Matildahavre

Sara75

Trådstartare
Köpte Matildahavre sist och ärligt talat kände jag mig som en korkskalle när jag körde hem med mina påsar som kostade nästan dubbelt så mycket som den vanliga havren :cry:
Jag var helt säker på att det inte skulle bli någon skillnad och att jag köpt den där havren för sista gången men otroligt nog så funkar det. Hästen är mycket mindre fjompig för tallar med huggtänder och stenblock som morrar hungrigt när vi rider förbi :p
Jag förstår fortfarande inte hur det funkar men funkar gör det :bow:

Sv: Matildahavre

Så här skriver Krafft om Matildahavren!

Vi får löpande en hel del frågor om råvarorna i våra produkter, och på senare tid gäller dessa ofta den havre som ingår i våra foder.

Eftersom vi använder en specialutvecklad hästhavre (Matilda) som enda havrekälla i våra produkter, skall vi här nedan presentera den lite mer ingående.

Havresorten Matilda har tagits fram speciellt för hästar. Den är en forskningsprodukt som utvecklats i samarbete mellan KRAFFT och Svalöf-Weibull, ett internationellt välkänt forskningscentrum inom växtfysiologi. I våra dagliga kontakter med landets hästägare förstod vi att tiden var mogen för en specialhavre.

Det som skiljer Matilda från vanlig havre är dels den höga fetthalten, dels att halten av stärkelse är ovanligt låg. Fett är en skonsam energikälla som vid strängt arbete lämnar relativt lite slaggpåverkan i hästens muskulatur. Ett överskott av stärkelse påverkar balansen i grovtarmens mikroflora negativt och ökar risken för muskelproblem av olika slag. En annan skillnad är Matildas goda moståndskraft mot sjukdomar, vilket innebär att den kan odlas med liten insats av bekämpningsmedel. Den har hög och jämn kärnvikt, vilket motverkar risken för felutfodring genom inblandning av tomma kärskal eller omogna kärnor.

Matilda produceras av ett antal speciellt utvalda odlare. Dessa har valts därför att de odlar på lämpliga jordar och har goda resurser för skörd och torkning. All Matilda-havre är varmluftstorkad. Varje parti är dessutom ursprungsmärkt - så att man kan se exakt varifrån havren kommer. Både näringsinnehållet och den hygieniska standarden garanteras. Om du köper Matilda på säck under namnet KRAFFT HAVRE, finns både garanti och ursprungsbeteckning på säcken.

Intressant!

Det finns väl ingen forskning som bevisar att påståenden som “min häst blir het av havre” eller “min häst blir lugn av foder med hög fetthalt” är sanna men detta behöver inte nödvändigtvis innebära att påståendena är falska heller.

Samband mellan foder och hästens beteendemönster är ett intressant men outforskat område. Man vet dock att signalsubstanser i hjärnan kan påverka både djur och människors beteende.

Havre innehåller en ganska hög halt glutamat. Glutamat kan ha en rad olika funktioner i nervsystemet men en effekt är ett piggt/upprymt humör (glutamat är en signalsubstans med en ”exitatorisk” funktion).

Havre innehåller även en ganska låg halt metionin som är grundsubstans till L-taurin. Taurin anses generellt sett ha en lugnande effekt.

Tryptofan är en grundsubstans till signalsubstansen serotonin som har en lugnande effekt.

Det skulle därför vara intressant att få veta sammansättningen av aminosyror i denna havresort och om den nämnvärt skiljer sig från “vanlig” havre.

Jag hittade följande länk:

http://www.havren.com/Foder/matildahavre.htm

Tabell 3 anger aminosyrasammansättningen för Matilda och några andra havresorter. Man kan där konstatera att både metionin- och tryptofanhalten är högre för Matilda än övriga sorter vilket båda kan öka de lungnande signalsubstansera taurin och tryptofan i hjärnan.

Nu står det visserligen “Tryp-toflan” i tabellen men detta måste vara en felskrivning. Dessutom ges inga värden för övriga havresorter men tryptofanhalten i “vanlig” havre brukar vara ca. 1,4% medan värdet för Matilda anges till 2,1%.

Att hästar skulle bli lugna av foder med en hög fetthalt är jag dock mer tveksam till.

Intressant!

Det finns väl ingen forskning som bevisar att påståenden som “min häst blir het av havre” eller “min häst blir lugn av foder med hög fetthalt” är sanna men detta behöver inte nödvändigtvis innebära att påståendena är falska heller.

Samband mellan foder och hästens beteendemönster är ett intressant men outforskat område. Man vet dock att signalsubstanser i hjärnan kan påverka både djur och människors beteende.

Havre innehåller en ganska hög halt glutamat. Glutamat kan ha en rad olika funktioner i nervsystemet men en effekt är ett piggt/upprymt humör (glutamat är en signalsubstans med en ”exitatorisk” funktion).

Havre innehåller även en ganska låg halt metionin som är grundsubstans till L-taurin. Taurin anses generellt sett ha en lugnande effekt.

Tryptofan är en grundsubstans till signalsubstansen serotonin som har en lugnande effekt.

Det skulle därför vara intressant att få veta sammansättningen av aminosyror i denna havresort och om den nämnvärt skiljer sig från “vanlig” havre.

Jag hittade följande länk:

http://www.havren.com/Foder/matildahavre.htm

Tabell 3 anger aminosyrasammansättningen för Matilda och några andra havresorter. Man kan där konstatera att både metionin- och tryptofanhalten är högre för Matilda än övriga sorter vilket båda kan öka de lungnande signalsubstansera taurin och tryptofan i hjärnan.

Nu står det visserligen “Tryp-toflan” i tabellen men detta måste vara en felskrivning. Dessutom ges inga värden för övriga havresorter men tryptofanhalten i “vanlig” havre brukar vara ca. 1,4% medan värdet för Matilda anges till 2,1%.

Att hästar skulle bli lugna av foder med en hög fetthalt är jag dock mer tveksam till.

Intressant angående aminosyrorna!

Vet att det finns travtränare som inte vill ha Matildahavre alls, men jag vet inte varför, ska försöka luska lite!

Vet att det finns travtränare som inte vill ha Matildahavre alls, men jag vet inte varför, ska försöka luska lite!

Det är nog inte så konstigt om Matilda innehåller aminosyror som gör hästen lugn och lite slö. Tävlingshästar bör väl vara ganska heta på gröten!

Foder med hög fetthalt är dessutom något man bör undvika att ge till en tävlingshäst.

Krafft säger följande: “Fett är en skonsam energikälla som vid strängt arbete lämnar relativt lite slaggpåverkan i hästens muskulatur.” Sanningen är att fett inte kan användas som erergikälla vid “strängt arbete”. En tävlingshäst behöver kolhydrater för anaerobiskt arbete. Fett kan helt enkelt inte ge energi snabbt nog vid en intensiv kraftansträngning. Fett kan endast användas som energikälla vid aerobiskt arbete, dvs. vid arbete med låg intensitet.

En foderstat med hög fetthalt är inte bara ineffektiv utan den är rent skadlig. Fett avges från fettvävnader när hästen befinner sig i en energikris som t.ex. vid svält eller vid hårt arbete då glykogenförrådet har tagit slut. När fetthalten i blodet ökar tyder kroppen detta som en krissituation. Fett hämmar enzymer som kontrollerar nedbrytning av glykogen och dessutom hämmas återbildning av glykogen efter arbetspasset. En foderstat med hög fetthalt reducerar dessutom antalet mitokondrier i musklerna.

Nu krävs det dock en hög fetthalt i foderstaten (> 10%) innan dessa skadliga effekter inträffar så något kilo Matildahavre har nog ingen större effekt såvida man inte också ger annat tillskott av fett. Fett i foderstaten bör man dock vara försiktig med särskilt till hästar i intensiv träning.

Vad duktig du är, är helt fascinerad av hur insatt du är - stor eloge att du delar med dig :bow:

själv har jag ett fullblod som är mkt sansat till naturen, dvs ingen tok-nisse som stressar runt utan väldigt stabil, egen motor men inga konstigheter utöver det så som fullblod ofta klassas. Han kan dock inte stå på vanlig havre, jag har provat flera gånger genom åren för att se om jag inte bara inbillat mig eller andra variabler spelat med i ekvationen så att säga, men det blir likadant varje gång. bara en mkt liten mängd havre som giva så blir han riktigt "dum" direkt.
däremot går det utmärkt att fodra honom med kraftfoder från krafft som även innehåller havre, det funkar han utmärkt på.

bara lite inflik i den fascinerande tråden i och med dina inlägg.

:bow:

Men hur funkar det för dessa KS-hästar inom trav/galoppen som får mängder med olja istället för "stärkelserikt" kraftfoder?

Men hur funkar det för dessa KS-hästar inom trav/galoppen som får mängder med olja istället för "stärkelserikt" kraftfoder?

Dessa hästar kommer att underprestera! Om man ger trav och galopphästar en foderstat med ”mängder av olja” så har ägarna/tränarna inte förstått hur hästens fysiologi fungerar.

Det finns mycket skrivet om hästens (och människans) energiomvandling. Följande är hämtat från en hemsida och ger en korrekt beskrivning av hästens energiomvandlingssystem:

”Kolhydrater är ett måste för optimala prestationer eftersom den ger maximal glykogeninlagring.

De kolhydrater som hästen utfodras med lagras som glykogen i musklerna och levern. En liten mängd finns i blodet i form av glukos.

Under intensiv träning är musklerna beroende av glykogen och glukos som bränsle. Även om kroppen kan använda fett som bränsle vid prestationer kan fett inte ge bränsle snabbt nog vid intensiva kraftansträngningar.

Ju större depåer som finns av glykogen och glukos desto längre kan hästen springa innan tröttheten sätter in.

Till skillnad från fettdepåerna i kroppen som kan frisätta nästan obegränsade mängder fettsyror är kolhydratdepåerna små. De är helt tömda efter 1½ till 2 timmars hård träning.

Att kolhydratdepåerna tar slut på detta sätt kallas ofta för att "hästen stannar på upploppet". Blodsockret börjar sjunka vid denna punkt.

Kolhydrater har en särställning i hästens kost. Glukos, den enklaste kolhydraten, är essentiell (livsnödvändig - måste fås med kosten) för hjärnan, de röda blodkropparnas syretransporterande förmåga och det växande fostret. Det är dessutom den främsta energikällan för musklerna vid fysisk ansträngning.

Hästens energilager utnyttjas olika beroende på hur hårt och länge musklerna får arbeta samt hur vältränad hästen är.

Vid en kortvarig (mindre än 2 minuter) prestation erhåller kroppen energi genom anaerob (utan syre) spjälkning av glukos.

Vid prestation längre än 2 minuter är det de aeroba (med syre) processerna i kroppen som dominerar energiomsättningen.

Glukos- och syrelagrens storlek i musklerna kan vara avgörande för prestationsresultatet.
När hästen är i vila och vid måttligt tungt muskelarbete används fett som bränsle.

Vid prestationer som tar mer än 1 1/2 - 2 timmar, och när glukosförrådet är slut, övergår kroppen till fettförbränning. Tempot måste då sänkas eftersom fett kräver mer syre än kolhydrater för sin förbränning.”

Det finns bara två anledningar till att ge fett/olja i foderstaten:

1) Om hästen behöver öka i vikt;

2) Att tillföra omega-3 fettsyror.

Man brukar rekommendera en foderstat med hög fetthalt till hästar med EPSM men detta brukar sluta med att hästarna blir insulinresistenta.

en orelaterad fråga, hoppas du inte misstycker:

finns det ngt argument som stöder att man inte kan fodra kraftfoder innan man rider? vi pratar om några dl kraft.

Nu blir det frågespalt;)

Jag ger ju min latent IR-häst havre istället för betfor eller den får, men urlakad.
Den är slank i god kondition o jag tycker att den funkar fint på detta.

vill inte ge mer socker iom att den får i sig tillräckligt via höt- fri tillgång.
20 år o i samma träning som ung, men den är både mer energisk o stark.

Drar ner på havren till hälften när den står (när det är storm)- som man gjorde förr. Håller hullet fint.

Mackan. Jag ger min en dos havre 30 min innan träning. Huruvida den hinner ta upp det vet jag inte, men å andra sidan får den morgon o kväll plus efter ridning. ca ½ kg kross vart mål.

Min fråga är föranledd av att en person jag känner, absolut omöjligt kan rida om det inte gått minst 2 timmar efter att hästen fått några dl kraft. Jag har aldrig fattat att det skulle vara ngn som helst fara, det enda jag lärt mig är att man inte ska vräka på kilovis med krafft och sen direkt rida ett värsting pass. Hoppas på att Spader Äss kanske vill bidra med ngt matnyttigt i frågan.

Den där skrönan växte jag upp med- vilket ledde till att man som barn inte åt ngt för då fick jag inte bada på två h. Fastän det kanske handlade om en smörgås.:crazy:
Man kunde få kramp hette det då.

Som du skriver handlar det väl mer om att den inte ska vräka i sig en stor mängd.

Tycker däremot att det verkar osunt för en häst att inte ens få äta lite hö innan. Tänker på de som fodras 3-4 ggr/ dag o tas precis innan måltiden för att ridas. Klart att hästen kan bli ovillig.

Ja jag minns också för 20 år sen att man fick lära sig det med hästarna, men bara ang.kraftfodret förstås, inte höet.

det blir lite svårt att argumentera matsmältningsgrejen på häst om det gäller hö också- sommartid äter de ju gräs hela tiden ;)

finns det ngt argument som stöder att man inte kan fodra kraftfoder innan man rider? vi pratar om några dl kraft.

Principen för utfodring vid träning/arbete är att man fyller på glykogenförådet så att det är fyllt före träning och sedan fyller man på det igen efter träning. Precis före träning bör man dock inte utfodra hästen då gör det ingen nytta utan fodra ca. 2 tim före arbetspasset (det tar minst ca. 2 tim för fodret att passera magsäck och tunntarm).

Jo det har jag förstått ang. själva upptagningen. Men i "mitt" fall handlar det om huruvida det är hälsofarligt för hästen att tränas ovanpå ett par dl kraft?

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 290
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 746
A
Övr. Hund För 10 dagar sedan blev min 4mån schäfer dålig i magen. Det började med att han blev lite lös på sista promenaden vid 21 tiden och sen...
Svar
6
· Visningar
1 250
Senast: Athina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama