Matlådor till förskolebarn pga strejken - vad skickar man?

Sv: Matlådor till förskolebarn pga strejken - vad skickar man?

Vad gör en barnskötare som inte en förskollärare kan göra menar du?

Jag menar att förskolelärarna på förskolan inte kan täcka upp för sjuka barnskötare. Förskolan tar knappast (eller det gör de ju inte, i sådana fall hade inte vi föräldrar informerats om att de kan komma att få brist på personal vid sjukdom) in vikarierande förskolelärare för att täcka upp för sjuka barnskötare.

De kommer använda den personal som finns vilket innebär att det kommer bli fler barn per personal om någon barnskötare blir sjuk. Redan nu handlar det om 3 personal på 22 barn i sonens grupp. Därför riskerar öppettiderna att begränsas.

Jag har som sagt aldrig varit med om man inte får handla. Men det förekommer nog.

Kommunala skolor och friskolor måste följa LOU och sina ramavtal vid inköp av varor över visst värde. Det är lagen, inte något som nog kan förekomma.

Att köpa fika till personalen eller saker att baka med är inte samma sak som att köpa måltider till verksamheten. De tidigare kan definitivt hamna under de tröskelvärden som finns.

Men om någon bsk är sjuk på måndag är det inte säkert att man ändå fått tag på någon vikarie så måndag hade de fått lösa i alla fall.

Tisdag är dag före röd dag och alltid brukar det vara några lediga barn och flera som går hem tidigare. Det värsta som händer är väl att man inte får ut sin eventuella arbetstidsförkortning.

På onsdag är det stängt och skulle det inte löst sig till på torsdag är det en dag och sen är det fredag och då brukar det också vara något färre barn.

Jag kan inte se det som någon värre kris alls faktiskt.

Är de tre personal på 22 barn antar jag att det rör sig om något större barn och det borde inte vara något problem på två personal så då får man omfördela för att täcka upp på småsidan. Eventuellt flytta över några barn till en annan avdelning med tre personal. Är det så liten förskola att det bara är en avdelning med tre personal finns det kanske någon annan förskola eller skola i samma enhet som kan stötta upp. Om inte annat förskolechefen eller någon specialpedagog. Man kan ju inte bara sätta sig platt ned och inte se några möjligheter.

Jag undrar varför jag för funderar på det där? Transport strejkar väl inte? Alltså borde mjölk, fil och bröd komma precis som vanligt. Därför borde frukost och mellanmål fungera precis som vanligt. Behövs det kökspersonal för att lägga upp smör finns det andra problem.

3 personal är maxbemanningen de har mitt på dagen. Morgon och eftermiddag är de bara 2. Därav problemet och risken med begränsade öppettider. Nu blev det ju ingenting och nog vet jag att personalen inte hade satt sig platt ned och inte gjort någonting men det finns ju gränser på hur mycket de kan göra. De är redan underbemannade. De slår redan ihop avdelningar titt som tätt pga. personalbrist. Hade strejken brutit ut och någon bs hade blivit sjuk skulle de fått det besvärligare än vanligt. Vilket ju som är lite av poängen med en strejk.

Kökspersonal och städpersonal hade omfattats, så ingen disk eller städning skulle heller gjorts. Som sagt, förskollärare och barnskötare hade antagligen inte fått göra dom sysslorna, oavsett om dom velat lösa situationen för barnen. Det är en helt annan sak att lösa tillfälligt sjuk och oersatt personal än sådan som är uttagen i strejk.

Nu slipper vi ju allt bök och det är vi glada för. Alla utom fyraåringen som såg fram emot att ha matsäck med till föris....

Alla utom fyraåringen som såg fram emot att ha matsäck med till föris....

Jag förstår henom! :) Jag gick på dagis och skola både i Sverige och utomlands som liten, och jag föredrog mycket att ha med egen mat. Som förälder hade jag också föredragit det, då chansen är stor att maten på så vis blir bättre och nyttigare.

Den svårare principiella frågan slipper man ju dock ta ställning till nu då det inte blir någon strejk.

Som förälder hade jag också föredragit det, då chansen är stor att maten på så vis blir bättre och nyttigare.

Vi har fantastisk tur där att förskolan har egen kock som vurmar för lokalproducerat, lagat från grunden utan halvfabrikat och som dessutom älskas av ungarna. Men så är det inte överallt såklart.

Vi har fantastisk tur där att förskolan har egen kock som vurmar för lokalproducerat, lagat från grunden utan halvfabrikat och som dessutom älskas av ungarna. Men så är det inte överallt såklart.

Hoppsan. Så ingen pasta, inget ris, oprocessad mjölk, ingen köpt ost, ingen köttfärs osv. osv? Imponerande!

Eller kanske är det utan helfabrikat du menar? :)

. Alla utom fyraåringen som såg fram emot att ha matsäck med till föris....

Har inte med strejken att göra, men matsäck :)

Förra veckan så var det skoj att se alla 5-åringar i förskolegruppen som skulle ut på avslutningen av "hitta vilse".
Jag kom och lämnade sonen när alla stod för att klä på sig och det lyste i ögonen på dem för de fick ha med sig egen fika i egna ryggsäckar.
De stod och jämförde både ryggsäckar och vem som hade fått med sig vad att äta :D

Jag förstår henom! :) Jag gick på dagis och skola både i Sverige och utomlands som liten, och jag föredrog mycket att ha med egen mat. Som förälder hade jag också föredragit det, då chansen är stor att maten på så vis blir bättre och nyttigare.
.

Maten har i våran kommun blivit otroligt mycket bättre och jag tror faktiskt inte att jag skulle kunna skicka med mat som är så varierad och god åt mina barn. Nu har mina kommit upp i skolålder men de har varje dag tre olika rätter att välja på, varav minst en är vegetarisk och ett stort salladsbord där det även finns kall pasta. All mat lagas på plats, det är till stor del närproducerat och ekologiskt odlat. Barnens största klagomål är att kökspersonalen har varit lite dåliga på att beräkna åtgången så någon rätt har tagit slut vid några tillfällen, men det verkar ha varit inkörningsproblem för personalen.
Barnen peppar varandra att prova olika grönsaker och båda mina som har varit kinkiga hemma har hittat nya favoritgrönsaker genom att någon kompis har sagt att det har varit gott.

I kommunen där jag arbetar får inte skolan och barnomsorg be barnen att ta med matsäck till utflykter. Skolan ska vara gratis och alla har inte råd att skicka med matsäck. Tycker att det är superbra för då slipper man just det där att barnen jämför vad de har med sig. Vi får fika/matpåse av skolan de gånger vi behöver och då får alla lika =)

Hoppsan. Så ingen pasta, inget ris, oprocessad mjölk, ingen köpt ost, ingen köttfärs osv. osv? Imponerande!

Eller kanske är det utan helfabrikat du menar? :)

Nu använder jag ordet halvfabrikat i den mening som 99,9 % av alla svenskar gör, det vill säga en industriellt processad produkt med fler än en ingrediens, alltså mat som är processad så långt så att den är halvfärdig, men inte tillagad. Det vill säga blodpudding, fiskpinnar, såser på påse och pulver, tortellini, köttbullar typ mamma scan, pulvermos...

Om en vara innehåller en ingrediens samt vatten så är det enligt de flestas definition inte halvfabrikat- Där faller pasta, mjölk, köttfärs, ris, kryddor....

Men vill du vara ordfascist så varsågod....

Fantastiskt. :)

Generellt sett tror jag att mat på dagis ofta är bättre än i skolan. Jag åt i en lågstadieskola en gång förra terminen, en skola i ett socialt välbärgat område, där dagens meny bestod av stekt korv (alltså tråkig varmkorv) och ett mycket underligt potatismos, troligen på pulver. Ketchup som enda "grönsak". Bara jag verkade reagera på den torftiga måltiden. Jag hade utan tvekan föredragit en vettig smörgås och lite frukt.

Oavsett, så tycker jag att det är underligt att just svenska föräldrar upplever det så omöjligt att skicka med barnen en vettig måltid till skolan, men jag antar att det delvis hänger samman med den svenska föreställningen att smörgås inte kan vara bra mat - medan köttbullar och makaroner, tex, kan vara det. Förbryllande nog.

Att barnens kräsenhet skulle ställa till det när man skickar med dem mat så att det enda som funkar är nyponsoppa och risifrutti, som någon i tråden var inne på, kan ju inte riktigt förklara att barnen annars tydligen äter utan bekymmer på dagis. Jag antar att de inte får risifrutti där.

Just dagis har inte bett någon ta med sig något förut vad jag vet.
Nu var det någon kaka/bulle + saft.
Vet inte om just fikat eller egen ryggsäck var mest upphetsande för dessa barn den dagen =)

Däremot skolan blir jag galen på!
Vet inte hur många gånger jag har fått skicka med dottern matsäck + mellanmål för att de ska iväg på något :meh:

Hade föredragit att det var som hos er.

hos oss händer det ett par gånger om året (vårvandringen och höstens idrottsdag, möjligen om de har nån utedag på vintern också) att skolan säger att vi får skicka med dem fika om vi vill. Det finns alltid fika till de som inte får med sig hemifrån, så ingen behöver gå hungrig eller vara utan.

Jag tror att det största skälet till att "föräldrar upplever det så omöjligt att skicka med barnen en vettig måltid till skolan" (citerar Petruska) är att man helt enkelt inte är van att behöva göra just det. Det är oerhört sällan jag gör några matsäckar till barnen (eller mig själv) och jag har fått tänka till ordentligt när jag ska ta med mat när de tävlar friidrott.

Fantastiskt. :)

Generellt sett tror jag att mat på dagis ofta är bättre än i skolan. Jag åt i en lågstadieskola en gång förra terminen, en skola i ett socialt välbärgat område, där dagens meny bestod av stekt korv (alltså tråkig varmkorv) och ett mycket underligt potatismos, troligen på pulver. Ketchup som enda "grönsak". Bara jag verkade reagera på den torftiga måltiden. Jag hade utan tvekan föredragit en vettig smörgås och lite frukt.

Oavsett, så tycker jag att det är underligt att just svenska föräldrar upplever det så omöjligt att skicka med barnen en vettig måltid till skolan, men jag antar att det delvis hänger samman med den svenska föreställningen att smörgås inte kan vara bra mat - medan köttbullar och makaroner, tex, kan vara det. Förbryllande nog.

Att barnens kräsenhet skulle ställa till det när man skickar med dem mat så att det enda som funkar är nyponsoppa och risifrutti, som någon i tråden var inne på, kan ju inte riktigt förklara att barnen annars tydligen äter utan bekymmer på dagis. Jag antar att de inte får risifrutti där.

Det är väl ofta samma mat på förskolor och skolor? Så är det där vi bor, i alla fall, förskolan får sin mat levererad från storköket i skolan i närheten. Det är typisk lite tråkig skolmat, tacofisk och kycklinggryta med ris och rivna morötter och sånt. Inte fantastiskt, men barnen äter det iaf.

Nu använder jag ordet halvfabrikat i den mening som 99,9 % av alla svenskar gör, det vill säga en industriellt processad produkt med fler än en ingrediens, alltså mat som är processad så långt så att den är halvfärdig, men inte tillagad. Det vill säga blodpudding, fiskpinnar, såser på påse och pulver, tortellini, köttbullar typ mamma scan, pulvermos...

Om en vara innehåller en ingrediens samt vatten så är det enligt de flestas definition inte halvfabrikat- Där faller pasta, mjölk, köttfärs, ris, kryddor....

Men vill du vara ordfascist så varsågod....

Det var då främmande för mig att 99,9 % av befolkningen hade en bestämd definition av vad halvfabrikat är. Din definition hade jag aldrig hört. Men alla de saker som jag nämnde är industriellt processad mat med fler än en ingrediens, utom ris oftast. Några råvaror är det då definitivt inte, då blir det halvfabrikat.

Wikipedia:
Ett halvfabrikat är en vara som förädlats industriellt från råvaror, men som används som insatsvaror i förädling, snarare än att konsumeras. Några exempel på halvfabrikat är stålbalkar, mjöloch brädor.

NE
Halvfabrikat, bearbetad men ännu ej slutligt förädlad råvara såsom pappersmassa eller garn.

Du får gärna kalla mig ordfascist om du vill. Och nej jag tycker absolut inte att alla ska ha stenkoll på vad som är råvara och vad som är halvfabrikat. Och fel att använda halvfabrikat är det absolut inte. Men det är ju väldigt lustigt att hävda att man lagar man utan halvfabrikat när man använder annat än rena råvaror.

Senast ändrad:

Tror faktiskt att det står i skollagen men att kommuner har tolkat den väldigt olika. =(

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle vilja ha tips på kalla matlådor som barn kan tänkas uppskatta! (både barn som äter grönsaker och barn som inte äter...
Svar
18
· Visningar
6 139
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 596
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar