Va? finns inte det langre? Man kan hitta "riktig" turkisk peppar pa Skandinaviska butiker (och en del Tyska) "over here" fortfarande.
Jag hittar inte i alla fall
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Va? finns inte det langre? Man kan hitta "riktig" turkisk peppar pa Skandinaviska butiker (och en del Tyska) "over here" fortfarande.
Jag gissar att det är Vira Blåtira du tänker på. i.
Under min utbildning till typograf var jag med och framställde den grafiska profilen för etiketterna tillsammans med en illustratör för Vira Blåtira, Halla Ballou, Kiviga Kruse, Hicka Persika och Halka Banalka som alla ingick i samma smakserie och senare tecknade serietidningar.![]()
Coolt!
Jag kommer inte ihåg de andra samkerna dock. Kanske kom de inte hela vägen upp till norrland!
Säljer vi varje år på mitt Ica Maxi i sthlm! Men ja, säsongen är rätt kort på den sorten...Gravensteineräpplen...... Fanns bara en kort tid om hösten, tror de har kort hållbarhet, men då, som barn, nästan levde jag på dessa himmelska äpplen. Idag hittar jag dem aldrig i butikerna. Jag antar att de finns, nånstans, men de är väl inte lönsamma nog för ICA, COOP och de andra stora butikskedjorna. Ändå bor jag mitt i det sk Äppelriket.
Jag kan tänka mig att många som minns vissa saker som goda från barndomen inte alls skulle tycka det idag, det har jag erfarit när man fått för sig att det var så djävulskt gott och när varan återuppstår så blir det ett antiklimax av dess like. Man har ju en tendens att ge äldre saker ett rosa skimmer..
Gravensteiner är ett av mina absoluta favoritäpplen! Både att äta, och till matlagning/efterrätter.Gravensteineräpplen...... Fanns bara en kort tid om hösten, tror de har kort hållbarhet, men då, som barn, nästan levde jag på dessa himmelska äpplen. Idag hittar jag dem aldrig i butikerna. Jag antar att de finns, nånstans, men de är väl inte lönsamma nog för ICA, COOP och de andra stora butikskedjorna. Ändå bor jag mitt i det sk Äppelriket.
Hälsans kök middagskorväven olw stjärnor som blev ändrade till lite sämre.
Och "lättare" chips med lättsaltad smak. De hittar jag bara i sourcream och emellanåt grill.
Ja, den fanns i vanilj också, med äkta vaniljstång. Men gräddkolan var snäppet godare. Jag tror den fortfarande säljs (men smaken kan ju vara ändrad) i små youghurtförpackningar. Verkar finnas iaf: https://www.mat.se/butik/drom-dessert-mix-4-pack-yoggi-4x125-gFanns dom inte även på 80-talet? Har minnen från när jag var riktigt liten att jag åt såna. Fanns även i vanilj som var jättegod.
Jag minns Vira Blåtira och Kiviga Kruse (när jag såg namnet, Vira Blåtira mindes jag utan påminnelse). Inte de andra. Uppväxt i absolut sydligaste Norrland.
Det är inte något som jag brukade äta men likväl något som jag saknar i matbutiker. Färdig vitkålsallad, alltså sån där pizzasallad, jag har aldrig sett det och det verkar så orimligt! Det är ju vanligt i pizzarestauranger och dessutom gott, det borde vara populärt. Men ändå så finns det inte att köpa![]()
I deras disk som de gör själva?I de Ica där jag handlar (både en Supermarket och en Maxi) brukar det finnas färdig i liten burk. Både pizzasallad och coleslaw. Finns kanske inte alltid, men ganska ofta. Den är helt ok, men inte i klass med en riktigt god från en pizzeria![]()
I deras disk som de gör själva?
Inte i våra närmsta ica![]()
Nä, utan i små färdiga plastburkar. Nu var det längesen jag kollade, men har för mig att de vid nåt tillfälle stått i en liten kyldisk på grönsaksavdelningen där de har dressingflaskor och liknande. Den enda bilden jag hittar är på kimchi, men pizzasalladen är samma stuk. Samma typ av burk.Visa bifogad fil 24434
Jag har aldrig sett något sånt!!!
Skit i arbetet, nu måste jag googla efter detta![]()
Det är inte något som jag brukade äta men likväl något som jag saknar i matbutiker. Färdig vitkålsallad, alltså sån där pizzasallad, jag har aldrig sett det och det verkar så orimligt! Det är ju vanligt i pizzarestauranger och dessutom gott, det borde vara populärt. Men ändå så finns det inte att köpa![]()
Alltså ojoj vad den yoghurten var god! Den var dock väldigt söt så vi fick den typ aldrig, någon gång med långa mellanrum och då var det fest!
I deras disk som de gör själva?
Inte i våra närmsta ica![]()
Jo, men det vore bekvämt om man kunde köpa en samtidigt som man handlar all den andra maten .. och märkligt att det inte finns att köpa i en mataffärBara knalla in på en pizzeria och köpa. Brukar finnas en handfull i varje ort minst.