Matlagningasprogram

Sv: Matlagningasprogram

Det har just börjat en ny säsong på TLC.

Jag älskar också Masterchef Australien just för att de är så trevliga, inget skrik och gap. Den Engelska versionen är också bra.
Barnen i junior masterchef var förresten helt otroliga.

Tack!:bow:

Vad jag gillade med den säsong jag såg var inte bara att domarna var pedagogiska och uppmuntrande, utan också att det var så många avsnitt att man verkligen lärde känna deltagarna. Jag ville träffa en del av dem:D

Hoppas att någon av länkarna funkar :)

Jag blev lite förälskad i Johno :love: Ingen aning om varför dock men det var nog den gemytliga stämningen mellan alla deltagare, domare och gästdomare.

Ja, han var en av personligheterna, helt klart. Och Jimmy, han som väl hade indiskt påbrå. Vilka rätter han lagade.

Jag tittar inte så mycket på matlagningsprogram, försöker titta på svenska mästerkock, och på jamie olivers program var de nu än utspelar sig eftersom han är min husgud, annars njä. Morgonnyheternas matinslag är bra, men gordon ramsey & Co är mest bara tröttsamma tv-program än vad det är mat liksom.

Youtube däremot, ären aldrig sinande källa till ooooooerhört mycket mat, så mycket kunskap och såååå sjukt mycket inspiration. Jag har spenderat många många nätter på youtube och 'lagat mat' till morgontimmarna. Där finns pärlorna från alla timmar av tvprogram i mat. Pinterest inte minst att förglömma, det är också ett digitalt kök utan gränser. Nå nej, jag dissar mycket tv vad det gäller mat.

Om jag minns rätt så gjorde väl Jimmy väldigt många bra rätter blandat med en del lite svagare. Inte så jämn nivå men när han fick till det så var det suveränt bra.

Jag älskar Jamie Oliver just eftersom han är så snabb och enkel. Han får till bra måltider med bra råvaror utan att fuska på ingen tid alls. Jag har en kompis som också är sådär påhittig som jag försöker härma i min matlagning. Tänker jag inte till blir det lätt så att jag gör samma 3-4 st maträtter och så blir det inte mer spännande än så. Det är lätt att hamna i en ond cirkel där man lagar det man kan och så äter man det...om och om och om igen.

Ibland är matlagning så mycket enklare än vad man tror. Som idag kommer jag göra en maträtt jag lärt mig av ovanstående kompis. Det tar max 15 minuter. Koka upp ris, dela några kycklingfiléer i "tuggbitar" och stek upp. När de är ungefärligt stekta slänger man i en påse wokgrönsaker. På med grädde och en påse med "Thai Spice". Jättegott och hur enkelt som helst!!

Knapplån

Engelska Masterchef (med John och Greg) är absolut bäst tycker jag:D. Engelska Celebrity Masterchef och Professionals är också bra. Australiensiska versionen är väl ok, USA:s rätt underhållande... Den svenska versionen tycker jag inte så mycket om, men det blev åtminstone mycket bättre och mer seriöst med den nya domaren i den här säsongen.
Jamie Olivers program blir jag sjösjuk av - de filmar så hysteriskt:crazy:

kl

När det gäller mattävlingar så gillar jag brittiska Professional Masterchef; passionen som finns för mat bland både deltagare och domare är fantastisk. Fokusen ligger också på hantverksskicklighet och kvalitetstänk vilket alltid är inspirerande, i senaste säsongen fick kockarna ibland annat göra tvårätter av vad som i många fall skulle ses som köksavfall. Jag lär mig nästan alltid något nytt i varje avsnitt.

Vad gäller "TV-kockar" så älskar jag att se:
Michel Roux Jr - hans passion och kunnande är väldigt inspirerande och han får det komplicerade att se så lätt ut!
Monica Galetti - är också med i Professional Masterchef, där hon bland annat testar de tävlande kockarnas tekniska kunskaper och senaste säsongen har hon också visat exempel på improviserad matlagning.
James Martin - också en brittisk kock och programledare. Han har nästan 2 000 recept till sitt namn på BBC's recept-site. De av hans recept jag provat har varit väldigt goda, lätta och nyttiga. Brukar kolla på hans program som sänds live på lördagsmornar där massor med fantastiska kockar kommer för att laga mat och massor med klipp ifrån olika matprogram sänds. Fantastisk inspiration och en bra blandning av vad som kan anses vara realistisk matlagning hemma och vad som kan tänkas vara festmat.
Heston Blumenthal - är en av världens mer kända kockar. I tv-programmen han leder så brukar han laga mat som kanske är lite väl avancerade för hemmakocken (i ett avsnitt tillagade han en hel gris i ett bubbelbadkar..) i många fall men han förklarar bra hur och varför matvaror beter sig på ett speciellt sätt. Han är väldigt inspirerande och vi har gjort en del av hans mer realistiska recept med mycket gott resultat. När jag ser hans program så vill jag prova olika tekniker och råvaror.

*kl* Jag gillade serien med de två damerna som åkte runt på motorcykel, och den med de två italienska kockarna som åkte hem till Italien och visade den matlagning de växte upp med. Jag gillar även de mer lågmälda programmen med Ramsay och Oliver. Det finns tydligen en serie kortfilmer på Youtube där Ramsay lär ut olika matlagningsknep.

De flersta av de progremmen ni nämner har jag ingen aning om, har inte sett dem. :) Det Australia har jag faktiskt sett något av och jag älskar ju Australien och inte blev det sämre av att det var ett bra program!

You tube har jag inte kikat på! Någon som kan rekommendera något där?

Tänk vad man tycker olika, jag tittar ju på Top Gear och där är ju det brittiska, det australisa och det amerikanska, och det amerikanska tycker jag bäst om. Min bror föredrar det brittiska. Och jag måste erkänna att australiensarna inte riktigt håller måttet där! :D

På tal om matlagning...eller not :o:o

För att de är så tramsiga :p De leker mer och det tycker jag är roligt!

Men mina brittiska vänner Clarkson, May och Hammond är ju så, hmm, brittiska :p Och det är ju så underbart :D

Nej nej, jag gillar det lekfulla, lite barnsliga. Jag hade kunnat göra samma saker som de nästan om jag fick möjlighet till det! :o:o

Exempelvis så beskrev de sopputmaningen i termer av att "… och ni får inte använda några proteiner". Jaha, tänkte jag, och vad är svamp (det blev många svampsoppor) uppbyggt av då?

Jag tänkte också på det. Fast jag trodde nog att kunskaperna var bättre och tänkte att jag skulle bli imponerad över vilket skralt skafferi det skulle finnas när de sorterat bort alla proteiner. Vilken utmaning!

Och så var det bara animalierna som var borta. Suck.

Men jag tycker att britterna leker de också :p Mina favoritavsnitt är deras resor, Mellanöstern är ett helt fantastiskt avsnitt! :love:

Ja och de avsnitten där de tramsar sig tycker jag bäst om! Det har jag inte sett? Har bara sett när de var i Afrika! Gillade det! De ÄR himla roliga!

Menar du Botswana-specialen eller den som är två vanliga avsnitt och kallas Africa-special? Vietnam är också kul så det kan jag rekommendera :)

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Hej allhopa! Jag är en tonåring som för några år sedan upptäckte ridningen och fastnade direkt. Började på ridskola och gick sedan över...
Svar
19
· Visningar
2 137
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 116
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar