Mäta ner en häst till ponny??

Sv: Mäta ner en häst till ponny??

Är hon ironisk eller? :confused:

Jag är "för" nedmätning, vad man nu menar med det. Egentligen är ju en häst/ponny aldrig precis lika hög hela tiden utan det hänger ju på muskler, om den har fått vatten, när den är skodd/verkad, hur hårt riden innan. Massor med faktorer som spelar in. Har man en ponny på 1.49 (eller häst, var snälla och svara inte med "det finns ingen ponny på 1.49" för då har ni inte förstått mig) så ser jag inget som helst fel i att "mäta ner" den, dvs. rida ordentligt innan och se till att den är nyverkad. Sedan att verka tills de blöder och inte ge den vatten på en vecka är ju så fel det kan bli... Dock så måste en vet (rätta mig om jag har fel) vara med nuförtiden och se så att allt står rätt till.

Finns chansen så visst, prova! Du kan ju inte mer få ett besked om att hästen faktiskt är 1.51.

Min 7 åriga ponny som ligger på gränsen (runt 1.51 när man mäter i stallgången hemma) har vi "fått ner" till 1.48 två gånger, när han var 5 och när han var 6. Inga djurplågerimetoder, han var nyverkad och oskodd (skodd första gången) och jag hade ridit ordentligt innan. Åkte transport 2 mil andra gången så det var ju inte så att vi slängde på mätstocken så fort vi kom in direkt... Han stod i ett par minuter och slappnade av och sakta kom det mm för mm. Till slut var han 1.48 och så var det inte mer med det :smirk:. Vad vill jag få fram med det här? Ja, jag vet inte. Kanske att ett par centimeter kan förändras från dag till dag och att man kan se till att förutsättningarna är de bästa vad man nu vill. Jag hakar inte upp mig på om någon som har en större ponny än mig vinner, utan på hur välriden den är. :idea:

jooo dem måste väl vara i tävlings kondition... mer eller mindre iaf.. Det fans ju dem som värkte så hovarna blödde och inte gav dem ordentligt med mat före för att de skulle sjunka ihop... Har inte nyaste TR men nån som har kan väl kika efter?

Som dem andra säger så ta hem en mätman.. det är många som mätit fel själva..

haha 160 det tror jag inte på.. "Min" häst är 155-158, hennes ägare är mätman och är känd som den store nedmätaren här i området, men jag lovar, hur mycket han än trycker och försöker så får han aldrig ner henne till 148. Och om han skulle få det så mäter dem ibland ponnyer på tävlingar som se mistänkta ut!

sunscreen??? eller ngt i den stilen??

Fast jag tror att det finns sanning i det. 50% är att ta i, men min lilla halvblodsponny (som faktiskt var 148 på helsingborg DS då han var 9) som var maxad och krallig var inte störst eller ens bland de största på tävlingar. Och min connemara på 144 var absolut minst. Av C-ponnyerna också :smirk: ;)

Jag förstår vad du menar och håller med dig att man inte ska fuska.. men i ärlighetens namn så hade jag gjort allt för att mäta ner min 1.50 häst till ponny av rent ekonomiska själ... Det handlar om tiotusentals kronor och ännu mer om det är en riktigt bra ponny...

Men det var väl själva den vad du är envis.:eek:

JO du får mäta och slutmäta ponny oavsett ponnyns kondition.
Hur fasen tror du att en mätman ska avgöra om en ponny är i tävlingskondis eller ej vid ett mättillfälle??? Det säger sig väl själv att en sådan regel inte är logisk??? Ska ett avelssto eller ponny som av annat skäl inte tävlas aldrig bli mätt?

okej de kanske var lite att ta i med 50 procent haha men många ponnyer idag är juh nermätta.. min ponny som jag ha nu är 146 på riktigt :) så just nu har ja ingen sån.. men titta bara på equus queen nikolina elivra dom är juh rätt stora eller hur och dom tävlar juh endån på högsta nivå alla har tillochmed vunnit SM..

Men jag är säker på att jag läst att en mätman kan låta bli att mäta en häst för att den inte är i tillräckligt god kondition, okej kanske inte tävlingskondition eller kondition att springa långt men att den ser "frisk" ut, och detta pga de oschyssta metoder som användes/används för att trycka ner hästar.

Ja jag är jävligt envis envis ;) Jag ska ringa å fråga vår mätman :P

Att ponnyn är sjuk är en jäkla skillnad mot det du skrev innan att den ska vara i tävlingskondition. :smirk:

okej lite komunikations fel :p
ursäkta ;)

Vår ponny mättes till 142 cm som 6 åring i tyskland.Vi köpte henne när hon var 9 år och då var hon inte slutmätt.När hon nu i september skulle slutmätas (av en veterinär och två mätmän) så mätte dom hur höga skorna var, dom drog inte av 1cm rakt av som så många tror.Vi gjorde absolut ingetför att fuska och jag tror det skulle vara rent av omöjligt att fuska.Hon var 139,8..Jag har märkt på lokala tävlingar c-ponnysar som är rejält stora,många säger att deras ponny är 140,0 men ibland kan man med ögonen bli lite lurad ponnyn kan vara mindre än den ser ut...

det var så jag också menade

åldern spelar igen roll när man tävlar stor häst man får va hur ung eller gammal man vill!!:banana:

Equus Queen och Queen är väl inte samma häst?

noris96: Hur många har 1 cm tjocka dojjor på hästen?

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka