Matfunderingar/smakisar!

memma

Trådstartare
Melwin snart 3½ månad äter ersättning, gjort sen han titta ut i princip.

Vi har egen brunn, men med tjänligt vatten (godkänt öven för gravida o småbarn) Vi har alltid kokat (massa) vatten på morgon o hällt upp i flaskor o ställt i kylen under dagen o sen vämt upp till lagom temp innan mat dags.....Kokat just för att döda bakterier (ca 5 min), men nu har jag lessnat något på detta eviga kokande, räcker det inte att man kokar det i en vattenkokare?????? Det går ju så MKT snabbare.......Eller e dem så känsliga för vattnet???

Sen ska vi ju snart börja med smakisar :laugh: och jag undrar bara en sak (hon på BVC sa det sist vi var där när vi hade genomgång och jag kan fråga nästa ggn vi ska dit igen men ville fråga här med)

När man börjar med smakisar, e det bara EN ggn om dagen till en början eller flera ggn???

Jag längtar tills han ska få börja testa smakisar, ska bli skoj.

Och hur har ni gjort när era började med det? Suttit i famnen o ätit eller i stol, Melwin kan inte riktigt sitta i stol i nu, men det är ju ngr veckor kvar, så mkt kan ju hända, annars på han ligga/sitta på mig o käka......

Sv: Matfunderingar/smakisar!

Det där med vattnet vågar jag inte svara på faktiskt, för jag kan inte tillräckligt om det där, men när vi använder vatten till att göra gröt med så kokar vi upp det i kastrull (det går fortare än vattenkokaren) och låter det koka någon minut eller två och sedan svalna. Vi har också bra vatten.

På grötförpackningen står det att man alltid ska koka vattnet innan barnet är sex månader men att det sedan går att bara värma i micron.

Ang smakisar.

Vi gjorde så att My satt i egen stol. Hon var stabil och stadig sen en tid tillbaka och kunde lätt sitta med i sin egen stol. Hon fick smaka lite potatis första gången när hon var 4,5 månad, men det gillade hon inte och vi kom väl inte igång ordentligt med smakisar förän hon var fem månader.

Eftersom hon ratade både potatis, palternacka och morot så började jag med gröt med mosad banan istället. Till en början fick hon det en gång om dagen (vid lunchtid), men ganska snart började jag att ge henne även på kvällen så att hon skulle stå sig längre under natten.

Nu är My sex månader och har sen två veckor tillbaka börjat få smakportioner med majs, broccoli, ärtor och liiiite potatis blandat i något av det för att lura i henne det, till lunch. Det går bättre och bättre, och majs är en klar favorit! Snart ska vi prova morot igen.

På kvällen äter My en portion gröt (på 1 dl vatten) med en halv mosad banan och under dagen slinker det även ner några majskrokar, något smörgåsrån och lite fruktpuré.

Lycka till, det är jättekul när det börjas med maten, men bli inte besviken om han inte gillar det till en början! Ta det bara lugnt och låt honom bestämma takten, så ska det nog gå bra. Jag resonerar som så att det viktigaste är att det blir en positiv upplevelse så att maten förknippas med något kul. Därför bestämde jag mig för att ge My det hon gillar och inte truga med sådant hon inte tycker om.

//Julia

Kokade allt vatten åt Rasmus i vattenkokaren och de var inga problem alls. Bakterierna dör ju redan vid 80 grader. (Därför semper vill att man ska blanda i ersättning/babygröten när vattnet är 80 grader om några bakterier är med...)
Kyler du dessutom ner vattnet sen till under 8 grader fryser bakterierna och kan inte växa till sig. När jag jobba på slakteriet så hade vi 78 gradit vatten där våra knivar doppades för att desinfekteras. De låg inte i 100 grader i 5 min.

Rasmus fick sitta i sin matstol och så hjälpte vi honom med handdukar så han satt stadigt. Först hade han bara påhängsstolen för vi hann inte köpa någon riktig stol åt honom för han var snabbare än oss med att börja äta, han var 3½ månad.

Han börja sitta med oss när vi åt när han var 2 månader.
phpibqcbl.jpg

kl

Hur gör man med vattnet till vällingen då? Där står det ju att man bara ska värma det i micron (pulvret ska ju i när vattnet är kallt) Ska man koka vatten och ställa i kylen då eller?

My har itne förstått att välling är gott ännu, så hon har inte fått det så många gånger, men då har jag bara ställt in flaskan i micron som det står på paketet... men det kanske är dumt?

//Julia

jag har än så länge kokt vatten i flaskor i kylskåpet att använda till ersättningen, häller upp ca 3/5 av den totala vattenmängden i en nappflaska och sen fyller jag upp med nykokt vatten från vattenkokaren. DÅ sliupper jag använda mikron och har lagom temperatur direkt. Har en vattenkokare med "platta" i botten så jag kan värma även små vattenmängder - det går definitivt fortare än både mikro och spis+kastrull.

OM vattnet är analyserat och godkänt vad gäller bakteriehalt och övriga salter mm så behöver man inte hålla på och koka det längre. Jag ska analysera vårt vatten snart igen - när de äldre barnen var små var vattnet tillräckligt bra, men det är 4 år sedan senaste bäbisen så jag ska analysera igen. (ska bara ta reda på ifall kommunen fortfarande bjuder på det till småbarnsfamiljer eller om jag ska stå för det själv)

My har itne förstått att välling är gott ännu, så hon har inte fått det så många gånger, men då har jag bara ställt in flaskan i micron som det står på paketet... men det kanske är dumt?
Det finns en anledning till att man bör undvika att köra nappflaskorna i mikron och det är att vissa flaskor avger mindre hälsosamma substanser... Läs i tråden om begagnade nappflaskor :idea:

Jag värmer vattnet först i micron (i flaskan) sen blandar jag i pulvret.

Att man inte ska värma i flaskan är ju för plasten kan avge något vad de nu heter, som ameo skrev, kolla i begagnade nappflas-tråden.

Jo, jag vet det där med nappflaskorna, men vi har en sådan som inte ska avge några sådana substanser...

Så det spelar ingen roll om man häller i vällingpulvret i kallt eller varmt vatten? Eller alltså, om man häller i det i lite kallt, går det då bra att hälla på varmt (kokat) vatten direkt på det? (som du beskrev med ersättningen). I så fall är det ju jättesmart!

För oss går det snabbare med kastrull (induktionshäll) än vattenkokare, även om vi kan koka upp bara små mängder i vattenkokaren =).

Vårt vatten är analyserat och tillräckligt bra. Här bjuds det på från kommunen iaf =)

//julia

Fast nu förstår jag inte. Du skriver att man inte ska värma flaskan i micron, men du själv gör det?

Så man kan alltså blanda vällingpulver direkt i varmt vatten? Varför står det då att det ska blandas i kallt :confused:

//Julia

Jag har kokat i vattenkokaren nu i går & i dag o det verkar va ok.....sätter ju in det i kylen sen o värmer det i micron till lagom temp när det är matdags....Så mkt enklare med vattenkokaren....

...whops dags att fortsätta städa inför barndopet i morgon!.........

Gamla vällingflaskor kan ge ifrån sig "vad det nu heter" och de ska inte heller diskas i diskmaskinen för de vattnet är för varmt.

Har alltid värmt vattnet först till ättemperatur och sen blandat i pulvret. Tycker det är smidigare och blir mindre klumpar. Råkar de blir för varmt är det bara att hälla ut lite av de varma vattnet och blanda i lite kallt.

Minns när Rasmus åt ersättning, han åt alla möjliga. Vissa skulle blandas i kallt vatten sen värmas. Andra skulle blandas när vattnet var i ättemperatur och de tredje skulle vattnet vara 80 grader.
De intressanta tycker jag var att 80-graders ersättningen skulle blandas så varmt för att ev bakterier skulle dö. Medans ättemp-vällingen inte fick vara för varm för då förstördes vissa ingredienser i ersättningen.

Kolla nästa gång du är på affärren på de olika vällingarna och ersättningarna.
(Det var också en anledning till att vi inte gav babysemp. För den inte var ätklar direkt man skakat flaskan)

Det är inte baby semps ideer att det ska blandas i hett vatten utan en rekommendation från WHO och det lär nog gälla alla sorter...
Det fungerar utmärkt att göra ätklar ersättning med baby semp också, om man gör som man själv vill och inte som who vill.

Vi kokade vatten på morgonen och hällde upp på flaskor i kylskåpet. Jag minns inte hållbarhetstiden, kan det ha varit 12 h eller var det 6 h? Går säkert att googla på.

Smakisar brukar man börja med ett mål, ex. potatis el. palsternacka. Du kan med fördel blanda i bröstmjölk el. ersättning med den mosade/pressade smakisen. Däremot är det väl ett tag tills du kan börja, tarmarna är inte utvecklade nog vid 3,5 månader.

Smakisarna ska jag inte börja med föräns han e 4 mdr men jag bar afunderade nu här innan.....

Måste bara lobba för böckerna Första och Andra Mosboken!

Den första är en pekbok för barnet på grönsaker etc och den andra är receptbok för mamman och pappan från allt från smakisar till mat upp till dryga året!

Den är kanon! Massor med bra tips och råd!

Börja ge smakisar när han visar intresse! Rasmus var som sagt 3½ månad och då har han fått såklart eftersom han vill, vi har aldrig tvingat honom att äta/smaka och när han var 8 månader åt han för det mesta lunch och middag själv och det är så himla skönt att slippa mata och försöka ta själv samtidigt ;)

Liknande trådar

Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 631
Senast: Sonic76
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
806
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 642
Senast: Gry
·
Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 707
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix