Mäta ner en häst till ponny??

Sv: Mäta ner en häst till ponny??

Och hur vet hon det om hästen inte har blivit mätt enligt reglementet? Om det var så enkelt skulle man inte behöva ha en massa bestämmelser om hur en mätning ska gå till för att vara godkänd!

Däremot så har det onekligen blivit mindre lockande att mäta en häst man är osäker på, eftersom det krävs chipmärkning först. Liiite onödigt på en travare som förmodligen redan är väldigt enkel att identifiera med hjälp av frysmärkning!

haha hur långa steg en häst har har knappast med hästens höjd att göra.
Mitt sto har korta men taktmässiga steg och är 163cm hög, hade en ponny förrut för många år sedan och hon hade jättekliv och hade större steg än en häst i stallet som var 167....

Jezzie skrev:
Jag tycker du kan prova mäta henne, vad är det för fel med det? är hon över 148 så är hon, men det kan ju faktiskt vara så att hon egentligen är ponny, hästen stiger ju faktiskt i värde om så skulle vara fallet, så vore jag du skulle jag ta den extra kostnaden och mäta hästen. Vet många som varit tveksamma på sina små stora hästar och mätt dom och dom visat sig vara ponnyer och stigit jättemycket i värde. Lyssna inte på alla negativister som förmodligen vaknat på fel sida, det enda du förlorar på en mätning är att om hästen skulle visa sig vara för stor att det kostat litegrann....

Ja jag tror jag ska göra det.. Jag vill tävla men måste man hoppa typ 140 innan man klassas för att börja satsa???
Äntligen nån som förstår... För det första håller jag på och går i skolan vilket tar sin tid, efter det måste jag åka buss i en halv timme innan jag kommer hem och kan ta hand om henne... Och jag har inte tid med 2 hästar... och sen är jag en sån häst männinska som inte bara byter häst för att den inte DUGER... Bara för att jag har ett mysigt varmblodsto då påstar du att inte hon är lika bra som alla andra hästar!!!jag har ingen större lust att slänga ut 70000kr för en ponny som jag ska ha i 3 år...För det ska ni veta att varmbloden kan också vara bra!!!

man kan satsa oavsett nivå. har man inte möjlighet/lust/råd att ha massor med hästar och rida högre klasser så måste man ju inte.
det är bara att utgå från det man har och göra det bästa av saken. helt säkert är att du kommer att lära dig massor på det, och säkerligen ha kul åxå och det är ju det viktigaste!

Lena_B skrev:
Och hur vet hon det om hästen inte har blivit mätt enligt reglementet?

Men jag kan inte se att hon skriver annat än att hästen är 151 cm. Varför antar du att den inte är reglementsmässigt mätt? Jag antar att de har mätt efter reglerna när de kom fram till 151 cm. Har jag massat någon info här?

MariaStarlet skrev:
För det första håller jag på och går i skolan vilket tar sin tid, efter det måste jag åka buss i en halv timme innan jag kommer hem och kan ta hand om henne... Och jag har inte tid med 2 hästar... och sen är jag en sån häst männinska som inte bara byter häst för att den inte DUGER... Bara för att jag har ett mysigt varmblodsto då påstar du att inte hon är lika bra som alla andra hästar!!!jag har ingen större lust att slänga ut 70000kr för en ponny som jag ska ha i 3 år...För det ska ni veta att varmbloden kan också vara bra!!!

Men vad har det med mätningen att göra?

Sammanfattning: Du är 15 år, du har en ridtravare som inte hoppar så bra (allt enligt dig själv) och du vill rida i eliten med den? Du tror att om du mäter ner till d-ponny är det lättare än på häst?

Fakta: Det är inte alls lättare att slå sig fram på ponny.

Sen "slänger" man inte ut 70000 på en ponny även om man bara har 3 år. Förhoppningsvis har den ju ett lika högt värde den dag man säljer den.

Jag säger att mina hästar har en viss mankhöjd, utan att för den sakens skull officellt mätt dem...

Snuffsan skrev:
Sammanfattning: Du är 15 år, du har en ridtravare som inte hoppar så bra (allt enligt dig själv) och du vill rida i eliten med den? Du tror att om du mäter ner till d-ponny är det lättare än på häst?

För att vara ärlig så förstår jag inte riktigt hur du gör den här sammanfattningen.

Efter att ha läst hennes inlägg så ser jag ingenstans att hon vill rida elittävlingar med sin häst...

Jag kanske är dum, men jag tolkar frågeställaren så här:

Denna tjej har en ridtravare som hon vill börja tävla med... hon har antagligen mätt hästen själv och kommit fram till att den är ca 151 cm... hon undrar om hon har någon möjlighet att tävla ponnyklasser med denna häst, eller om hon ska och får (när hon "bara" är 15) tävla storhästklasser i stället...

Mitt svar till frågeställaren är:
OM hästen är 151 cm då kan man inte tävla ponnyklass, men det skadar ju aldrig att ta ut en mätkontrollant och kolla om man har mätt rätt... eller hur?
Iof en mycket onödig utgift - om man VET att hästen är 151cm.

Om nu hästen är över ponnymåtten så är det helt OK för en 15åring att tävla den i storhästklasser.

Det var den här meningen: "Jag vill tävla men måste man hoppa typ 140 innan man klassas för att börja satsa???" som hon ställde som argument mot häst och för ponny, som jag tolkade som att hon vill upp i höga klasser och satsa?

Vad olika man tolkar. Jag tolkade komentaren som ett lite ironisk motfråga på din fråga. Att hon menar att man väl kanske vill satsa även om man inte vill rida typ 140cm hoppning..

Jag undrar bara ÄR hästen mätt hemma eller av officiell mätare?

pemi

Jag vill tävla
Alltså hon vill tävla men måste man hoppa typ 140 innan man klassas för att börja satsa???[/QUOTE]

Alltså - hon vill tävla, men planerar inte att hoppa "typ 140" - MEN det kan väl klassas som att man satsar i alla fall....

Frågar igen, är hästen mätt hemma eller av officiell mätman? Vet ett par hästar som varit runt 150 cm hemma, men 148 cm vid mätning, UTAN fusk.

Kanske idé att prova om du inte gjort det. Det skiljer ju iaf 10 cm mellan häst o ponnyklasser. Men givetvis kan du tävla bland hästar om du vill.

pemi

Man kan inte mäta ner en ponny (vad jag vet). När man hör uttrycket "mäta ner" så menar nog folk i allmänhet att man mäter en häst som ligger på gränsen mellanl häst-ponny och försöker få den att hamna under ponnymåttet. Att vidta åtgä'rder för att göra en häst lägre typ att verka ner den onormalt, låta bli att ge den det foder den behöver mm är att anse som djurplågeri och jag hoppas verkligen att du tar avstånd från detta.
Jag köpte min första ponny när jag var 15 år, en D-ponny på 145 cm och hade stor glädje av honom i 3 år (kände inte alls att pengarna var vare sig utslängda eller bortkastade, dessutom fick jag tillbaka dem).
Jag har nu med råge passerat ponnyåldern, men har en 3-årig ponny som jag får tävla som vuxenryttare tills hon är 6 år, en riktig liten pärla som jag inte alls betalat några 70 000 för.Vidare har jag en "ponny" som jag köpte som häst men visade sig hålla ponnymått, hon är 5 år och inte samma talang som 3-åringen, fast hon är ngt större.
Ska du tävla och satsa så måste du dels ha en häst med talang för hoppning och själv vara målmedveten. Inget fel på Varmbloden och jag är inte beredd på den diskussionen, utan går på att du skriver att din häst "inte hoppar så bra", då kan du mycket väl tävla den i CR och även i mindre klasser (LD-LC), om den visar sig klara det, som häst.
Förstår inte riktigt vad du skulle vinna på att få ner den till ponnymått. Det sitter inte i ponnyns mankhöjd hur högt den hoppar och det är inte säkert att en ponny som hoppar skyhögt blir en bra tävlingshäst. Hade en ponny som var 129 cm, hoppade ca 120 cm men klarade inte av att ens gå en bana på 50 cm utan att göra något typ bocka vägra mm efter ett par hinder när han tyckte han gjort sitt.
Hästar är individer (ibland ...tyvärr) och att hitta någon som kan hoppa bra, är smidig och vändbar samt snabb och samarbetsvillig är inte lätt, som om inte det vore nog så ska man också klara av att rida den där hästen...., då är det kanske 70 000 som gäller, men som vanlig hobbyryttare kan man klara sig med en som kan hoppa hyfsat och gå en bana i lagom takt.
Så vad vill säja med mitt svammel, kanske din häst är perfekt för det du vill ha den till och då spelar det ingen roll hur stor/liten den är, det finns klasser för oss alla, t.o.m för mej som passerat åldern för ponny om jag bara står ut med att rida unghäst!:)

shampiz skrev:
Nu är det ju så att om det ska räknas som ponny så ska mankhöjden inte överstiga 148 cm. Det är inte stegen som avgörs om det är en ponny eller inte. Skulle nog bli lite krångligt för mätmän om det skulle vara det som var den avgörande faktorn.:angel:

Jo det är klart att det är mankhöjden som avgör. Men jag förstår inte varför vissa tycker att det är "fusk" att en 150cm storhäst går som ponny, alltså blivit nermätt? Den lär ju inte ha en chans på tävlingsbanorna bland stora hästar om den även har ett kort steg..

Etoile skrev:
Vad är det för fel att mäta ner hästen till ponny?
Det är väl jättebra om man har en liten häst som har ponnysteg, och alltså inte räcker till som storhäst..
För att det är fusk kanske?:crazy:

MariaStarlet skrev:
Ja jag tror jag ska göra det.. Jag vill tävla men måste man hoppa typ 140 innan man klassas för att börja satsa???
Äntligen nån som förstår... För det första håller jag på och går i skolan vilket tar sin tid, efter det måste jag åka buss i en halv timme innan jag kommer hem och kan ta hand om henne... Och jag har inte tid med 2 hästar... och sen är jag en sån häst männinska som inte bara byter häst för att den inte DUGER... Bara för att jag har ett mysigt varmblodsto då påstar du att inte hon är lika bra som alla andra hästar!!!jag har ingen större lust att slänga ut 70000kr för en ponny som jag ska ha i 3 år...För det ska ni veta att varmbloden kan också vara bra!!!

Jisses, tror du att man för att tävla behövr köpa en häst för 200 000 och börja rida grandprix direkt?:confused:

Man börjar med att anmäla isg till klubbtävliganra som brukar ha clerarounds på 60 cm tex och sen jobbar man sig uppåt om man har talang och ekonomisk möjlighet.

Etoile skrev:
Jo det är klart att det är mankhöjden som avgör. Men jag förstår inte varför vissa tycker att det är "fusk" att en 150cm storhäst går som ponny, alltså blivit nermätt? Den lär ju inte ha en chans på tävlingsbanorna bland stora hästar om den även har ett kort steg..

Men hur rättvist är det att en "häst" går bland ponnyerna?

MariaStarlet skrev:
:confused: Jag undrar vad det betyder att mäta ner en häst till ponny... Jag har ett varmblodsto som är 151cm kan man mäta ner henne?? Jag vill börja tävla i hoppning men undrar vart man hittar låga propositioner, min häst är inte så bra hoppare men håller på att blir bättre..... :confused:

heej klaart du kan mäta ner din häst
151 är ente mkt över
ja vet ponnyer som är 160. jag hade en gammal ponny som var 154 som blev 148 utan några dumma medel. Har man kontakter går allt.. Många är inte medvetna om vad som händer bakom kulisserna
ja kan säja att 50% av dagens d ponnyer är över 150..

ArdChuan skrev:
heej klaart du kan mäta ner din häst
151 är ente mkt över
ja vet ponnyer som är 160. jag hade en gammal ponny som var 154 som blev 148 utan några dumma medel. Har man kontakter går allt.. Många är inte medvetna om vad som händer bakom kulisserna
ja kan säja att 50% av dagens d ponnyer är över 150..

Varför uppmana till FUSK??????????????????
Inför obligatorisk mätning vid vetrinärbesiktningen så skulle man stävja det här problemen.
Hur rättvist är det för de som fakistk följer reglena om deras ponnyer måste hävda sig emot stora hästar?!

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka