Matlagningasprogram

Sv: Matlagningasprogram

Africa-special.

Har de gjort fler, vad kul! :) Varje tisdag skrev jag på facebook om att det sändes på tv kl 21, så att min bror skulle komma ihåg det! :D

Är du medveten att vi pratar om någon låååååååååååångt ifrån matlagning nu? :D:D

Jag tror att de har gjort 8-10 special-avsnitt så det är bara att kolla vidare :D

De har faktiskt lagat mat i Top Gear också. Ibland grillas det och de har också lagat mat med en motor som mixer :rofl:

Jag lagar mycket mat och tycker nog att jag är rätt hyfsad i köket. Och jag ser massor av matprogram. Men inte Gordon R. Jag är övertygad om att han är en skicklig kock och krögare men han är också en idiot som trycker ner människor och det har jag mycket svårt för.

Gillar både att laga och att titta på matlagningsprogram, man kan få en hel del tips och idéer därifrån. Personligen tycker jag att just Gordon har blivit för stor, och programmen handlar nästan mer om honom än om maten (med något undantag). Vad jag tittar på och varför beror lite på vilken kock det är som håller i det.

Jamie Oliver lagar bra lättlagad mat som man själv kan göra hemma, dvs inte någon "fine dining" som aspirerar på michelinstjärnor och man inte blir mätt av.

Heston Blumenthal är mer som en lärare och går på djupet med matlagningen och förklarar grundligt vad som händer med maten när den tillagas och varför man måste behandla/tillaga vissa råvaror på ett särskilt sätt.
Heston är dock känd för sin experimentiella matlagning och det kan vara svårt nästintill omöjligt att laga en del av hans recept (speciellt eftersom han gärna använder saker som flytande kväve och dylikt), men som sagt man lär sig en hel del tekniker och tricks från honom.

Av alla mästerkockstävlingar tycker jag att Australiens är den som utnyttjar formatet bäst.
Sveriges mästerkock ser jag som ett skämt (fast det är kanske bättre nu utan pajasen Per Morberg).

Tittar på Gordon och hans dotter nu. Himla intressant! Har ni tänkt på hur mycket man inte vet egentligen? Det är massor jag inte vet liksom! :)

Jag ska testa på det med äggen. Synd att jag glömde vad det heter, hur kan man googla då???? :eek: Det hade varit häftigt att göra sånna och se hur barnen reagerar :D

Äldsta sonen frågade mig i går "Hur blev jag så kräsen?" Det kan man fråga sig för jag är inte kräsen och de andra två har lättare för att smaka mat som i deras ögon är konstig. Han har nog fått hela familjens kräsengen! :D

Jag brukar titta på Masterchef Australia. De domarna är vänliga och inte spydiga även om folk inte lyckas bra. Orkar inte med jargongen som är i den svenska och amerikanska varianten.
Har även sett Junior Masterchef i samma land. Herregud vad ungarna kan laga mat.

Brukar också titta på Top Gear, ser att det nämns i tråden :D

Gordon Ramsey har jag börjat titta mer på sen han började laga mat hemma och visade att han är en familjefar och inte bara en skrikig person. Har sett att han visst ska ha junior masterchef USA nu, men jag har inte hunnit titta på det än. Gissar dock på att han passar in där.

Senast ändrad:

De där äggen var ju ganska smarta! Som han sa: en hel frukost i ett! :D Scottish eggs hette de.

De där äggen var ju ganska smarta! Som han sa: en hel frukost i ett! :D Scottish eggs hette de.

Tank jo! Vad bra att jag fick veta vad de heter så jag kan googla recept! :D Man kan nog ha annat runt om har jag förstått, ska se om det finns nåt bra! Har aldrig ätit sånna som jag är nyfiken! :D

Jag brukar titta på Masterchef Australia. De domarna är vänliga och inte spydiga även om folk inte lyckas bra. Orkar inte med jargongen som är i den svenska och amerikanska varianten.
Har även sett Junior Masterchef i samma land. Herregud vad ungarna kan laga mat.

Brukar också titta på Top Gear, ser att det nämns i tråden :D

Gordon Ramsey har jag börjat titta mer på sen han började laga mat hemma och visade att han är en familjefar och inte bara en skrikig person. Har sett att han visst ska ha junior masterchef USA nu, men jag har inte hunnit titta på det än. Gissar dock på att han passar in där.

Det är det där familjefarprogrammet jag gillar! Så lugn och sansad och pedagogisk. Men det här skrikandet, jag såg det för flera år sedan, nåt med honom, han gapade hela tiden, men är han verkligen lika gapig fortfarande eller har han lugnat sig? Det verkar lugnare. Jag såg nåt i går med honom masterchef och där är en blind kvinna som lagar mat! Jätteimpad. Vad jag var oimpad över var en av den som "vann" och som försökte sätta käppar i hjulen för de andra hela tiden. Visst ska man satsa på vinna men han var ju bara elak.

Någon som såg?

Tank jo! Vad bra att jag fick veta vad de heter så jag kan googla recept! :D Man kan nog ha annat runt om har jag förstått, ska se om det finns nåt bra! Har aldrig ätit sånna som jag är nyfiken! :D

Jag såg inte programmet, men scottish eggs brukar vara kokta ägg, inbakade i köttfärs och panering och friterade, och de brukar finnas att köpa färdiga i vanliga affärer utomlands. Senast jag såg det var det i en engelsk saluhall i köpenhamn.

Jag såg inte programmet, men scottish eggs brukar vara kokta ägg, inbakade i köttfärs och panering och friterade, och de brukar finnas att köpa färdiga i vanliga affärer utomlands. Senast jag såg det var det i en engelsk saluhall i köpenhamn.

Han hade nåt korvaktigt runt. Minns inte! :cautious::eek::nailbiting:

De verkar lättlagade! Är det gott?

Soppan på majs, lök, potatis och nåt annat såg god ut! Ska testa det en dag också!

Jag har varken tillagat eller smakat, men jag har ett avlagt ex som är engelsman som älskade de där sakerna och han handlade ofta hem såna när han var ute på resande fot. Jad som inte tycker om ägg är måttligt lockad. :)

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Hej allhopa! Jag är en tonåring som för några år sedan upptäckte ridningen och fastnade direkt. Började på ridskola och gick sedan över...
Svar
19
· Visningar
2 137
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 116
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar