Sv: mat...

knasan skrev:
Tack, ska se om jag hittar hippoalfa. Finns det på "granngården" (fd lantmännen), månne?
Vårt hö och bete är så otroligt näringsrikt att jag måste ersätta med halm, och jag har varit lite rädd för att det ska bli för lite fibrer/volym.
Min häst skulle aldrig fixa fri tillgång på hö som många gör, hon skulle bara äta i ett sträck hela dygnet! Jag lovar! Har provat! Någon mer som känner igen det??? :d

Jodu, jag har sådana med! Hur stor hage stona än har så bara äter de! Har ställt badkaret med dricksvatten 100 m från maten och nämast stallet. De måste gå uppför den här backen för att dricka och det ger i alla fall lite motion. Men annars är de otroligt lata!

Anette

knasan skrev:
Ingen mer än jag som tills nu har låtit hästen beta fritt på högt grönt gräs? Nu är det väl mest socker och vatten i gräset? Blir islandshästen fet av det, trots det låga/obefintliga proteinvärdet? Hur hänger detta ihop?
Våra pållar går fortfarande på betet. Det är inte så länge sedan vi började tillskottsfodra. Inte beroende på att hästarna blivit smala - tvärt om, de är rejält tjocka. Utan för att vi räknar med att proteinet ligger lågt i vårt bete men MJ förhållandevis högre. En häst kan ju vara fet men ändå muskelfattig. Därför har vi givit HippoAlfa som komplement några veckor och nyligen börjat lägga till lite hösilage.

Dock kan sena höstbetet vara proteinrikt om det slagits/betats tidigare och fortfarande är rel. kort och under tillväxt. Jag har själv tagit en hösilageskörd 2:a skörd i okt och där låg smrp på strax över 100 per kg foder (vilket gav ca 140gsmrp/kt ts). Medan samma vall bara gav 22g smrp/ts på den övervuxna sena 1:a skörden i början av aug.

Förenklat sätter hästen muskler och växer av proteinet, medan energin ger hull och pigghet. Men naturligtvis kan hästen bli tjock av proteinöverskott också, men det måste då först omvandlas till socker för att sen bli fett. Lättare att bli tjock av MJ överskott alltså och därmed det som är lämpligt att dra ner lite på om/när man vill banta hästen.

Aha så då ska jag minska på MJ alltså, men ändå hålla bra kvoter enligt Bojs råd!

Nu har jag papprena här och hösilaget innehåller:

66% torrsubstans
Smältbart protein 32 g/kg foder
Energi 6,2 g/kg foder

värden för protein och Energi finns även/ kg torrsubstans:

9,4 MJ/ kg torrsubstans
49 g/kg torrsubstans

Nu har jag räknat ut vad hästen egentligen äter idag och det var inte den där fina 50 MJ och 300 g protein som jag trodde... :o

Nu äter han 48,2 MJ och 274 g protein. Och blir allt fetare... Har precis ställt honom på vila nu också så jag MÅSTE minska maten, men hur?

44 MJ och ca 280-300 protein blir ju mer mat. Så det kan väl inte vara bra?!? :confused:

Utfodring är ingen exakt vetenskap och de hö/silage analyser du har tillgång till behöver inte vara helt representativt utan är i bäst fall ett medelvärde av ett någerlunda representativt prov.

Du ger nu en foderstat där den uppskattade kvoten mellan protein och energi ligger på 5,7, vilket är lite lågt med tanke på att den rekomenderade kvoten ligger på 6. Detta gör att hästen får ett energiöverskott (fettbyggande) och ett litet proteinunderskott (kan om hästen är känslig leda till tappade muskler).

Ger du 44 MJ och 280-300 g protein får du upp kvoten en bit över 6 och betydligt mindre fettbildade energi. Det är mindre mat och inte mer ;)

Tja han har inte tappat muskler och är pigg och glad, men som sagt lite rund om magen... (INGEN i stallet kan hitta några revben överhuvudtaget på honom!)

Ska testa att fodra med 44 MJ och minst en kvot på 6 då! Men det får kanske vänta till måndag för jag måste nog handla nåt sorts proteintillskott tror jag...

6 kg hösilage = 37,2 Mj samt 192 smrp
1 kg lusern = 8,5 Mj samt 105 smrp
Total =45,7 Mj samt 297 smrp och kvoten är 6,49

Du kan även ge samma mängd hösilage, men dock 3/4 kg lusern som då ger 43,6 Mj samt 270 smrp och kvoten 6,19

Senast ändrad:

Lånar en knapp...

Hur mycket Mj respektive smrp ger ni till hästar som
1) promenadrids
2) vilar tex vintervila eller annan anledning
3) digivande och eller dräktiga
4) unghästar

/Eila

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger mina hästar mellan 40-45 MJ i underhåll och försöker hålla en kvot på minst 6,5. Unghästen har legat mycket högre, ca 50-55 Mj och kvot på ca 7,5. När de rids lägger jag på ca 5-10 Mj beroende på hur mycket jag rider (är väl aldrig någon superhård träning precis) och följer kvoten med smrp. Det är beroende på årstid hur mycket extra Mj de får, är det väldigt kallt får de den högre siffran. Detta är ungefärliga siffror, alla mina hästar är relativit lättfödda så mycket mer kan de inte få.

I år har jag ett fint hösilage med en kvot på lite över 6,5 (och ganska lågt MJ) så jag kommer att testa fri tillgång på det, eller någon slags variant; "begränsad" fri tillgång där jag stänger in balen i en mindre hage i hagen som jag kan öppna och på så sätt reglera hur mycket de kan äta.
Ev kommer 3-åringen att få lite tillskott i form av lusern eller liknande.

Båbbe: inte konsigt att hästen har mage! Över 50 MJ och en kvot på 5,5 var det väl. Sänkt Mj-intaget och lägg till lite protein så ska du se att den försvinner :smirk:

Vildvittra

Aha så då ska jag minska på MJ alltså, men ändå hålla bra kvoter enligt Bojs råd!

Jag skall dra en till liknelse, sen kan du få kräkas på mig om du vill. Men jag tycker det är så enkelt med liknelser, och använder dessa ofta när jag undervisar/berättar.

Tänk dig att du skall bygga en mur, i ditt fall består muren av en häst. Murbruk är Mj och tegelstenen är smrp, om du använder för mycket murbruk och för lite tegelsten kommer du att få en hållbarhet under en begränsad tid sen faller hela rasket ihop. Det är vad som gäller nuvarande foderstat, och pållen kommer att börja tappa muskler.

För en bra och stark mur krävs lagom mängd murbruk (Mj) som tegelstenen (smrp) kan fästa i, det kommer att ge en stadig och stark mur/häst. Därför bör kvoten inte understiga 6, helst skall den vara snäppet över och därförkan du välja på bägge foderstaterna beroende på HUR rund om lilla maggen pållen är. :angel:

Pållen är tämligen rund nu, men inte mer än när du såg honom sist... Dvs han är knappast smal, men ser heller inte ut som ett högdräktigt sto! ;)

Tackar för foderstats tipsen! Nu är det så att i stallhyran ingår vissa fodermedel så jag baserar på dem istället för lucern och har gjort följande foderstat som han får börja följa from idag!

6 kg hö
0,25 kg Krafft Grund
0,5 kg Krafft Nya Groov

Det blir totalt: 44,7 MJ och 276 g smpr, kvot: 6,17

Har köpt en säck Nya Groov och ett par ursöta små ljust klarblå tunnor på affären idag. Han får Grund på morgonen och Groov på kvällen. Höet någorlunda jämt utportionerat(1-1,5-1,5-2). Detta är åtminstone vad jag räknat på, men pålle är ranghög (ganska säker på att han är nr 2 i hagen av 7 st) så det är möjligt att hömängden blir aningens större (de får lunch och eftermiddags mat i hagen).

Nå vad tror ni om den foderstaten?

Då skall du hålla koll på hästen, för det kan vara fullt möjligt att du kanske måste ändra igen. Nu är vi nämligen innne på det här med sega råttor och äpplen, knappa 1/3 delen smrp kommer från en fodertyp så är något mer svårsmält och inte lika lätt att förbränna.
Lusern är en komplettering av grovfoder, dessa näringsintag är lättare för hästen att förbränna.

Men det kan gå bra på det här också, det beror på vilken typ att han är och hur lätt pållen har för att gå upp och ner i vikt. :D

Båbbe skrev:
Tja han har inte tappat muskler och är pigg och glad, men som sagt lite rund om magen... (INGEN i stallet kan hitta några revben överhuvudtaget på honom!)
QUOTE]

Jamen - har islandshästar revben? :D (Låter som min.)

mina får hö då.. "normalt" mycket..sen får dem red mills herbel-fi å dem mår prima! å e pigga

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: hollypolly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?