Sv: Mäta ner en häst till ponny??
Man kan inte mäta ner en ponny (vad jag vet). När man hör uttrycket "mäta ner" så menar nog folk i allmänhet att man mäter en häst som ligger på gränsen mellanl häst-ponny och försöker få den att hamna under ponnymåttet. Att vidta åtgä'rder för att göra en häst lägre typ att verka ner den onormalt, låta bli att ge den det foder den behöver mm är att anse som djurplågeri och jag hoppas verkligen att du tar avstånd från detta.
Jag köpte min första ponny när jag var 15 år, en D-ponny på 145 cm och hade stor glädje av honom i 3 år (kände inte alls att pengarna var vare sig utslängda eller bortkastade, dessutom fick jag tillbaka dem).
Jag har nu med råge passerat ponnyåldern, men har en 3-årig ponny som jag får tävla som vuxenryttare tills hon är 6 år, en riktig liten pärla som jag inte alls betalat några 70 000 för.Vidare har jag en "ponny" som jag köpte som häst men visade sig hålla ponnymått, hon är 5 år och inte samma talang som 3-åringen, fast hon är ngt större.
Ska du tävla och satsa så måste du dels ha en häst med talang för hoppning och själv vara målmedveten. Inget fel på Varmbloden och jag är inte beredd på den diskussionen, utan går på att du skriver att din häst "inte hoppar så bra", då kan du mycket väl tävla den i CR och även i mindre klasser (LD-LC), om den visar sig klara det, som häst.
Förstår inte riktigt vad du skulle vinna på att få ner den till ponnymått. Det sitter inte i ponnyns mankhöjd hur högt den hoppar och det är inte säkert att en ponny som hoppar skyhögt blir en bra tävlingshäst. Hade en ponny som var 129 cm, hoppade ca 120 cm men klarade inte av att ens gå en bana på 50 cm utan att göra något typ bocka vägra mm efter ett par hinder när han tyckte han gjort sitt.
Hästar är individer (ibland ...tyvärr) och att hitta någon som kan hoppa bra, är smidig och vändbar samt snabb och samarbetsvillig är inte lätt, som om inte det vore nog så ska man också klara av att rida den där hästen...., då är det kanske 70 000 som gäller, men som vanlig hobbyryttare kan man klara sig med en som kan hoppa hyfsat och gå en bana i lagom takt.
Så vad vill säja med mitt svammel, kanske din häst är perfekt för det du vill ha den till och då spelar det ingen roll hur stor/liten den är, det finns klasser för oss alla, t.o.m för mej som passerat åldern för ponny om jag bara står ut med att rida unghäst!