit så fin i hullet. En hund som är svår i maten är det nog ingen fara att ha fri tillgång till.

Min Labrador som dog förra året däremot hade jag absolut inte kunnat ha fri tillgång till. han blev tjock bara genom att titta på mat! :rofl:

Kan tillägga att vissa dagar äter han jättelite men det tar han igen dan efter i så fall. Han reglerar det bra :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 468
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 878
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
3 010
Senast: Kilauea
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 447
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII