2
2 isisar
Sv: mat...
Var det till mig? jag hänger inte riktigt med (är lite trög ibland)
Var det till mig? jag hänger inte riktigt med (är lite trög ibland)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Boj skrev:Men ett överskott även av protein, omvandlar hästen till energi= fet häst vid ett överskott av energi.
Han får nu 6 kg hö/dygn och 1 kg Krafft grund (+mineraler och vitaminer och lite betfor)
Bör man minska maten när han får sin viloperiod sedan? Hur då?
Ok jag ger min häst ca 50 MJ och 300 g smältbart protein. Han blir allt fetare - men vad ska jag minska på?
Men det är en ENORM pris-skillnad på pellets och hack.Boj skrev:Om den innehåller sämre värden, så tackar vi för lusern. Detta foder är ett utmärkt komplement till grovfoder av sämre kvalite, däremot skulle jag nog inte ersätta så mycket av grovfodret med lusern (pellets) strå är det lite skillnad med dock. Orsaken är att förutom TS och annat vi skall ta hänsyn till, är det även viktigt med en bra struktur i fodret. Då har pellets inte så bra struktur som hack exempelvis, men pellets är bra för att höja dåliga värden.
Men det är en ENORM pris-skillnad på pellets och hack.
Du har nog blandat ihop det hela. Det är tvärt om.Boj skrev:Man vet att islandshästen har en tunntarm som är ca metern längre än andra rasers, vilket innebär att de blir mycket effektiva grovfoderomvandlare. Därför kan rasen klara sig utmärkt på grovfoder i största utsträckning, förutsatt att den är välbalanserad.
Moniq skrev:Du har nog blandat ihop det hela. Det är tvärt om.
Den främre delen av matsmältningskanalen dvs. mage+tunntarm (det är där som de lättilgängliga kolhydraterna tas upp) på islandshästar är betydligt mindre/kortare än på andra större hästraser.
Däremot är den bakre delen dvs tjocktarm och blindtarm mycket längre. Det är där som t.ex. cellulosan spjälkas och därför är islandshästen en bra grovfoderomvandlare. Många är vi väl som sett våra pållar bli tjocka av det vissna gräset på sena höstbetet.
Boj skrev:Precis, därför att de näringsinnehållet är mer lämpad för en hästmage än de kraftfoder vi kompletterar med. Jämför samma mängd energi i te x sega råttor, eller äpplen. Grejen är att en bantande människa skulle inte forlora något nämvärt i vikt om man käkade sega råttor i motsvarande mängd, däremot om personen åt äpplen istället skulle vikten gå nedåt. Ändå pratar vi om samma mängd energi, men de skiljer sig genom att den ena är lättare för kroppen att ta upp och förbränna än den andra.
När man kompletterar ett grovfoder som innehåller dåliga värden, är det bra om man använder sådant som ligger grovfodret närmast. Te x lusern eler liknande, tyvärr gör många misstaget att komplettera upp med fel typ av foder.