Sv: mat...

Var det till mig? jag hänger inte riktigt med (är lite trög ibland) :angel:

Min islandshäst får 4-5kg hö om dagen (det varierar eftersom vi lägger ut hö i hagen på morgonen så hon smäller nog i sig av de andras med :smirk: ) 1liter krossad havre, 5dl (torr) betfor + mineraler och vitlöksklyfta.

Krafft hackat strå är ungefär som Hippo Alfa. Krafft hackat strå räknas som grovfoder och inneh mycket protein, om du inte får tag på Hippo i din närhet.

Boj skrev:
Men ett överskott även av protein, omvandlar hästen till energi= fet häst vid ett överskott av energi.

Ok jag ger min häst ca 50 MJ och 300 g smältbart protein. Han blir allt fetare - men vad ska jag minska på?

Han får nu 6 kg hö/dygn och 1 kg Krafft grund (+mineraler och vitaminer och lite betfor)

Bör man minska maten när han får sin viloperiod sedan? Hur då?

:confused: :confused: :confused:

Han får nu 6 kg hö/dygn och 1 kg Krafft grund (+mineraler och vitaminer och lite betfor)

Vad innehåller grovfodret? Standardfråga från mig. :angel:

Bör man minska maten när han får sin viloperiod sedan? Hur då?

Antagligen bör du göra någon justering i fodret vid vila, eftersom han tydligen inte förbrukar det han får nu under ridning. Det vore ologiskt att behålla en sådan foderstat, för hur tror du han ser ut efter sin vila med samma intag. :eek:

Ok jag ger min häst ca 50 MJ och 300 g smältbart protein. Han blir allt fetare - men vad ska jag minska på?

Det är ett häftigt intag, så jag hoppas att du rider häftigt också. Förmodligen därför som den blir *host* lite trind, kvoten är ok så en minskning nedåt vilket tar med smrp en liten bit. Kanske skulle du kunna ligga på kvot 6,5-6,7, då lägger du energi (Mj) på 44-46

Ok tack så mycket för hjälpen! Borde nog justera lite nedåt ja, håller nog inte riktigt den träningsdos med 2 hårda pass/dag som han är van vid... :o :D

Har inte alla siffrorna i huvudet! Räkna är inget större problem för mig, vill mest bara veta vad som är lämpligt att ge i MJ och smpr! Å det fick jag ju galant svar på! :bow:

Du kan få siffrorna om någon dag (har inte internet hemma och måste komma ihåg att ta med analysen till jobbet bara...)!
Ts halten är iaf 66%
tror MJ var 8,4 MJ/kg torrsubstans
proteinet typ 29,nånting gram/kg torrsubstans men jag kan minnas fel.

Det stora problemet när jag räknat brukar vara det där att hålla sig över 1 kg torrsubstans/100 kg häst. (räknar med att han väger ca 350 kg) :crazy:

Är det någon som känner till resultat av forskning kring islänningens näringsupptagningsförmåga?
Om man vet att islännigen tar upp vissa ämnen t ex 20% bättre än t ex halvblod eller 10% bättre än ponnysar ed, bara som exempel, så blir det lättare att räkna från en allmän fodertabell.
Och det är hur som haver kul att veta.

:) Förresten, tack för alla tips!
Har laborerat hela året som gått, motionerat och byggt massa muskler, begränsat energiintaget så mycket jag haft samvete till, och hästen är ändå fet, fast det är klart att de lägger på sej lättare på hösten. Jag bara måste ta tag i detta nu ordentligt så det inte blir en lika fet sommar igen nästa år! Så återigen tack, jag ska läsa och räkna ordentligt igen, leta efter hippoalfa och leta vidare efter fler tips och råd.
Tror att min häst är bulimiker... :d
Välmusklad, pigg, positiv, glänsande, gillar att springa, men blir fet på luft, typ... :smirk:
Jag ville höra hur mycket islandshästar har extra lätt att lägga på reserven, och om det finns något särskilt knep just islandshästägare brukar använda...

Ibland är det bra med panik, så man tar tag i saker och ting. Tur att vi har buke att vända oss till!!! :love:
Det verkar vara nödvändigt att låta analysera höet, trodde det räckte med att göra en uppskattning enligt standardtabeller för hö. Ska höra om de andra i stallet är intresserade, de flesta har problem med att höet verkar vara extremt näringsrikt hos oss, oavsett ras på hästen. Vad kostar det och vem utför analysen?

Man vet att islandshästen har en tunntarm som är ca metern längre än andra rasers, vilket innebär att de blir mycket effektiva grovfoderomvandlare. Därför kan rasen klara sig utmärkt på grovfoder i största utsträckning, förutsatt att den är välbalanserad.

Om den innehåller sämre värden, så tackar vi för lusern. :bow: Detta foder är ett utmärkt komplement till grovfoder av sämre kvalite, däremot skulle jag nog inte ersätta så mycket av grovfodret med lusern (pellets) strå är det lite skillnad med dock. Orsaken är att förutom TS och annat vi skall ta hänsyn till, är det även viktigt med en bra struktur i fodret. Då har pellets inte så bra struktur som hack exempelvis, men pellets är bra för att höja dåliga värden.

För att få trinda marsvin lite mindre trinda, bör foderstaten ha en bra grund i grovfodret. Ibland funkar inte det, och då måste man komplettera med annat också. För gemene man tror jag ändå att de flesta kan få ihop en relativt vettig foderstat med hjälp av sitt grovfoder, och där värdena är dålig kompletteras med tex lusern, Hippo Alfa eller liknande.

Senast ändrad:

Boj skrev:
Om den innehåller sämre värden, så tackar vi för lusern. :bow: Detta foder är ett utmärkt komplement till grovfoder av sämre kvalite, däremot skulle jag nog inte ersätta så mycket av grovfodret med lusern (pellets) strå är det lite skillnad med dock. Orsaken är att förutom TS och annat vi skall ta hänsyn till, är det även viktigt med en bra struktur i fodret. Då har pellets inte så bra struktur som hack exempelvis, men pellets är bra för att höja dåliga värden.
Men det är en ENORM pris-skillnad på pellets och hack.
Jag köper Luzern-pellets för 2:50+moms/kg och har inte hittat hack för under 4:80 + moms/kg.

Men det är en ENORM pris-skillnad på pellets och hack.

En anledning till att inte ersätta grovfoder med lusern alltså.
Men sist jag köpte hack, så vägde väl den balen lika mycket som en säck pelletterat samt att prisetskillnaden var mycket marginell. Eller har jag missat nåt nu. :angel:

Hmm.. min får fri tillgång till hösilage.. åsså lite korn med mineraler och linfrökok....
Men så ser han ut som en liten julgris också ;) *fniss*

Det där med fetman ska man nog helst reglera med motion tycker jag... gillar inte tanken på att svälta min häst... Men vissa kanske verkligen äter ihjäl sig om man inte hindrar dem...

JA du har missat något.
Du handlar nog på "Fel" ställe.

2:50+moms/kg, det är vad man får ge för ett bra hö.
Om man köper Luzernpellets för samma peng, så får man 122g smbpr i stället för 40g smbpr, samt massor av A-vitamin och en hög kvot på kalken.

Man kan byta ut 3kg hö för 7:50 mot 4kg havre-halm och 1kg Luzernpellets för 4X0:90=3:60 + 2:50 = 6:10 (+moms) och på det viset lösa hela problemet med rätt mängd strå.
Vill man banta hästen så kan man minska på halmen.
1 kg halm innehåller hälften av energin mot hö och inget protein.

Förslag på bantning av Islandshäst:
1kg Luzernpellets 122g protein 8MJ
4kg hö 160g protein 30MJ
1kg halm 0g protein 4MJ

Ja jag vet inte om jag missat nåt på den punkten, men jag köper lusern för samma penga per kg som du och det är med moms. Därför undrar jag vart du handlade? :confused:

Hack var något dyrare, men mycket marginellt. Så som jag ser det handlar du på "fel ställe" :D

Boj skrev:
Man vet att islandshästen har en tunntarm som är ca metern längre än andra rasers, vilket innebär att de blir mycket effektiva grovfoderomvandlare. Därför kan rasen klara sig utmärkt på grovfoder i största utsträckning, förutsatt att den är välbalanserad.
Du har nog blandat ihop det hela. Det är tvärt om. ;)

Den främre delen av matsmältningskanalen dvs. mage+tunntarm (det är där som de lättilgängliga kolhydraterna tas upp) på islandshästar är betydligt mindre/kortare än på andra större hästraser.

Däremot är den bakre delen dvs tjocktarm och blindtarm mycket längre. Det är där som t.ex. cellulosan spjälkas och därför är islandshästen en bra grovfoderomvandlare. Många är vi väl som sett våra pållar bli tjocka av det vissna gräset på sena höstbetet. :D

Moniq skrev:
Du har nog blandat ihop det hela. Det är tvärt om. ;)

Den främre delen av matsmältningskanalen dvs. mage+tunntarm (det är där som de lättilgängliga kolhydraterna tas upp) på islandshästar är betydligt mindre/kortare än på andra större hästraser.

Däremot är den bakre delen dvs tjocktarm och blindtarm mycket längre. Det är där som t.ex. cellulosan spjälkas och därför är islandshästen en bra grovfoderomvandlare. Många är vi väl som sett våra pållar bli tjocka av det vissna gräset på sena höstbetet. :D

Ingen mer än jag som tills nu har låtit hästen beta fritt på högt grönt gräs? Nu är det väl mest socker och vatten i gräset? Blir islandshästen fet av det, trots det låga/obefintliga proteinvärdet? Hur hänger detta ihop?

Högt grönt gräs kan ha hög proteinhalt, åtminstonne om man ser till torrsubstans. Jämför med gräs som slås till hö, prickar man "rätt" när man slår det så är proteinhalten hög.

Boj skrev:
Precis, därför att de näringsinnehållet är mer lämpad för en hästmage än de kraftfoder vi kompletterar med. Jämför samma mängd energi i te x sega råttor, eller äpplen. Grejen är att en bantande människa skulle inte forlora något nämvärt i vikt om man käkade sega råttor i motsvarande mängd, däremot om personen åt äpplen istället skulle vikten gå nedåt. Ändå pratar vi om samma mängd energi, men de skiljer sig genom att den ena är lättare för kroppen att ta upp och förbränna än den andra.

När man kompletterar ett grovfoder som innehåller dåliga värden, är det bra om man använder sådant som ligger grovfodret närmast. Te x lusern eler liknande, tyvärr gör många misstaget att komplettera upp med fel typ av foder.

Bra sagt Boj! Just så har jag fodrat mina hästar i 10 år, hösilage och luzernpellets, lite betfor samt vitaminer och mineraler. Havre ger jag inte till någon men kornkross ger jag till de som av olika orsak behöver extra mat. Jag har aldrig kolik, aldrig fång och hästarna är välmusklade men avelsstona är rätt bra feta för de och unghästarna har fri tillgång. Ridhästarna håller jag nere fodret på. Kan inte säga generellt hur mycket jag ger dem för det beror på hur lättfödda de är och jag trixar mycket med att sätta ihop hästar i olika hagar efter foderbehovet. Det är inte lätt när man skall ta hänsyn till lättföddhet, ridning, avel, unghästar, ston, hingstar osv när man komponerar flockarna. Jag försöker ha stora hagar till alla men ridhästarna får ju motion ändå så det är de som får ta de mindre hagarna.

Anette

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
665
Senast: Ajda
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
761
Senast: hollypolly
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama