Matlådor till förskolebarn pga strejken - vad skickar man?

Sv: Matlådor till förskolebarn pga strejken - vad skickar man?

Men jisses, maten kan väl inte ha tagit slut under helgen när ingen var där? Frukostleveransen lär ju inte komma på måndag innan barnens frukost?

Frukost på måndag måste fungera precis som vanligt. Sen får någon åka och handla mjölk, fil etc till på tisdag.

Och rimligtvis borde väl någon personal kunna ställa sig i köket och laga något. Något måste väl finnas i köket? På vår skola hade det lätt fixat sig en vecka eller så. Helst när det är så fint väder och man kan vara ute mycket. Varför inte grilla hamburgare en dag? Tomatsoppa med makaroner, bröd och ost. Det finns ju massor med enkel snabbmat att ta till.

Äter de inte redan i matlag så låt de yngsta barnen äta 10.30 och de äldre 11.30 för att lätta upp för den som är ovan att laga mycket mat.

Skulle personalen handla mat till barnen med sina privata pengar eller hur hade du tänkt att det skulle fungera när "någon får åka och handla"?

KL

Kommunal skriver på sin facebooksida:

Många skolor går nu ut med att föräldrar ska skicka med matsäck. Vi förstår självklart oron för att barnen inte ska få mat, men kom ihåg att det är kommunens skyldighet enligt skollagen att tillhandahålla skolmåltider. Ställ krav!

På den egna webben utvecklar de:

Kommunal vill självklart inte rikta den här strejken mot barnen och föräldrarna. Det vi vill är att det ska bli dyrt och besvärligt för arbetsgivaren. Självklart kan man som förälder skicka med mat för barnens bästa som engångsföreteelse, men skolmaten betalar vi för varje månad via skattsedeln och kommunerna ska inte tjäna pengar på att vi får betala det två gånger. Era kommuner kan avhjälpa det med till exempel catering av mat, lunchkuponger eller på andra sätt.

Om inte parterna kommer överens idag, alltså...

Willyskort eller liknande kanske? Handkassa? Handla mot faktura? Jag har aldrig varit med om att man lägger egna pengar vare sig på Ikea eller mataffären när man handlar saker. Däremot får man använda egen bil om man inte vill åka buss och det kan ju diskuteras.

Saker till gårdsfester, föräldrafika etc uppstår ju inte bara... Klart att det köps in saker till förskolorna som föräldrarna inte vet hur de kommer dit. Men en skola med flera hundra elever är en annan sak. Det blir ju knöligt att handla så mycket frukost. Å andra sidan borde skolans matbuffert vara större. Kolla i frysen. Potatis och pasta borde också kunna finnas.

Nu har förvisso inte alla förskolor tillagningskök kom jag på. Men frukost och mellanmål kan de servera för det.

Senast ändrad:

I Kommunen som jag bodde i förut så hade antagligen tjänstemän och politiker ordnat upp det där.

Willyskort eller liknande kanske? Handkassa? Handla mot faktura? Jag har aldrig varit med om att man lägger egna pengar vare sig på Ikea eller mataffären när man handlar saker. Däremot får man använda egen bil om man inte vill åka buss och det kan ju diskuteras.

.

Var de får handla med kommunens pengar beror på vad ramavtalet säger, oftast inte lokala butiken. Att de fakturorna sedan skulle godkännas känns väl tveksamt under pågående strejk. Men jag är knappast någon expert varken på LOU eller på strejkregler.

Jag menade en vanlig som de flesta har hemma.

Jag tror att vi hamnar lite väl nära strejkbryteri om skolan serverar mat när bespisningspersonalen strejkar.

Tvärtom. Eftersom facket vill påverka lönerna är det arbetsgivaren som ska drabbas, inte barn eller föräldrar. Kommunen får lösa mat på annat sätt, dvs catering, att övrig personal ordnar med mat, etcetera. Så att det får konsekvenser för arbetsgivaren. Skyfflar man över problemet på barn och föräldrar kommer strejken inte få konsekvenser för arbetsgivaren förutom lite extra krångel för övrig personal, möjligtvis, vilket ju inte cheferna i verksamheten drabbas särskilt mycket av. Jämför med exempelvis barnmorskor som går ut i strejk. Det är inte lämpligt att man helt enkelt ställer in förlossningsvården. Istället får man ta in vikarierande personal, vilket blir dyrt. Poängen är liksom att sjukhuset och skolan har ett uppdrag från kommun och landsting att ge utbildning, erbjuda skolmat, garantera vård. Om personalen strejkar blir det svårt, eftersom man enligt lag fortfarande måste utföra sitt uppdrag. Ställer man in verksamheten bryter man mot lagen, vilket borde vara omöjligt. Det bör helt enkelt inte föräldrars problem att det är strejk, utan arbetsgivarens. Oavsett om man tycker att det är bortskämt med skolmat eller inte, vilket ju är en helt annan diskussion, är det faktum.
Att skolan kan göra som de gör är att de vet att människor, liksom TS, inte kan tänka sig att låta sitt barn gå hungrigt. Vilket ju är fullt förståeligt. Jag skulle inte heller låta mitt barn vara den enda utan mat, det är orimligt. Kanske föräldrarna kan gå ihop och protestera? Anmäla och så vidare? Tills dess har ju flera bra förslag på mat kommit upp i tråden :)

Var de får handla med kommunens pengar beror på vad ramavtalet säger, oftast inte lokala butiken. Att de fakturorna sedan skulle godkännas känns väl tveksamt under pågående strejk. Men jag är knappast någon expert varken på LOU eller på strejkregler.

Jag har aldrig träffat på en förskola där det inte finns möjlighet att handla frukost, fika, bakgrejer, mat till personalkvällarna och frukt. Det är saker som helt naturligt kan ta slut pga den mänskliga faktorn även i den vanliga verksamheten. Men det finns säkert förskolor som aldrig behövt improvisera och som inte har möjlighet till det. Men inte 100% av alla förskolor i landet.

Nu säger min sambo att det är strejkbrott om personalen fixar sånt. I dont know. Men jag vill fortfarande tycka att frukost och mellanmål för uppemot två hundra barn inte ska vara så mycket att fundera på.

Men kommunala skolor och förskolor måste fortfarande följa LOU och det är inte bara att åka och handla lite mat till 200 barn där det är enklast utan att bryta mot lagen. Om inte den butiken råkar vara den upphandlade för livsmedelsköp då.

För det första jobbar jag inte på förskolan, jag kommer således inte att ställa mig och grilla någon hamburgare, då kan jag lika gärna ge mina barn mat hemma.

För det andra så tror jag inte personalen FÅR gå in i köket. Det är satt blockad på förskolorna, vilket ju innebär att ingen får gå in och göra dens arbete som är uttagen i strejk.

Ja, jag resonerar väl så att om strejken leder till att sonen inte får mat i förskolan så kommer jag ta hem honom och anmäla till Skolinspektionen. Just nu (om det blir strejk) är det begränsat till att förskolan inte kommer ta in vikarier vilket kan ge begränsade öppettider, men ryker käket tar jag hem honom. Jag tänker inte skicka dit honom med matsäck. Det är för mig en principfråga.

Jag har aldrig tänkt mig att någon förälder ska göra något. Tur eller otur att varken jag eller mina barn påverkas av strejken. Jag kan bara luta mig tillbaka. Men viss handlingskraft har jag i alla fall.

Förmodligen vikarier för de som är med i kommunal, inte vikarier för förskollärarna eller vikarier som är bokade förra veckan.

Jag har som sagt aldrig varit med om man inte får handla. Men det förekommer nog.

Förmodligen vikarier för de som är med i kommunal, inte vikarier för förskollärarna eller vikarier som är bokade förra veckan.

Självklart gäller det bara för fall som anmäls efter strejken. Eftersom en betydande del av personalen är barnskötare och således medlemmar i Kommunal betyder det att sjukdom kan slå ganska hårt eftersom förskolelärarna inte kan täcka upp för dem.

Precis det jag skriver. Hade jag varit personal och berörd på något sätt så hade jag för det första kollat upp vad jag får göra och inte göra sen handlat där efter. Inte "jag har hört" eller "jag tror" osv. Sen har jag inga problem med att agera.

Dessutom är det halvdag för många på tisdag och stängt på onsdag. Så en måndag och en tisdag när många barn är lediga eller går hem tidigare hade föga stressat upp mig.

Vad gör en barnskötare som inte en förskollärare kan göra menar du?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag skulle vilja ha tips på kalla matlådor som barn kan tänkas uppskatta! (både barn som äter grönsaker och barn som inte äter...
Svar
18
· Visningar
6 139
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 596
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar