Sv: Mat?! (:

Totalt på ett dygn äter min häst:

12 kg hösilage (torrt)
2 kg Lusernhack

1 liter betfor

3 kg havre
500 g soja
100 g linfrökaka
mineral blå (krafft)

Nu ska han ställas om på sommarbete så då blir det nog bara 2 kg havre, sojan, linfrökakan och mineralen. får se om han klarar sig utan luzern så länge gräset är rikligt.
Mvh anna

8-åringen (en hel dag)
2 kg hel havre
2 kg Hippolyt Naturmusli
0.5 kg Hippolyt Sportmusli
Betfor
1 dl Foderjäst
0.5 dl Steel Joint
8 kg hösilage

Under en tävlingshelg får hon ännu mer av havren, betforn och sportmuslin.

6-åringen får ungefär samma foderstat. Det enda som skiljer är att hon får kornkross istället för havre och 10 kg hösilage.

Måste bara fråga vad gurkmeja är bra för? Är det inte sånt man hället på potatis för den ska bli gul?

Bra för leder och muskler, men vetifan om det är till såå stor hjälp. Ska sluta ge när det är slut, så får man se om man märker ngn skillnad då.

hingsten får:
morgon: 3 kg hösilage, 1 kg krafft, 1 kg havre
lunch: 3 kg hösilage, 1 kg krafft
em: 1 kg krafft, ½ kg havre, betfor
kväll: 4 kg hösilage

stoet får:
morgon: 2 kg hösilage, 2 kg havre
lunch: 2 kg hösilage
em: betfor, ½ kg havre, cortaflex, b-vitamin
kväll: 2 kg hösilage, 2 kg havre

8-9 kg ensilage
3 kg havre
3 kg havrefritt
60 ml Selnavite E (Innehåller alla vitaminer)
1,5 dl stroppy Mare
2 msk Gurkmeja

Uppdelat på fyra mål.

Förtillfället är hon skadad så hon får inte så mkt kraftfoder.

:confused::eek:

Inte så mkt kraftfoder? Den äter ju 6 kg kraftfoder om dagen!

:confused::eek:

Inte så mkt kraftfoder? Den äter ju 6 kg kraftfoder om dagen!

Hon har uträknad foderstat så det är lugnt vettu ;) Har en tjej som jag köper foder av och som jag besöker ca: 1 gången i månaden och kollar upp fodret.
Och ikväll är det dags för besök igen =)

Senast ändrad:

Hehe okej. Säker på att hon inte tar i lite i överkant på kraftfodersidan i.o.m. att det är hon som tjänar pengarna på att du köper det? ;) Speciellt om hästen står så är det ju nyttigare för matsmältningen att äta lite mer grovfoder och lite mindre spannmål. :) Och billigare.

Hehe okej. Säker på att hon inte tar i lite i överkant på kraftfodersidan i.o.m. att det är hon som tjänar pengarna på att du köper det? ;) Speciellt om hästen står så är det ju nyttigare för matsmältningen att äta lite mer grovfoder och lite mindre spannmål. :) Och billigare.

Det är mkt möjligt, men jag har valt att lita på henne och iomed att min häst har blivit jättefin i hull och temprament gör ju inte att jag tvivlar.
Men sen får hon kanske inte exakt så mkt. Hon får en skopa av varje i varje måltid och en skopa är lite mindre än 1 kg för båda fodrena. Har vägt och det är ju lättare att ge 1 skopa istället 1 skopa och typ två tiondelar eller ngt :p

Kan tilläga att det är inte vad hästen står på just nu eftersom hon är skadad. Ska bestämma idag vad hon ska få under sin konvalcenttid

Va bra att det funkar fint:) Me om du har bra värden på ditt hösilage är det möjligt att du kastar en del av pengarna i sjön. Du är säkert hennes favoritkund när hon själv får välja vad hon ska sälja till dig:)

Men fungerar hästen bra på så mkt kraftfoder och du är beredd att betala är det bara att köra på, men glöm inte att hela hästens matsmältning är baserad på att de under miljontals år nästan uteslutande ätit grovfoder, så om du ger mkt kraftfoder och lite hö kommer hästens mage att vara tom under ganska många timmar per dygn, vilket inte är så bra på grund av magsyror som ständigt produceras. De har inte alls samma matsmältning som vi.

Nu är inte jag heller en sådan som bara fodrar med en massa hö, jag ger också en del kraftfoder. Men jag ser till att bara köpa hö med bra värden så hästen inte blir bukig eller behöver särkilt mycket kraftfoder för att hålla sig slank men välmusklad:)

Va bra att det funkar fint:) Me om du har bra värden på ditt hösilage är det möjligt att du kastar en del av pengarna i sjön. Du är säkert hennes favoritkund när hon själv får välja vad hon ska sälja till dig:)

Nu tror jag inte att du menar illa, men jag tar ändå lite illa upp. Hon får inte sälja vad hon vill till mig, jag säger nej när det är ngt jag inte tycker låter bra. Jag har inte ens skrivit priset på hennes foder så du vet ju faktiskt inte hur mkt jag betalar.
Havren ingår i våran stallhyra, alltså får jag det "gratis" krossad eller hel (min häst får krossad) även ensilaget ingår i våran stallhyra så inte heller där har jag ngr extra kostnader. Okej värden, bättre än i det stallet jag stod innan, och hon går på gräs ngr timmar per dag så hon klarar sig.

Jag har inte bara sett resultat på min egna häst av hennes foder. Jag har flertar vänner med häst som ger det och som har tagit henne till hjälp när det handlar om foder. Jag har även sett hennes egna häst som får detta foder. Så nej, hon lurar mig inte och jag känner mig inte lurad heller.

Jag är själv inte världsbäst på foder men inte helt bortkommen heller, och har därför valt att ta en person till hjälp. Detta är då ingen person jag har plockat från tomma luften utan jag har ju fått tips och råd av vänner och bekanta som anlitar henne, och dom har ju sina hästar som bevis på att det inte bara är massa blajblaj för att sälja foder.

Men det går ju inte för en oberonde person att säga vad som är rätt eller fel. Jag skulle aldrig tipsa någon om att ge samma foderstat som mig bara för att det funkar på min häst.

Nä sorry skulle bara vara lite lustig, menade inget illa. Skulle bara skoja om det här med foderförsäljare som är pigga på att tipsa om just det egna märket. Det är ju superbra att få hjälp av någon som är kunnig, men man ska vara lite försiktig med att bara fråga i butiken, men det verkar det inte som att du gör heller. :)

Nä sorry skulle bara vara lite lustig, menade inget illa. Skulle bara skoja om det här med foderförsäljare som är pigga på att tipsa om just det egna märket. Det är ju superbra att få hjälp av någon som är kunnig, men man ska vara lite försiktig med att bara fråga i butiken, men det verkar det inte som att du gör heller. :)

Nä det gör jag icke :)

D-ponny 12 år, toppkondition just nu tävlar både hoppning och dressyr.

3 dl betfor
0,5 kg krafft grund
2 dl vetekli
1/3 dl kalk
1 1/3 dl mineraler
10 ml e-vitamin
20 ml b-vitamin
morötter
Knäckebröd
Hösilage och går i gräshage på dagarna.

Hon är väldigt lättfödd och piggare än någonsin.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 890
Senast: Krålus
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Nu söker jag alla tips som kan finnas när det gäller att få hästen att äta mer. Hon är nyligen avmaskad, jag behandlade för magsår i en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
35 685
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar