Mäta ner en häst till ponny??

Sv: Mäta ner en häst till ponny??

En kompis till mig slutmätte hästen när den var 3 för att hon skulle få tävla ponny klass med den. Då var den dryga 147,9 cm.
Men, det var inte speciellt smart gjort av henne då hästen blev 160 cm i slutändan. Så då fick de mäta om hästen igen.:cool:

Vad är det för skitsnack? En ponny slutmäts då den är 8 år. Inte när den är tre. Det är ingenting man kan bestämma själv.

Lady_S skrev:
Equus Queen och Queen är väl inte samma häst?

noris96: Hur många har 1 cm tjocka dojjor på hästen?
inte vet jag,men det är många som tror att mätmännen drar av 1cm för skorna.Det är inget som jag hittat på om du trodde det.Det är många som tror att dom drar av det enligt flera på buke.

En ponny mäts vid 4, 6 och 8 års ålder- obligatoriskt.
Vill du tävla med den innan (om man ens får det??) eller om den inte är mätt vid tex. 5 års ålder, får du göra det då. Men du måste alltid mäta den vid 4,6 och 8 års ålder om du vill tävla. Så slutmätt blev den inte men de kanske mätte den vid 3 års ålder.

MariaStarlet skrev:
:confused: Jag undrar vad det betyder att mäta ner en häst till ponny... Jag har ett varmblodsto som är 151cm kan man mäta ner henne?? Jag vill börja tävla i hoppning men undrar vart man hittar låga propositioner, min häst är inte så bra hoppare men håller på att blir bättre..... :confused:

Hej Maria

Jag tycker du ska höra dig för hos närmsta ridskola eller ridförening, där brukar de ha träningstävlingar med höjder ibland från bomhöjd (10cm) och upp till 1-1.10 cm. Det är fritt att välja vad man vill hoppa. Det brukar kosta runt en femtiolapp att vara med. Inte tycker jag att du ska behöva mäta ner för att börja hoppa.. Lycka till.

Sen får man väl inte tävla med en treåring så där stämmer det inte heller.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
925
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 308
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka