Matlådor till förskolebarn pga strejken - vad skickar man?

Sv: Matlådor till förskolebarn pga strejken - vad skickar man?

Jag kommer också ihåg förra strejken. Gick i gymnasiet då. Men om inte jag minns fel så fixade skolan så att vi fick lunchlådor utkörda till skolan.
Men nu gick jag på en internatskola. Inte heller vår skola stängdes p g a att den inte städades.

På dotterns dagis är det både köket och städerskan som strejkar.
Varar strejken i mer än tre dagar så behöver jag inte fundera på vad jag ska skicka med längre, för då stänger de dagiset.

Till en tvååring skulle jag skicka med paprika, morötter, minitomater, gurkstavar och liknande till lunch, och våfflor med t ex bovetemjöl och bär i smeten, så behövs ingen sylt eller liknande. Nötter och frukt till mellanmål.

Det beror ju på vad tvååringen gillar också, men i princip kall, okladdig plockmat man kan äta med händerna.

Fast det finns de som är superduperallergiska. En kompis berättade hur hon fick gå ut från förskolan tillsammans med en personal när hon var liten när de kokade ägg i köket, har för mig att det var liknande när det serverades fisk. Sån här extrem överkänslighet mot nötter har jag förstått är rätt vanlig också.

KL
Lyckligtvis är det "bara" anställningsstopp i min kommun än så länge, det finns en del här med knaper ekonomi och jag kan tänka mig att de får det jobbigt i såna här lägen. :( Jag har själv ingen jättestor fantasi när det kommer till mat och mitt barn äter inte smörgås och knappt "rena kolhydrater" i form av pasta eller potatis, så jag hade väl fått skicka med en ring rå falukorv och lite köttbullar. Nej, skämt åsido, frukt och grönt i mängder, kokta ägg om det inte fanns något förbud mot det, någon köttbit som kan tillagas dagen innan och förvaras svalt till förtäring.

Jag har för mig att min mamma gör våfflor utan ägg (som är helt gudomligt frasiga), hojta om ni vill ha receptet.

Fast det finns de som är superduperallergiska. En kompis berättade hur hon fick gå ut från förskolan tillsammans med en personal när hon var liten när de kokade ägg i köket, har för mig att det var liknande när det serverades fisk. Sån här extrem överkänslighet mot nötter har jag förstått är rätt vanlig också.

Jo absolut finns det luftburen allergi. Men jag hade aldrig hört talas om någon som var så allergisk mot ägg att man inte kan vara i samma rum som någon som äter pasta.

Jag hoppas verkligen er förskola har förbud mot att ta med sig nötter in i lokalen. Det är ett förbud i hela vår kommun i alla fall.

Nej inte jag heller, jag svarade cambodia som tog upp saken lite annorlunda. :)

Problemet med ägg är att vissa kan få en allergisk chock. Finns det ett sådant allergisk barn brukar det finnas ett medicinskåp i matsalen med tex kortison. Detta ju svårt för oss att veta hur allergisk barn det finns där. Står det klartext pasta med ägg eller menar de tex kokta ägg? En del skriver ju inte direkt som de menar...

Vi har inte fått någon information om mat som vi inte får ha med till barnen.
Men nötter skulle jag aldrig skicka med ändå.

Problemet jag har är att dottern (2 år) är extremt kladdig med maten. Det hon med glädje åt igår, spottas ut idag:meh:
Macka funkar ibland, gröt=:yuck:(precis all gröt vi provat ge henne), yoggi kan gå.
Sen är min fantasi extremt dålig.

Hur skickar man med gröt som matlåda? Utan möjlighet att värma tänker jag att den blir kall och extremt motbjudande? Genuint intresserad eftersom gröt i alla dess former älskas av avkomman. :D

*kl*

Jag skickar alltid med frukost/mellanmål till min son (han går bara 8:30-12 två gånger i veckan).

Oftast blir det joghurt, frukt och (osötade) kex. Någon gång ett kokt ägg, ibland en brezel eller smörgås. Det beror på hur han har ätit frukost.

De andra barnen har t ex med sig grönsaker (min äter ännu inte så mycket kalla grönsaker), korv, smörgås, frukt, joghurt, kex/crackers... En vattenflaska till.

Det räcker förstås inte hela dagen, men som mellanmål funkar det. Skulle han gå längre dagar och behöva äta lunch där så skulle jag antagligen skicka med bröd/pasta/potatis, grönsaker (ärtor, tomater, kokta morötter...) och någon proteinkälla (köttbullar, korv, ägg, ost, kvarg...) Om barnet äter bönor är det ju smart.

Sedan får man väl se till att kompensera för eventuella brister vid kvällsmaten istället. Under en strejk rör det sig ju om en begränsad tidsperiod, så det är ju inte hela världen om lunchen blir lite obalanserad eller enformig under tiden.

kl

Jösses, när jag gick i typ 5:an? Nej, jag minns inte, men då var det också strejk. Vi fick ta med oss matlåda. Inget krångel med vad man inte fick ta med sig för att nån är allergisk. Det brukar väl de ungar som har allergi ha rätt bra koll på? Vad de får och inte får äta? Även om de är ganska små? Annars får man väl säga till en extra gång nu att det inte får byta mat med någon annan...
¨
Missade du ordet förskola i rubriken? Förskola är det som i dagligt tal kallas dagis...
Man kan nog inte lägga ansvaret för eventuella matallergier på förskolebarn, inte ens om man skulle råka anse att det är förskoleklassbarn som avses (6-åringar)

Man kan ju skicka med nötter som inte är nötter i biologisk mening, mandel t ex.

Vad jag vet finns inga matförbud alls på mina barns förskola, där finns inga hyperallergiska barn, och det är fritt fram att äta t ex hasselnötter, jordnötter, ägg, ha katt hemma, osv. Trots allt är det ju inte så vanligt med såna extrema allergier, det är ju inte på alla förskolor de finns. På en normal förskola är ju inte fler barn än att det går utmärkt att hålla reda på om de finns nån som är allergisk. Finns det inga nötallergiker, så är det ju onödigt med nötförbud.

Senast ändrad:

Man kan ju skicka med nötter som inte är nötter i biologisk mening, mandel t ex.

Fast det som kallas nötallergi verkar oftare följa kulinariskt språkbruk än botaniskt, dvs det verkar snarare vara så att nötallergiker är allergiska mot det som vi pratar om som nötter när vi äter det. Där inkluderas mandel.

Botaniskt är tex frön på jordgubbar nötter (om jag inte missminner mig), men de som är allergiska mot jordgubbar brukar snarare reagera på det röda färgämnet än på fröna.

Om nötförbud rådde på förskolan (eller någon annanstans) skulle jag förhöra mig rätt noga om vad det är som är förbjudet, eftersom begreppsförvirringen är stor. Det är nog meningslöst att försöka driva igenom konsekvent språkbruk på det här området, utan man får bara försöka se till att förstå varandra så gott det går från fall till fall.

Vet inte hur de gör på skolan i vanliga fall.
Vet att ett av barnen har väldigt god koll på vad som kan och inte kan ätas (bästa vännens barn)
Uppvuxen med en del allergier, en del har växt bort andra som äggallergin sitter kvar.

Vet ej om fler har allergi mot just ägg.
Förmodligen kör skolan det säkra framför det osäkra här.

Köp en mattermos så kan du ju skicka med vanlig varm mat.

Man kan ha varmkorv och soppor t.ex i termos :)

Jag tror att vi hamnar lite väl nära strejkbryteri om skolan serverar mat när bespisningspersonalen strejkar.

Kommunerna begår brott mot skollagen om de inte serverar skolmat.
Det är nämligen så att skollagen säger att ”utbildningen ska vara avgiftsfri. Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till böcker och andra lär verktyg som behövs för en tidsenlig utbildning samt erbjudas näringsriktiga skolmåltider.”
Det är alltså inte i överensstämmelse med svensk lag att lägga över ansvaret och kostnaden för skolmaten på föräldrarna. Svensk lag gäller även om det är strejk.
Källa:http://www.folkbladet.nu/366574/skolmat-ar-kommunens-ansvar?mobil

Så TS skall inte behöva skicka med någon matlåda alls.
Kommunen skall lösa det.

Och då borgar du även för att något barn inte får sin första allergiska chock på förskolan då? Bra. Det känns tryggt att ta hand om andras två åringar under de premisserna.

Jag hade ofta makaroner och köttfärssås i mattermos.

Så TS skall inte behöva skicka med någon matlåda alls.
Kommunen skall lösa det.

Jag håller med i sak, men vill inte utsätta mitt barn för att stå där som "barnet som inte har med sig" och på så vis skapa utanförskap. Jag törs heller inte lita på att mitt barn får annan mat än frukt och vatten om jag inte skickar. Jag har ställt frågan om hur de löser det för dem som glömmer, men ännu inte fått svar.

Jag har också flitigt använt mattermos under min sommar-jobbs-era i skogsplantering. Dock är jag inte sugen att åka runt och panikköpa sådana för att kommunen inte sköter det dom ska. Om detta skulle bli långvarigt så får det nog bli så i alla fall....

De kommer äta frukost hemma, så det blir att grunda med havregrynsgröt och ägg, sen får vi se...

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle vilja ha tips på kalla matlådor som barn kan tänkas uppskatta! (både barn som äter grönsaker och barn som inte äter...
Svar
18
· Visningar
6 139
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 596
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30