Matildahavre

Sv: Matildahavre

Så här skriver Krafft om Matildahavren!

Fett är en skonsam energikälla som vid strängt arbete lämnar relativt lite slaggpåverkan i hästens muskulatur.

Ibland blir man så trött på alla felaktiga påståenden som fodertillverkare kommer med om sina produkter. Man undrar om foderförsäljare och foderfabrikanter har så ebarmligt dålig kunskap eller om de helt enkelt medvetet försöker lura sina kunder.

1) Krafft påstår att ”Fett är en skonsam energikälla”. Fett är ingen ”skonsam” energikälla. Det är en främmande energikälla för hästen. Hästens normala foderstat innehåller väldigt lite fett, ca. 4 – 5%. Detta är dock tillräckligt för att t.ex. fettlösliga vitaminer ska kunna absorberas. Foder som innehåller högre fetthalter kan skapa stora problem för hästen. Hästens kropp tolkar höga fetthalter i blodet som en krissituation eftersom detta avspeglar vad som händer hästen när den utsätts för svält.

2) Fett kan överhuvudtaget inte användas som energikälla vid ”strängt arbete” som Krafft påstår. Fett kan endast användas som energikälla när hästen befinner sig i vila eller vid lågintensivt arbete.

3) Den “slaggpåverkan i hästens muskulatur” som Krafft talar om lär väl vara mjölksyra. Mängden mjölksyra i musklerna bestäms av det arbete som hästen uträttar och hur vältränad den är och inte av vilket foder den får. Två hästar som är lika vältränade och presterar maximalt kommer att producera samma mängd mjölksyra oberoende av hur deras foderstater ser ut.

4) Mjölksyra är dessutom ingen “slaggprodukt”. Den mjölksyra som bildas vid förbränning av glukos kan omvandlas till pyruvat och genomgå Krebs-cykel* för generering av energi i olika vävnader. Mjölksyra kan även omvandlas tillbaks till glukos.

Det är nästan en bedrift att få ihop fyra felaktiga påståenden i en en och samma mening som Krafft här har lyckats med! Dessutom finns det fler felaktigheter/överdrifter i den övriga texten.

* (Krebs cykel är också känd som citronsyrecykeln (TCA) cykel, förutom i citronsyracykeln. Det är den andra av tre steg i cellandningen, som sker mellan glykolys (nedbrytning av glukos till pyruvat) och oxidativ fosforylering (skapandet av adenotriphosphate eller ATP). I Krebs-cykeln sker i mitokondrierna av celler och är ett viktigt steg i den aeroba skapandet av ATP, det primära bränslet för cellulär aktivitet, se http://helbreds.info/9/2010/01/historia-i-Krebs-cykeln.html).

Så här skriver Krafft om Matildahavren!

Ett överskott av stärkelse påverkar balansen i grovtarmens mikroflora negativt och ökar risken för muskelproblem av olika slag.

Stärkelse tas normalt upp i hästens tunntarm och kommer aldrig ner i grovtarmen och kan därför inte påverka ” grovtarmens mikroflora negativt”. Det är endast om hästen föräter sig på stärkelserikt foder som stärkelse kan komma ner i grovtarmen. Men samma sak händer om hästen ges ett överskott av socker, fett eller protein. Matilda har både en högre fett- och proteinhalt än andra havresorter och med samma logik skulle man kunna påstå att Matilda ökar risken för störningar i grovtarmens mikroflora p.g.a. den höga fett- och proteinhalten. Det är heller inte sant att stärkelse ger upphov till ”muskelproblem av olika slag”. Jag förmodar att man tänker på EPSM. Hästar får inte EPSM på grund av stärkelse i fodret. EPSM är ett ärftligt anlag som finns hos vissa hästar som är predisponerade för EPSM. Man vet inte ens vad som aktiverar och utlöser muskelproblemen hos dessa hästar.

Man kan tycka att Krafft som är ett ledande foderföretag i landet och med sina höga priser på sina produkter skulle ha råd att anställa kunniga foderexperter som skulle kunna ta fram mer relevant information om sin havresort Matilda än denna amatörmässiga hokuspokustext.

Ts Sara75, hoppas det är ok att jag ställer en foderfråga i din tråd.

Tack för att du delar med dig av din kunnskap spaderÄss. Ska fortsätta följa denna intressanta tråd.

spaderÄss vill du utveckla det du skrev om kolhydrater? Vilka råvaror innehåller mycket kolhydrater och gärna i gämförelse med havre/Matildahavre?

Ibland blir man så trött på alla felaktiga påståenden som fodertillverkare kommer med om sina produkter.[...]Man kan tycka att Krafft som är ett ledande foderföretag i landet och med sina höga priser på sina produkter skulle ha råd att anställa kunniga foderexperter som skulle kunna ta fram mer relevant information om sin havresort Matilda än denna amatörmässiga hokuspokustext.
(obs: min fetstilning)

Fast matildahavre är väl inte Kraffts egen havre, det är väl en havresort bland alla andra, om än med något annorlunda näringsinnehåll.

För övrigt en eloge till Spader Äss som oförtrutet delar med sig av sina synnerligen gedigna kemikunskaper. Alltid lika kul att läsa!

(obs: min fetstilning)

Fast matildahavre är väl inte Kraffts egen havre, det är väl en havresort bland alla andra, om än med något annorlunda näringsinnehåll.
QUOTE]

Vet inte om det är annorlunda nu, men från början var det kontraktsodling (Lantmännen=Krafft) som gällde på Matilda! Antar att det förstås ganska snart var de som fuskade och sparade för att ha som eget utsäde!

Ts Sara75, hoppas det är ok att jag ställer en foderfråga i din tråd.

Tack för att du delar med dig av din kunnskap spaderÄss. Ska fortsätta följa denna intressanta tråd.

spaderÄss vill du utveckla det du skrev om kolhydrater? Vilka råvaror innehåller mycket kolhydrater och gärna i gämförelse med havre/Matildahavre?

Helt ok, det blev väldigt intressant det här :laugh:

Det finns självklart bönder som odlar denna.
hör dig för.

Här kostar även den 2 kr/ kg.

Vilken intressant tråd!:)
Jag är inte alls någon expert på området foder men jag har läst att man helst inte ska träna en häst på helt tom mage, utan att den med fördel kan äta lite hö (eller annat grovfoder) innan träning.
Detta för att hästar har en väldigt stor mängd magsyra som annars "skvimpar omkring" och kan hamna på på fel ställen (extremt förenklat uttryckt).

Vet inte huruvida detta är sant, men nån här kanske vet! :)

Himla intressant!! Fast... jag kanske är trög, men jag blir inte klok på om matildahavre (dvsKraffts havre) är bättre eller sämre för hästen? Eller är det endast en marginell skillnad?

Jag kommer att lägga till havre i foderstaten på en av mina hästar nu och blir lite konfys över vilken sort jag ska köpa. Granngårdens egen eller Kraffts?

Granngårdens som jag har köpt har varit väldigt tråkig o ingen analys. skiljer sig förstås, men S F är en helt annan o till samma pris.

Har du ingen bonde i närheten som säljer?

Granngårdens som jag har köpt har varit väldigt tråkig o ingen analys. skiljer sig förstås, men S F är en helt annan o till samma pris.

Har du ingen bonde i närheten som säljer?

Nepp, ingen spannmålsbonde i närheten, bara GG som gäller för mig och dit är det dryga 5 mil ;). Vi här i norr har ju dessutom ett påslag på priset på foder och spånbalar gentemot södra halvan av sverige...

Vad gäller analys har jag räknat på medelvärden på havre när jag gett av granngårdens havrekross.

Jag visste inte ens att granngården har en egen matildahavre? Hos oss säljer dom bara Kraffts.

Superintressant Info! Det går emot allt man tidigare har fått itutat sig. Är ju bara grymt svårt att veta när man själv bara går med strömmen gällande tex matildahavren då ifrågasätter man inte så mkt :o

Liknande trådar

Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 290
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 746
A
Övr. Hund För 10 dagar sedan blev min 4mån schäfer dålig i magen. Det började med att han blev lite lös på sista promenaden vid 21 tiden och sen...
Svar
6
· Visningar
1 250
Senast: Athina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama